۰ نفر

مراقب این روش یادگیری باشید!

۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۵:۴۵
کد خبر: 366763
مراقب این روش یادگیری باشید!

انسان‌ها از روش‌های مختلفی یاد می‌گیرند؛ یکی از روش‌های یادگیری، یادگیری مشاهده‌ای است، یعنی از طریق مشاهده یکدیگر رفتارها و تفکرات متفاوتی را یاد می‌گیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان،  متاسفانه مشاهده صرف و به‌کار نبردن تفکر و قرارندادن مرز مشخص می‌تواند صدماتی در پی داشته باشد. به‌عنوان مثال انواع مقایسه‌ها که در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی و رفتاری اتفاق می‌افتد مشکلات متعددی برای فرد به‌وجود می‌آورد. بنابراین نه‌تنها لازم است درباره مشاهدات فکر کنید، بلکه ضروری است مرزی برای خود داشته باشید. مرزها در شکل‌های مختلفی معنا پیدا می‌کند. مرزداشتن و تفکرکردن به شما کمک می‌کند تا تعادل و اعتدال را در رفتار خود حفظ کنید و از مشکلات متعدد آن در امان باشید.

مقایسه‌کردن مشکلات متعددی برای فرد دارد، زیرا افراد معمولا بدترین‌ها را با بهترین‌ها مقایسه می‌کنند و در نتیجه حس حقارت و ناتوانی نسبت به دیگران در فرد ایجاد می‌شود. از سوی دیگر مقایسه خود با دیگران پایان و مرزی ندارد، به‌دلیل اینکه امکانات، توانایی‌ها و شایستگی‌های افراد بسیار متنوع و گسترده است. بنابراین رضایت از زندگی را از بین می‌برد در حالی که زندگی جاده زیبایی است که افراد با تلاش و تفکر مناسب با نگرش و باورهای سالم می‌توانند زندگی خود را رقم بزنند.

برخی افراد در خرید وسایل و داشتن آن مداوم در حال مقایسه‌کردن خود با دیگران هستند و صدمات اقتصادی و فشار مضاعف بر خانواده وارد می‌کنند و روحیه خود را شکننده‌تر می‌سازند.

یاد گرفتن از دیگران محاسن بسیار زیادی دارد، از جمله اینکه زمان زیادی را صرف برخی یادگیری‌های تکراری نمی‌کنید و از این طریق آموزش‌های مناسبی می‌بینید و در معرض ایده‌ها و پیشرفت‌های بیشتری قرار می‌گیرید، اما جنبه‌های منفی آن زمانی است که به مقایسه‌کردن ناسودمند گرفتار می‌شوید در حالی که توجه به توانایی‌ها و قابلیت‌ها در جهت توانمندترشدن و برطرف‌کردن نکات ضعف می‌تواند شما در بهره‌گیری از آموخته‌های درست یاری برساند.

هدف مسیر زندگی را روشن می‌کند تا از پیشرفت‌های خود خشنود باشید و رضایت خاطر شما به‌دست آید و می‌دانید از دیگران چه چیزهای بیاموزید تا کمک‌کننده باشد نه صدمه‌زننده.

داشتن برنامه منظم برای رسیدن به هدف فرد را امیدوارتر می‌کند و او را از مقایسه‌های نادرست دور می‌کند. در یادگیری‌ها ضروری است تفکرکردن را سرلوحه خود قرار دهید تا از مشکلات و مصیبت‌های آن دور بمانید و همیشه به این مساله توجه داشته باشید انسان موجودی منحصربه‌فردی هستید. مقایسه توانایی و شایستگی خود با گذشته خود و توجه به پیشرفت و موفقیت تدریجی کمک می‌کند تا از اعتمادبه‌نفس بالاتری برخوردار شوید. قدردان و سپاسگزار داشته‌های خود باشید تا رضایت خاطر و آرامش بیشتری به‌دست آورید و به نقاط ضعف خود نیز توجه کنید تا برای بهترشدن آنها تلاش کنید و در عین حال بدانید هیچ‌کسی بی‌عیب و نقض نیست.