۰ نفر

برند پوشی لازمه زندگی در شمال تهران

۱۹ خرداد ۱۳۹۸، ۵:۱۰
کد خبر: 358520
 برند پوشی لازمه زندگی در شمال تهران

با نگاهی گذرا به خیابان‌های شمال تهران می‌توان به این مهم دست یافت که شیک پوشی و همچنین خرید از برندهای مطرح دنیا یکی از الزامات اصلی افراد ساکن این مناطق می باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، گفتنی است انجام خریدهای لاکچری امروز در حالی به اصل جدا ناپذیر جوانان شمال تهران تبدیل شده که بسیاری از مردم از وضعیت مالی چندان مناسبی برخوردار نیستند و حتی نمی‌توانند خریدهای اساسی و روزمره زندگی خود را انجام دهند، اما در مقابل برخی از افراد به راحتی برای خرید یک شال مبلغ بالغ بر یک‌میلیون تومان پرداخت می‌کنند. لازم به ذکر است که برای انجام خرید در برخی از مغازه‌های پاساژهای سوپر لاکچری شمال شهر تهران باید با هماهنگی و دریافت وقت قبلی به آنجا رفت در غیراین صورت رفتن و خرید در بسیاری از مغازه ها غیرممکن می باشد.‌ آنچه مسلم است با افزایش نوسانات نرخ ارز انتظار می رفت که نمایندگی بسیاری از برندهای مطرح دنیا از تهران خارج شود، اما این در حالی است که شاهد حضور فعال آنها در برخی از پاساژهای شمال شهر هستیم. پاساژها و مغازه‌هایی که از نظر معماری و دیزاین و نورپردازی با مراکز اصلی فروش این برندها تفاوت چندانی ندارد بعد در برخی از موارد با هم برابری نیز می‌کنند.

رخ نمایی فقیر و غنی

به طور کلی باید در نظر داشت فاصله طبقاتی هرچند از ابتدا در کشور وجود داشته است، اما امروزه متاسفانه فاصله طبقاتی بسیار فاحش شده به‌گونه‌ای که کافی است به خیابان های شمال تهران بروید تا آنموقع با فاصله شدید طبقاتی میان افراد فقیر و ثروتمند به وضوح مواجه شوید.

جالب است بدانیم که در بسیاری از فروشگاه های سوپر لاکچری شمال تهران که به منطقه دیپلمات نشین ها و افراد مرفه معروف هستند شاهد فروش برخی از مواد خوراکی هستیم که مشابه آن در ایران وجود دارد به‌عنوان مثال آب معدنی‌های فرانسوی و یا اماراتی. حتی اگر آب معدنی‌های کشورمان دارای مرغوبیت بیشتری باشند، اما مرفه‌نشینان آن منطقه ترجیح می‌دهند که تم‌های خارجی را تجربه کنند. همچنین فروش بخشی از میوه‌هایی که حتی مردم نام آن را نشنیده‌اند نیز در قفسه‌های این فروشگاه‌ها جا خوش کرده است. از میوه های استوایی گرفته تا ژامبون‌ها و سوسیس‌های فرانسوی که قیمت آنها با توجه به نوسانات بسیار بیشتر از آن چیزی است که می‌توان تصور کرد.

استفاده از وسایل برند

امروزه بسیاری از ساکنان شمال تهران از البسه و وسایل برند استفاده می‌کنند، به گونه‌ای که این حس برای افراد تداعی می‌شود که برند پوشی لازمه زندگی در این خیابان‌ها می‌باشد، در غیراین صورت فرد با پدیده لیبل‌زنی مواجه خواهد شد. به‌عنوان مثال خرید ساعت‌های برند که قیمت متوسط آنها بالغ بر ۵‌میلیون تومان است.

شمال تهران جولانگاه ماشین‌های مدل بالا

کافی است که هنگام شب سری به خیابان‌های شمال تهران بزنید آنگاه با آخرین مدل‌های روز دنیای ماشین‌ها آشنا خواهید شد. ماشین هایی که اکثر آنها پلاک موقت هستند و شاید اجاره حتی یک شب آنها برابر با درآمد چند ماه یک کارمند باشد‌.

پاساژهای سوپر لاکچری

بر اساس تحقیقات میدانی صورت گرفته برخی از خانم‌های خانه‌دار شمال شهر تهران بر این باور هستند که پاساژهای سوپر لاکچری فضای مناسبی برای زنان خانه‌دار است، چراکه در این پاساژها تمام خدمات با بهترین کیفیت به افراد ارائه می‌شود، به‌عنوان مثال یک زن خانه‌دار می‌تواند کودک خود را در خانه‌های بازی دوزبانه این مراکز بگذارد، باشگاه برود و بعد خرید خود را انجام دهد و با کودک خود ناهار میل کند و بعد دوباره به خانه بازگردد، البته ارائه تمامی این موارد در یک مرکز خود می‌تواند امتیاز مثبتی برای افراد مراجعه‌کننده یا همان پاساژگردها باشد.همان گونه که می‌دانیم فاصله طبقاتی یک اصل انکارناپذیر تمام جوامع محسوب می‌شود، اما این در حالی است که امروزه شاهد ایجاد فاصله طبقاتی میان افراد شمال شهر نیز هستیم، به گونه‌ای که در سایه گرانی‌های اخیر دیگر تمام افراد شمال شهر نیز توانایی خرید وسایل برند ندارند اما این در حالی است که برخی از افراد بدون توجه به قیمت برندها اقدام به خرید آنها می‌کنند.

برند پوشی یک فرهنگ است

جالب است بدانیم که برخی از کشورها بر این باور هستند که برندپوشی یک فرهنگ است و حال با توجه به افزایش نرخ ارز میزان افراد برند پوش کاهش نیافته است، بلکه تنها برندهایی که مورد استفاده قرار می‌گرفته تغییر کرده، به عبارت ساده‌تر برخی از افراد تحت هر شرایطی خود را ملزم به استفاده از وسایل برند می‌کنند، وسایلی که شاید در ظاهر بسیار ساده باشند.

آسیب‌های اجتماعی با فاصله طبقاتی

بدیهی است که بسیاری از جامعه شناسان بر این باور هستند که افزایش فاصله طبقاتی خود می‌تواند عاملی برای بالا رفتن آمار آسیب های اجتماعی در جامعه شود از این رو انتظار می‌رود مسئولان امر با انجام اقدامات لازم و مناسب اقدام به پر کردن این فاصله ها کنند، چراکه در غیراین صورت جامعه باید از نظر اجتماعی هزینه‌های بسیاری را پرداخت کند. از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد که افزایش زندگی های مجردی خود می توان یکی دیگر از پیامدهای زندگی در شمال شهر تهران باشد چراکه طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده امروزه بسیاری از جوانان که در شمال تهران زندگی می کنند تمایل دارند به‌صورت مجردی زندگی خود را ادامه دهند که این خود می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور به کل جامعه سرایت کند که البته این مسأله خود زنگ خطری جدی برای افزایش آسیب‌های اجتماعی نیز محسوب می‌شود. پر واضح است که افزایش نارضایتی خود می‌تواند یکی دیگر از تبعات منفی افزایش فاصله طبقاتی باشد، از این رو کارشناسان توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از هرگونه تنش، کاهش فاصله طبقاتی یک اصل انکارناپذیر می‌باشد. در پایان باید خاطرنشان کرد که توزیع عادلانه ثروت و همچنین دریافت مالیات خود می‌تواند عاملی برای کاهش فاصله طبقاتی باشد، فاصله‌ای که خود می‌تواند عاملی برای ایجاد مشکلات خارج از تصور نیز شود.