۰ نفر

منفی‌گرا نباشید

۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۶:۰۰
کد خبر: 366765
منفی‌گرا نباشید

فقدان اعتمادبه‌نفس، افکار تیره‌وتار، بی‌اعتمادی و اضطراب، اینها خصوصیات افراد منفی‌گرا هستند و چنین افرادی دوروبر ما وجود دارند؛ اگر به‌خوبی اطراف خود نگاه کنیم می‌توانیم آنها را در هر گوشه‌وکناری ببینیم که از اوضاع و احوال نگران هستند. در اینجا با خصوصیات افراد منفی‌گرا بیشتر آشنا می‌شوید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، این ویژگی‌ها بیانگر نیاز بسیار شدید افراد منفی‌گرا به محافظت‌شدن و آگاه‌بودن است. افراد منفی‌گرا برای مبارزه با نگرانی‌شان، باید خودآگاهی را تمرین کنند و در زمان حال زندگی کنند: «هر آنچه قرار است رخ بدهد، رخ می‌دهد، خواه ما نگران باشیم یا نباشیم.» به‌جای نگرانی بهتر است با اتخاذ عملکرد آگاهانه و سنجیده جریان امور را در دست گرفت.

برای شما تعیین تکلیف می‌کنند. وقتی به افرادی برخوردید که برایتان تعیین تکلیف کردند و به شما گفتند با زندگی خود چه‌کار کنید یا چه‌کار نکنید، فلان خانه‌ را بخرید یا بهتر است شغل خود را عوض کنید، مطمئن باشید سروکارتان با آدم‌های منفی‌گرا افتاده است. آنها خودشان هم متوجه این موضوع نیستند، اما این حرف‌ها نشان می‌دهد که هنوز مشکلات زندگی خود را حل نکرده‌اند و حالا مقابل شما ایستاده‌اند و با تعیین تکلیف برای شما، می‌خواهند از مشکلات‌شان فرار کنند! پس از آنها دوری کنید چرا که ممکن است حضور این عده موجب ایجاد موجی از مشکلات شود که به‌سمت شما هجوم بیاورد.

در وضعیت پیش‌فرض زندگی می‌کنند. اینکه بعضی آدم‌ها این‌قدر منفی‌گرا می‌شوند، دلایل عصب‌شناختی دارد. به عبارت دیگر، بخشی از مغز آنها که «آمیگدال» نام دارد و به‌عنوان هشداردهنده عمل می‌کند، مدام به‌دنبال خطر، اخبار بد و ترس می‌گردد. مغز در این مکانیسم برای کنار آمدن با تمام اخبار بدی که در حافظه ذخیره شده‌اند، از نورون‌های خود استفاده می‌کند.از سوی دیگر، افراد مثبت‌گرا این توانایی را دارند که با مشکلات مواجه شوند، ارزیابی‌شان کنند و با آنها مقابله کنند.

بدبین هستند. افراد منفی‌گرا به‌ندرت در انتظار نتایج خوب هستند و همیشه تصور می‌کنند همه‌چیز قرار است به بدترین شکل به پایان برسد.

خیلی حساس هستند. این دسته از افراد معمولا در برابر انتقاد حساس هستند و حتی اگر از آنها تعریف هم کنید، بد برداشت می‌کنند. اگر عباراتی را بر زبان بیاورید که اصلا از آنها منظور بدی نداشته‌اید، به این دسته از افراد برمی‌خورد و آن عبارات را بی‌ادبانه تفسیر می‌کنند.

از همه ناراحت هستند. این دسته از افراد، مدام غر می‌زنند. معمولا از آب‌وهوای بد، رئیس بداخلاق، بخت و اقبال نداشته خود شاکی هستند. آنها به‌ندرت به سایر عوامل هم نگاه می‌کنند تا مثلا فقدان انرژی، خلاقیت و کم‌همتی خود را مقصر بدانند. آنها هیچ‌وقت کاستی‌ها و تنبلی‌های خود را نمی‌بینند و همه‌چیز را به بدشانسی نسبت می‌دهند.

از منطقه‌ امن خود بیرون نمی‌آیند. یکی از خصوصیات افراد منفی‌گرا این است که بیرون‌آمدن از محیط آشنا برایشان کابوس است. آنها نمی‌توانند با شکست، ترس، ناراحتی و چالش‌ها روبه‌رو شوند. از این‌رو هرگز قادر نخواهند بود تجارب جدید کسب کنند و سرنوشت ابدی‌شان این است که در منطقه امن کسالت‌بار خود باقی بمانند؛ جایی که برای آنها رهاورد هیچ‌گونه تغییر مثبت و سازنده‌ای نیست.