۰ نفر

نماینده ایلام در شورای عالی استان‌ها مطرح کرد:

ایلام؛ رتبه نخست خودکشی در جهان

۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۰۱
کد خبر: 300243
ایلام؛ رتبه نخست خودکشی در جهان

نماینده ایلام در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه ایلام رتبه نخست خودکشی در دنیا را داراست، گفت: از مسئولان تقاضا داریم برای مشکلات فراوان این استان چاره‌ای بیندیشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، حمداله بیگی در نهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها که صبح امروز در تهران برگزار شد، اظهار داشت: نمایندگان محترم در مجلس چه کار می‌کنید؟ آیا از وضعیت مردم در حوزه انتخابیه‌تان اطلاع دارید که چه بلایی برسرشان آمده است؟ در استان ایلام به خاطر فقر و نداری و بیکاری مردم دست به خودکشی می زنند. به جای پرسش و پاسخ‌های صوری در مجلس به فکر راه حل برای برون رفت از وضعیت کنونی باشید. چرا طرحی مبنی بر نظارت تصویب نمی‌کنید؟

وی افزود: راه‌حل همه مشکلات نظارت صحیح است نه نظارت صوری و ناسالم. شاید تحریم و سوء مدیریت و عدم نظارت در شماها بی‌تاثیر باشد ولی مرفهین بی درد و کاخ نشینان بدانید و کمی شیشه دودی‌های ماشین‌های آخرین سیستم و ضد گلوله‌هایتان را پایین بیاورید و ببینید در اطراف‌تان چه می‌گذرد. مردمان کمر خم شده، رنجیده و تحت امرتان کارت یارانه‌ای و صدقه‌ای خود را به ضمانت نان‌خشک در گرو نانوایی‌ها قرار می‌دهند. چرا به خودتان نمی‌آیید و دنبال چاره‌اندیشی نیستید؟

وی افزود: شرایط اقتصادی و سیاسی کشور ایجاب می‌کند که هر چه زودتر شیوه مطمئنی برای تامین مواد غذایی، تدوین و اجرا شود. بازگشت به سیستم توزیع کوپنی که مواد غذایی ضروری را شامل می‌شود یک نیاز ضروری است که متاسفانه در دولت نهم و دهم با بی‌تدبیری حذف شد که این موضوع دست سودجویان را برای احتکار و انبار مایحتاج برای فردای گرانی‌ها باز می‌کند.

بیگی ادامه داد: باید پدیده نوظهور رانت‌خواری، ویژه‌خواری، انحصار، سایر عبارات و مفاهیم آزاردهنده حذف شوند. امروز اقتصاد بیمار و شرایط نابسامان کشور مناسب باز‌های سیاسی نیست و ما در میان نبرد اقتصادی هستیم و دعوای سیاسی در میدان جنگ معنا ندارد. مجلس و سایر قوا حامی دولت باشند تا بتوان از این شرایط سخت عبور کرد و این شرایط سخت نیست اگر تحریم‌های داخلی برداشته شود.

بیگی ادامه داد: چرا در دوران دولت اصلاحات انحراف اقتصادی وجود نداشت؟ سرآغاز بی‌برنامگی و سوء مدیریت در اقتصاد کشور در دولت نهم و دهم بود. جناب آقای احمدی‌نژاد جناب عالی که هم اکنون نگران آینده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شده‌اید و در جای جای کشور تشکیل جلسه می‌دهید و به دنبال تحریک مردم علیه قوا هستید خود هشت سال سکاندار قوه مجریه این کشور نبودید؟ در دوره مدیریت شما مردم به لحاظ اقتصادی به دو دسته بدهکار و بیکار تقسیم شدند. اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها را طوری طراحی کردید که نه هدف قانون‌گذار و نه هدف مردم را برآورد نکرد به گونه ای که مجبور شدند هزینه بی تدبیری شما و افزایش قیمت کالاهای ضروری خود را که با هزینه گزاف از جیب‌شان پرداخت کنند. کالاهایی که با حداقل قیمت تحویل گرفتید و با چندین برابر به دولت بعد از خود تحویل دادید.

