۰ نفر

نکاتی که در مورد بلوغ کودکان باید بدانیم

۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۲۱:۴۸
کد خبر: 293243
نکاتی که در مورد بلوغ کودکان باید بدانیم

فوق تخصص غدد اطفال با اشاره به اینکه بلوغ نرمال را نباید به هیچ عنوان به تأخیر انداخت، گفت: برخی از بیماری‌ها همچون بزرگ بودن غدد فوق‌کلیه و وجود تومورها می‌تواند در روند بلوغ تأثیرگذار باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، علی ربانی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ارتباط با بلوغ کودکان و نوجوانان اظهار داشت: بیشترین مراجعه به متخصصین غدد اطفال مرتبط با اختلالات رشد و بلوغ است و امروزه خانواده‌ها نسبت به این مسئله نگرانی داشته و تلاش می‌کنند فرزندانشان وزن و قدایده‌آل داشته باشند.

وی با بیان اینکه در سال‌های آخر بلوغ به تدریج رشد کودک متوقف می‌شود تأکید کرد:بلوغ نرمال را به هیچ  عنوان نباید به تأخیر انداخت چرا که این مسئله عوارض زیادی را می‌تواند به همراه داشته باشد.

فوق تخصص غدد اطفال ادامه داد: در دختران بعد از 8 سالگی و در پسران پس از 9 سالگی علائم بلوغ ظاهر می‌شود و در واقع بلوغ یک دوره چند ساله را طی می‌کند تا تکمیل شود.

ربانی با اشاره به اینکه پزشکان غدد اطفال با بررسی شرایط جسمانی کودک می‌توانند حدس بزنند که چقدر می‌تواند قد بکشد و ظرفیت رشد دارد و بر اساس ان شرایط رشد طبیعی کودکان را بررسی می‌کنند و در مواقعی که نیاز به تداخل دارویی باشد اقدام لازم را انجام می‌دهند.

وی اضافه کرد: بلوغ بعد از 8 و 9 سالگی نباید دستکاری شود متأسفانه برخی از والدین تمایل دارند که بلوغ کودکان خود را به تأخیر بیندازند در صورتی که وضعیت رشدی هر فردی تعیین شده است و مسائل ژنتیکی نیز در این راستا بسیار دخیل هستند بنابر این پزشکان متخصص با اطلاع کافی می‌دانند که نباید بلوغ نرمال را برای افراد طبیعی دستکاری کرد البته در برخی از افراد که بیمار هستند این قاعده مستثنی است.

وی با اشاره به اینکه داروهای مرتبط با این قضیه که برخی والدین تمایل دارند با آن بلوغ  فرزندانشان را به تأخیر بیندازند گران بوده و گاهی درمان مؤثری نیز ندارد، خاطرنشان کرد:‌ البته بلوغ زودرس و تند را ممکن است پزشکان ترجیح به مداخله پزشکی دهند و برخی بیماری‌ها نیز سبب بلوغ زودرس یا دیررس می‌شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران  برخی از بیماری‌ها همچون وجود تومورها و بزرگ بودن غدد فوق کلیه، را از دلایلی برشمرد که سبب تأثیر در بلوغ می‌شود و گفت: استفاده از داروهای بدنساز و هورمون آندروژن نیز می‌تواند بلوغ را تحت تأثیر قرار دهد.