۰ نفر

ازدواج سفید منجر به طردشدن از جامعه خواهد شد

۲۶ تیر ۱۳۹۸، ۲۲:۲۲
کد خبر: 367203
ازدواج سفید منجر به طردشدن از جامعه خواهد شد

مدرس جامعه شناسی دانشگاه کردستان با بیان اینکه به شکل انتزاعی نمی‌توان در خصوص پدیده ازدواج سفید نسخه تجویز کرد پیامدهای این ازدواج را ناامنی و طردشدن، ابهام و عدم پیش‌بینی آینده را برای زنان عنوان کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مسعود بیننده بعد از ظهر امروز در  همایش منطقه‌ای چالش‌ها آسیب‌شناسی هم‌خانگی و ازدواج سفید ویژه همیاران سلامت روان منطقه ۵  مراکز مشاوره کشوری در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، با اشاره به واژه ازدواج سفید، از منظر جامعه‌شناسی به این پدیده پرداخت.

وی با اشاره به تنوع دیدگاه‌های نظری در خصوص پدیده‌‌های اجتماعی از منظر جامعه شناسی عنوان کرد: نگاه عامیانه مردم حاکم بر  یک جامعه یک پدیده را معنا و ارزیابی می‌کند.

به گفته این مدرس دانشگاه، طبق یک پارادایم علمی که مسائل اجتماعی را به صورت علمی و مطلق تعریف می‌کند، زمانی که شرایط ازدواج رسمی وجود ندارد به دلایل متعدد فرد تحت تاثیر فشارهای اجتماعی دست به حالت‌های جایگزین می‌زند.

بیننده تصریح کرد: افرادی که تجربه سرخوردگی و ناکامی در مسیر زندگی را دارند به آن سمت و سو می‌روند و به ناکامی منزلتی دچار می‌شوند.

وی با طرح این سوال که چرا انسان‌ها کج‌روی می‌کنند، افزود: تا زمانی که کنترل بازدارندگی نباشد انسان‌ها همنوا نخواهند شد.

وی به پارادایم برساخت‌گرایی در تحلیل ازدواج سفید اشاره کرد و گفت: بر اساس این دیدگاه پدیده‌های اجتماعی برساختی هستند که در فرایند اجتماع ساخته می‌شوند که در این صورت کج‌روی یک نوع برساخت است.

بیننده با بیان اینکه امروزه پدیده ازدواج سفید به یک دغدغه تبدیل شده، افزود: با وجود اینکه تلاش‌ها در این خصوص شروع شده که این امر تبدیل به مسئله نشود ولی این فعلا مسئله جامعه ایرانی به عنوان مسئله اجتماعی نیست.

مدرس جامعه‌شناسی دانشگاه کردستان گفت: هنگامی که ارزش‌های سنتی قدرت سازگارکردن کنش‌های افراد را از دست می‌دهند در نتیجه آنومی و بی‌سازمانی ایجاد می‌شود که امروزه با تعابیر بحران هویت و مخاطرات اجتماعی از آن یاد می‌شود.

وی تاکید کرد: مادامی که به ارزش‌های مدرن نرسیم با این نوع کج‌روی‌ها و آسیب‌های اجتماعی دست به گریبان خواهیم بود.

بیننده با بیان اینکه به شکل انتزاعی نمی‌توان در خصوص پدیده ازدواج سفید نسخه تجویز کرد پیامدهای این ازدواج را ناامنی و طردشدن، ابهام و عدم پیش‌بینی آینده و برای زنان عنوان کرد.