وی افزود: چرا در دوران ریاست جمهوری‌تان نتوانستید شعارهای‌تان را عملی کنید و الان به دنبال دو دستگی در کشور ایران هستید؟

وی گفت: با ایجاد دانشگاه‌ها آمار دانشجویان بیکار را بالا بردید و ثبات اقتصادی ایران را کاملا مختل کردید که در اولین اقدام ضمن استخدام های غیرموجه در شهرداری و ریاست جمهوری و مدیرعامل چندین شرکت تا رحیمی‌ها و زنجانی‌ها و مشائی‌ها و بقایی‌ها، اختلاس‌های سه هزار میلیاردی که الان هم از آنها حمایت می‌کنید.

نماینده ایلام در شورای عالی استان‌ها عنوان کرد: اگر احتکار حرام است چرا سیلوها و انبارهای افراد باقدرت از تمام کالا و موادی که روزانه مردم به آن محتاج هستند پر است و نظارتی وجود ندارد و آنها هستند که در واقع لباس دین و دیانت می‌پوشند و در باطن طور دیگری رفتار می‌کنند. صدای شکستن استخوان‌های مردم از فقر و بیچارگی گوش فلک را کر کرده است. کاهش شدید ارزش پول ملی و اوج تورم، بالا بودن نرخ دلار، سکه و افزایش چند برابری مواد غذایی آستانه صبر مردم فقیر را پر کرده است.

وی اظهار داشت: فروپاشی اقتصاد زمانی اتفاق می‌افتد که ارزش پول ملی در کشور در طول شش ماه به یک سوم تنزل پیدا کند که نتایج آن احتکار فراوان، کسب و کار مختل، دلال‌بازی، سوء استفاده از اقتصاد کشور، کمیاب شدن مواد غذایی و دارویی، اوج گرفتن فقر و محرومیت است و از سوی دیگر گرانی، تورم، رکود، بیکاری، بالا رفتن جمعیت معتادان، گرایش جوانان به سمت و سوی کارهای خلاف، بالا رفتن سن ازدواج و همچنین افزایش طلاق از دیگر پیامدهای نابسامانی اقتصادی است.

وی افزود: مجازات مفسدین و اختلاسگران به صورت اشد مجازات باشد نه به خاطر آبروی آنها. چرا یک نفر از طبقه محروم یک میلیون به بانک بدهکار است پس از آبروریزی کامل روانه زندان می‌شود ولی برای این افراد هیچگونه مجازاتی در نظر گرفته نمی‌شود و اموالی که آنها تصاحب کردند به بیت المال باز نمی‌گردد.

بیگی ادامه داد: امروز 80 درصد مردم ایران زیر خط فقر هستند و این فقر حاصل مدیریت و سیاست غلط است. امروز شفاف‌سازی وجود ندارد. مشکل کنونی کشور فساد اقتصادی و عدم اراده قوی برای مبارزه با آن است. چرا دولت سکوت کرده است. به نظر می آید که منفعت دولت در بالا رفتن ارز، سکه و قیمت کالاهاست. کل یارانه‌ها در بودجه 4600097 میلیارد پیش بینی و کل حقوق کارکنان 20 میلیارد است که با این وضعیت اگر حقوق و یارانه‌ها را 50 درصد افزایش دهند باز بودجه آن تامین نشده است.

وی در ادامه به مشکلات استان ایلام پرداخت و افزود: این استان بر روی گنج نشسته ولی حاصلی که می‌برد فقط رنج است. فقر و بیکاری در اینجا بیداد می‌کند. قلم از وصف مشکلات ناتوان و زبان قاصر است. این استان عابربانک پایتخت است، رتبه اول خودکشی در جهان است، مقام دوم نفت و گاز کشور با یک درصد جمعیت در ایران را دارد. متاسفانه درآمد نفت و گازش هزینه زیباسازی و اشتغال شهرهای بزرگ می شود و سهم مردمش از این نفت و گاز تنها فقر و حسرت است. استانی که مساحتش از کشورهای بحرین و قطر بیشتر ولی نفت و گازش با آنها برابری می‌کند. مردمش برای یک مشکل پزشکی ساده راهی شهرهای دیگر می شوند. غنی از گیاهان دارویی است اما این استان از نظر تمام شاخص‌های توسعه در آخر جدول از نظر بیکاری و فقر قرار دارد. استانی که هشت سال جنگ فرصت سرمایه‌گذاری با دلار 7 تومانی را از او گرفت. این استان که دارای 430 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است اما با وفاداری مردمش به این نظام امن‌ترین مرز کشور است. مرزداری که بی‌مزد است. استانی که در زمان جنگ فدا شد، در زمان صلح حکایتش مثل مرغی است که هم در عزا و هم در شادی قربانی می‌شود.

بیگی در ادامه عنوان کرد: این استان در انتظار یک کیلومتر جاده مناسب است. استانی که روزگارش را در زندان محرومیت سپری می‌کند و بدنش ترکش خورده زمان جنگ است. صدای انفجار و خمپاره‌ها مردمانش را دچار بیماری عصبی و روانی کرده و بی‌نصیب از مزایای جانبازی است. می‌طلبد دولت با رعایت انصاف مردمان زمان جنگ را تحت پوشش مستمری بگیری جانبازان قرار دهد و همه مردمان آن زمان جانباز محسوب شوند.

نماینده ایلام در شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: از دیگر مشکلات اساسی در استان ایلام ریزگردها است و سهم‌شان از منابع زیرزمینی ریزگردهاست و فریاد گلوهای خاک گرفته آنان به گوش مسئولان نمی‌رسد. در ماه‌های اخیر حصر در خوزستان شکست و ستاد بحران تشکیل شد و به فوریت اعتباراتی برای استان تخصیص داده شد و آن گاه مردمان ایلام بر آن باور شدند که در تهران صدایی ندارند و قیمت‌گذاری این خاموشی مرگ‌بار در ایلام برای مسئولان در مرکز به حساب نیامد. جناب آقای روحانی و مسئولان محترم به اندازه کدامیک از کشورهای همسایه مردم جنگ زده، محروم و تحریم شده به ایلام کمک کرده‌اید. از دیگر مشکلات این استان راه‌های مواصلاتی است که در زمان جنگ در این استان و شهرستان‌هایش به علت وجود راه‌های نامناسب هنوز به اتمام نرسیده است. دو راهی ملکشاهی – میشخوار از جاده‌های مواصلاتی ایلام، ملکشاهی به قتلگاهی خاموش تبدیل شده است و روزانه از مردم بی‌گناه قربانی می‌گیرد. مسئولان راه و شهرسازی نسبت به این جاده یا در خوابند یا خود را به خواب زده‌اند. گردنه دربناو و دوراهی ملکشاهی و میشخوار فریاد بزنید که چقدر خون جوانان و مردم بیگناه بر شما ریخته شده و مادر و فرزندان خردسال بی‌سرپرست در ماتم و عزا نشسته‌اند. مایه شرم است که جاده 25 کیلومتری از اوایل انقلاب تاکنون هنوز فرعی است. جاده‌ای که به اندازه کیلومترش در زمان جنگ و بعد از آن مردمانش خون داده‌اند. آیا 25 کیلومتر راه نیاز به این همه زمان برای ملی شدن دارد. خسارت پرداخت حق بیمه بیشتر از راه سازی هزینه دربرداشته است. البته تمامی استان در زمینه راه مشکل دارد.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلات این استان آب شرب است. تنها شهرستانی در کشور که با داشتن سد بزرگ چمگردلان و رودخانه دائمی از نعمت آب شرب محروم است و مردمانش مجبورند جهت تامین آب شرب به چشمه قدیمی ملکشاهی روی بیاورند. مردم این شهرستان ضمن گله‌مندی از مسئولان و طرح این سئوال که چرا با داشتن رودخانه و سد از نعمت آب شرب باکیفیت محرومند که از لحاظ موقعیت جغرافیایی در حوزه استحفاظی این شهرستان قرار دارند، مردم از آب شرب محروم هستند و این مسئله باعث رواج بیماری کلیوی در شهرستان ملکشاهی شده است.