۰ نفر

شیفت‌های چرخشی زنان را به دیابت مبتلا می‌کند

۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۹:۱۶
کد خبر: 317404
شیفت‌های چرخشی زنان را به دیابت مبتلا می‌کند

محققان هاروارد در مطالعه اخیر خود دریافتند، شیفت‌های متفاوت زنان که گاهی در روز است و گاهی در شب، ریسک بروز دیابت نوع دوم در‌ آنها را افزایش می‌دهد.

به گزارش دیلی‌میل، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، شیفت‌های شبانه و چرخشی برای زنان به میزان قابل توجهی خطرناک‌تر است. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محققان هاروارد در مطالعه اخیر خود دریافتند، شیفت‌های متفاوت زنان که گاهی در روز است و گاهی در شب قرار دارد، ریسک بروز دیابت نوع دوم در‌ آنها را افزایش می‌دهد. 

این پژوهش بیش از 150 هزار زن را در مشاغل مختلف نظیر پرستاری، پزشکی و مهمانداری هتل و هواپیما تحت مطالعه قرار داده و دریافته است، شیفت‌های متعددی که لزوما یکسان هم نیستند موجب برهم خوردن کنترل قند خون می‌شوند. 

دانشمندان هاروارد می‌گویند: شیفت شب به تنهایی به میزان قابل توجهی برای زنان خطرناک است؛ حال اگر این شیفت‌ها یکسان نباشند و زنان گاهی در روز و گاهی در شب شیفت بمانند، آسیب‌های متعددی به خود وارد می‌کنند که دیابت تنها یکی از آنها است. 

این یافته‌ها که در مجله پزشکی انگلیس منتشر شده  بیانگر آن است، علاوه بر سبک زندگی ناسالم، استعمال دخانیات، عدم فعالیت بدنی، سریع غذا خوردن و بی توجهی به مصرف سبزیجات، داشتن یک برنامه نامنظم کاری نیز می‌تواند ریسک بروز دیابت نوع دوم را بیش از هر عامل دیگری افزایش دهد. 

این بررسی اولین مطالعه است که تأثیر شیفت‌های شبانه روزی در بروز دیابت نوع دوم را تحت پژوهش قرار داده است.

مطالعات قبلی نشان داده بود، شیفت‌های شبانه زنان را در معرض  اضطراب، فشار خون بالا و انواع سرطان به خصوص سرطان سینه قرار می‌دهد. 

«Zhilei Shan»، محقق ارشد این پژوهش از دانشگاه هاروارد می‌‌گوید: «چرخش شیفت بیش از هر عامل دیگری زنان و سلامتی آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد».