۰ نفر

آنچه برای مقابله با مشکلات باید بدانیم

۱۷ تیر ۱۳۹۸، ۵:۴۵
کد خبر: 365147
آنچه برای مقابله با مشکلات باید بدانیم

مهارت‌های زندگی، مهارت‌هایی هستند که برای افزایش توانایی‌های روانی- اجتماعی افراد، آموزش داده می‌شوند و فرد را قادر می‌سازند که به‌طور مؤثر، با کشمکش‌های زندگی روبه‌رو شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، هدف از آموزش مهارت‌های زندگی،‌ افزایش توانایی‌های روانی- اجتماعی و در نهایت پیشگیری از ایجاد رفتارهای آسیب‌زننده به بهداشت و سلامت و ارتقای سطح سلامت روانی افراد است. به‌طور کلی هدف از آموزش مهارت‌های زندگی،‌ ایجاد روابط بین‌فردی مناسب و موثر،‌ انجام مسئولیت‌های اجتماعی به بهترین شکل، گرفتن تصمیم‌های صحیح، حل تعارض‌ها و کشمکش‌ها بدون توسل به اعمالی که به خود و یا دیگران صدمه می‌زنند، می‌باشد. ماهیت و تعریف مهارت‌های زندگی، در کشورها و فرهنگ‌های مختلف، ‌متفاوت است،‌ با این حال، تحقیق در زمینه‌ برنامه‌های اجراشده در مورد سلامت روانی افراد نشان می‌دهد در آموزش مهارت‌ها، بر چند مهارت اصلی و اساسی تاکید بیشتری شده است از جمله:

توانایی تصمیم‌گیری

این توانایی،‌ به فرد کمک می‌کند تا به نحو مؤثری در مورد مسائل زندگی، تصمیم‌گیری نماید. اگر کودکان و نوجوانان بتوانند فعالانه در مورد کارهایشان تصمیم‌گیری نمایند، جوانب مختلف انتخاب‌ها را بررسی و پیامد هر انتخاب را ارزیابی کنند، به‌طور مسلم در سطوح بالاتر بهداشت روانی قرار خواهند گرفت.

توانایی حل مساله

این توانایی،‌ فرد را قادر می‌سازد تا به‌طور موثرتری مسائل زندگی را حل نماید. چنانچه مسائل مهم زندگی حل‌نشده باقی بمانند، استرس روانی ایجاد می‌کنند که به آسیب جسمانی منجر می‌شود.

توانایی تفکر خلاق

این نوع تفکر، هم به حل مساله و هم به تصمیم‌گیری‌های مناسب کمک می‌کند با استفاده از این نوع تفکر، ‌راه‌حل‌های مختلف مسائل و پیامدهای هر یک از آن ها بررسی می‌شوند. این مهارت، فرد را قادر می‌سازد تا مسائل را از ورای تجارب مستقیم،‌ دریابد و حتی زمانی که مشکلی وجود ندارد و تصمیم‌گیری خاصی مطرح نیست،‌ با سازگاری و انعطاف بیشتری به زندگی روزمره بپردازند.

توانایی تفکر نقادانه

تفکر نقادانه،‌ توانایی کسب اطلاعات و تجارب است. آموزش این مهارت به افراد، آنان را قادر می‌سازد تا در برخورد با ارزش‌ها و فشار گروه،‌ مقاومت کنند و از آسیب‌های ناشی از آن، در امان بمانند.

توانایی خودآگاهی

خودآگاهی، توانایی شناخت خود و آگاهی از خصوصیات،‌ نقاط ضعف و قدرت،‌ خواسته‌ها، ترس‌ها و انزجارها است. رشد خودآگاهی،‌ به فرد کمک می‌کند تا دریابد تحت استرس قرار دارد یا نه و این به‌طور معمول پیش‌شرط روابط بین فردی موثر و همدلانه است.

توانایی همدلی با دیگران

همدلی به این معنی است که فرد بتواند شرایط دیگران را، حتی تا زمانی که در آن شرایط قرار ندارد، درک کند. همدلی به فرد کمک می‌کند تا بتواند انسان‌های دیگر را حتی وقتی با آنان بسیار متفاوت است،‌ بپذیرد و به آنان احترام بگذارد. همدلی، روابط اجتماعی را بهبود می‌بخشد و منجر به ایجاد رفتارهای حمایت‌کننده و پذیرنده نسبت به دیگران می‌شود.

توانایی مقابله با استرس

این توانایی، شامل شناخت استرس‌های مختلف زندگی و تاثیر آنها بر فرد است. شناسایی منابع استرس و نحوه تاثیر آن بر انسان، فرد را قادر می‌سازد تا با اعمال و موضع‌گیری‌های خود، فشار و استرس را کاهش دهد. آموختن و به‌کارگیری مهارت‌های زندگی، بر احساس فرد از خود و دیگران به اندازه ادراک دیگران از او اثر می‌گذارد. مهارت‌های زندگی، بر ادراک افراد از کفایت خود، اعتمادبه‌نفس و عزت نفس، اثر دارد و بنابراین نقش مهمی در سلامت روان دارد. همراه با ارتقای سطح بهداشت روان، انگیزه فرد در مراقبت از خود و دیگران، پیشگیری از بیماری‌های روانی، پیشگیری از مشکلات بهداشتی و مشکلات رفتاری، افزایش می‌یابد.