۰ نفر

ترس از موفقیت در زندگی

۲۷ تیر ۱۳۹۸، ۵:۴۰
کد خبر: 367245
ترس از موفقیت در زندگی

رسیدن به موفقیت برای همه مردم خوشایند و لذت‌بخش است اما به هرحال افرادی هم هستند که با قرارگرفتن در موقعیت‌های جدید و حتی با رسیدن به موفقیت دچار اضطراب می‌شوند و ترس از آنچه در آینده به سراغشان می‌آید، سدی در مقابل پیشرفت‌هایشان خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان،  همه ما در لحظه‌لحظه‌ زندگی‌مان در شرایطی قرار می‌گیریم که باید برای ادامه راه، دست به انتخاب‌های کاملا‌ آگاهانه بزنیم؛ انتخاب‌هایی که ریشه در حال دارند اما ثمره و میوه آنها در آینده به دست می‌آید. این دید نه‌تنها می‌تواند منبع خوبی برای ایجاد انگیزه باشد، بلکه به شما کمک می‌کند تا موانعی را که تاکنون بر سر راه وجود داشته و شما را به عقب رانده،‌ تشخیص دهید و از سر راه بردارید.

این موانع می‌تواند ترس از شکست و شک داشتن نسبت به شایستگی خود برای موفقیت و مواردی این‌چنینی را در برگیرد. ترس از شکست به اندازه آینده‌ای که ما به سمت آن گام برمی‌داریم واقعیت دارد، چراکه این قانون زندگی است که هرآنچه را که تصور کنید، روزی اتفاق خواهد افتاد، پس از تاثیرات بزرگی که افکار شما می‌تواند بر آینده‌تان داشته باشد غافل نشوید. اما اگر واقعا می‌خواهید بازیگر نقشی باشید که دوست دارید در زندگی داشته باشید باید سعی کنید تصویر دقیقی از آنچه توقع دارید در ذهن خود ایجاد نمایید.

تصویری با تمام جزئیات. ریشه‌یابی این ترس و برطرف‌کردن آن لازمه ایجاد و تقویت موفقیت خواهد بود. شاید یکی از این دلایل، ترس از تنهایی ناخواسته‌ای است که ممکن است پس از نائل‌شدن به موفقیت به سراغ شما بیاید. دلیل دیگر این است که هر‌چقدر که کارهای انجام نشده و عقب‌افتاده را بیشتر روی هم تلمبار کنید، نگرانی از عدم موفقیت، بیشتر و بیشتر درون شما را تسخیر کرده و کنترل‌تان را به دست می‌گیرد. دلیل دیگر ترس از موفقیت می‌تواند ترس از اذیت‌شدن توسط مخالفان و دشمنان احتمالی باشد که پس از آن در اطراف شما ایجاد خواهند شد. اما خوشبختانه بعضی از این نگرانی‌ها به دلیل اینکه هیچ‌وقت به وقوع نمی‌پیوندند، به‌راحتی برطرف می‌شوند، چراکه ذاتا احتمال موفقیت در زمینه مورد نظر بسیار کمرنگ خواهد بود.

شاید اصلی‌ترین دلیل ترس از موفقیت نگرانی از عدم توانایی برای تغییر مسائلی باشد که در گذشته نتوانسته‌ایم به درستی آنها را تغییر دهیم.بخشش خود هیچ‌وقت توسط عوامل خارجی به شما القا نمی‌شود و شما باید از درون خود دست به‌کار شوید و تصمیم بگیرید که چگونه با خودتان رفتار کنید. بخشش خودتان به‌عنوان یک تصمیم و انتخاب اختیاری منجر به ایجاد حس تکاملی می‌شود که در پی آن می‌توانید احساس شکست را بهتر به عقب برانید. این حق طبیعی شماست که بدانید چرا برای مدتی است قوایتان تحلیل رفته است. شاید با پرسیدن چند سوال ساده از خودتان بتوانید به نتیجه قابل قبولی برسید.

سوال‌هایی از قبیل چه چیزی باعث شده که از انجام کارهای مورد علاقه‌تان اجتناب کنید؟ دوست دارید در کدام حس درونی‌تان تغییری ایجاد نشده و از میزان آن کاسته نشود؟ چه چیزی موقعیت من را پس از رسیدن به موفقیت تضمین می‌کند؟ آیا پس از آن احساس بهتری خواهم داشت؟ در صورت دستیابی به موفقیت از دست دادن چه چیزهایی من را نگران می‌کند؟ پس از پاسخ صادقانه به این سوالات و یافتن ترس‌ها و نگرانی‌های‌تان به ریشه‌یابی آنها بپردازید، سپس با مشخص‌شدن نتیجه راحت‌تر خود را ببخشید. برای اینکه به‌سادگی بتوانید از این ترس‌ها رهایی یابید، در ذهن خود آینده پس از کسب موفقیت را با تمام جزئیات تصور کنید و در کنار آن نگرانی‌هایتان را به‌صورت واقعی شبیه‌سازی نمایید، سپس با کمک خلاقیت‌های ذهنی خود به تخریب آنها بپردازید. روش دیگر این است که هر آنچه که ذهن‌تان را به خود مشغول کرده روی کاغذ یادداشت کنید، سپس آن کاغذ را پاره کنید. این کار به منزله دور ریختن تمام تشویش‌ها و نگرانی‌هایی است که ذهن شما را به خود مشغول کرده بود و با نوشتن به روی کاغذ منتقل شده و حالا کاملا از صفحه روزگار محو شده‌اند.

حالا چشمان‌تان را ببندید و با خیال راحت آینده درخشان و سرشار از موفقیت خود را که هیچ تشویش و ترسی بر آن سایه نینداخته است در ذهنتان تجسم کنید. طبق قانون شکار باید از مخفی‌گاه بیرون آیید و خودتان به دنبال طعمه بروید. در مسائل کاری نیز وضع به همین منوال است. منتظر تکلیف نمانید. خودتان به دنبال کار باشید. در خود انگیزه ایجاد کنید و به دنبال پروژه‌های جدید باشید و از هیچ‌چیز هراسی به دل راه ندهید. همیشه کارها را طوری انجام دهید که انتظار دارید دیگران انجام دهند. این کار بسیار تاثیرگذار است و در کل محیط انعکاس پیدا می‌کند. اگر همیشه کارهایتان را به بهترین نحو انجام دهید، در کارتان نمونه خواهید شد و دیگران نیز به‌عنوان یک سرمشق از شما پیروی می‌کنند.

سعی کنید همیشه در زمینه کاری‌تان از اطلاعات روز باخبر شوید و علوم جدید مربوطه را یاد بگیرید. همیشه سطح دانش خود را بالاتر از دیگران نگاه دارید و این چنین موفق خواهید شد. ممکن است تصور کنید که شما راهتان با آن دسته افراد موفقی که پیوسته کامیابی‌های تازه حاصل می‌کنند یکی نباشد. البته ممکن است آنها توانایی‌هایی داشته باشند که شما فاقد آن هستید، اما همیشه به یاد داشته باشید: موفقیت آموختنی است و تنها تفاوت شما با آنها این است که آنها همیشه یک‌سری عادات خاص را به کار می‌بندند و این باعث کامیابی‌شان می‌شود.