۰ نفر

فقر هم زنانه شد!

۶ خرداد ۱۳۹۷، ۲۲:۰۷
کد خبر: 274606
فقر هم زنانه شد!

با رواج فقر ، شاخص هایی که راجع به جامعه خانواده سالم مطرح است به حد قابل ملاحظه کاهش یافته و سیگنال های منفی فقر رشد زیادی داشته است طوری که اکنون در وضعیت بحرانی قرار داریم.

رئیس اداره کمیته امداد منطقه 2 شیراز با بیان اینکه در کنار رشد کمی و کیفی فقر ، این معضل گرایش زنانه پیدا کرده است گفت: قشر زنان و اساس خانواده در مواجهه با فقر آسیب پذیری بیشتری دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سید محمد جعفر رضوی زادگان یکشنبه در نشستی با مدیران و کارکنان بنیاد مسکن استان فارس اظهار داشت: با رواج فقر ، شاخص هایی که راجع به جامعه خانواده سالم مطرح است به حد قابل ملاحظه کاهش یافته و سیگنال های منفی فقر رشد زیادی داشته است طوری که اکنون در وضعیت بحرانی قرار داریم.

این مقام مسئول اضافه کرد:دراین شرایط ،هماهنگی ها برای مقابله با فقر در سیستم دولتی و مردم و اتخاذ راهبرد درست که ما را از این وضعیت رها کند هم وجود ندارد، حرکت ها برای مهار فقر عمدتا تک محوری است و حول یک محور واحد برای کنترل فقر در جامعه حرکت نمی شود.

رئیس اداره کمیته امداد منطقه 2 شیراز اضافه کرد: فقر پیچیدگی هایی دارد و ابعاد مختلف این پیچیدگی ها درجامعه باید بررسی شود، برای حل این پدیده پیچیده باید راهکارعالمانه و کارشناسی ارائه داد، فقر موضوعی سخت است و حل آن سخت تر، حتما دراین مسیر نیاز به نگاه عالمانه و کارشناسی و مبتنی بر تجربه داریم، اگر این رویکرد دنبال نشود به رغم کمک هایی که جامعه و مردم می کنند فقر ریشه کن نمی شود.

رضوی زادگان با اشاره به برخی بی اعتمادی ها برای کمک به نیازمندان گفت:اگر کمک به فقرا مبتنی بر بی اعتمادی باشد، نباید انتظارداشت که فقر ریشه کن شود،چرا در حادثه زلزله کرمانشاه بسیاری از افراد ترجیح دادند شخصا وارد شوند و از مرحله جمع آوری کمک ها تا توزیع بین خانواده ها به صورت فردی راه افتادند و تا کرمانشاه رفتند؟این نشانگر بی اعتمادی مردم به دستگاه ها در کمک به نیازمندان است.

رضوی زادگان گفت: در حالی که نیازهای اصلی زلزله زدگان یکی دو ماه بعد از زلزله که حجم کمک ها کاهش یافت خود را نشان داد.

رئیس اداره کمیته امدادمنطقه 2 شیراز گفت: اگر این اعتماد وجود داشته باشد و کمک ها سازماندهی شده انجام گیرد قطعا کمک های بهتری به نیازمندان می رسد.

وی ادامه داد: کمک به فقرا نباید از سرریز تامین مالی خانواده ها انجام گیرد ، چه خوب است که خانواده ها ضمن آنکه خودشان مشکل دارند مشکلاتی از نیازمندان حل کنند، طرح اطعام ایتام که از سال 78 آغاز شده است به دلیل شفافیتی که دارد با استقبال مواجه شده به دنبال همگانی کردن کمک به نیازمندان است.

رضوی زادگان گفت: دراین طرح فرد خیر و نیکوکار خودش فردی نیازمند را انتخاب می کند ، از همین ابتدا فرد خیر و نیکوکار در کمک به ایتام دخیل است ، نقش کمیته امداد دراینجا نقشی متفاوت است.

وی ادامه داد : کمیته امداد با اجرای طرح اکرام ایتام و طرح محسنین به دنبال نخبه پروری است ، متاسفانه در جامعه ما علی رغم همه توفیق هایی که در زمینه کمک به نیازمندان حاصل شده در زمینه ریشه کنی فقر و کنترل و کاهش آن توفیق چندانی به دست نیامده است ، دراین زمینه نه تنها فقر در جامعه کم نشده بلکه شاهد رشد فزاینده فقر در جامعه هم هستیم.

به گفته وی فقر در جامعه کنونی ابعاد مختلف پیدا کرده ، امروز به راحتی دهه 60 نمی توان افراد فقیر را شناسایی کرد ، حتی برای کمیته امداد که یک نهاد صنفی برای کمک به فقرا است شناسایی فقرای واقعی دشوار شده است.

رضوی زادگان گفت: مردم گمان نکنند که کمک های 10 و 20 هزار تومانی اثر چندانی در اکرام ایتام ندارد، حتی یک کمک 500 تومانی هم دراین زمینه موثر است، ما با همین کمک های اندک امروز 45 نفر از ایتام را که تا پیش از این ترک تحصیل می کردند امروز در شیراز به مرحله کارشناسی ارشد رسانده ایم.

رئیس اداره کمیته امداد منطقه 2 شیراز ادامه داد : 20 نفر از ایتام و افرادی که با طرح محسنین در شیراز کمک شده اند اکنون در مقطع دکتری تحصیل می کنند، اگر کمک مردمی و اجرای این طرح ها نبود قطعا این افراد قبل از اتمام دوران دبستان ترک تحصیل می کردند.یکی از نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی از بین همین ایتام به این جایگاه رسیده است و خودش اکنون منشاء خدمت است.

این مقام مسئول گفت : در منطقه 2 کمیته امداد شهرستان شیراز ، از حدود 650 دانش آموز تحت پوشش حدود 320 نفر معدل بالای 17 دارند، زمینه نخبه پروری برای این دانش آموزان مهیا شده و آنها دراین مسیر گام بر می دارند.

رضوی زادگان گفت : هنر طرح اکرام ایتام و محسنین این است که از بین دانش آموزان بی بضاعت و یتیم و نیازمند ، استاندار و نماینده مجلس و قاضی و پزشک و وکیل تربیت کرده و تحویل جامعه داده است، برخی از نمایندگان مجلس ومسئولان عالی رتبه در نظام اسلامی از همین بچه های ایتام و محسنین هستند، قطعا نگاه این مسوولان به مردم و به جامعه با نگاه کسی که طعم فقر را نچشیده تفاوت دارد.

محمود عباسی معاون پشتیبانی بنیاد مسکن استان فارس نیز در این نشست با بیان اینکه طرح ایتام و محسنین در سالهای گذشته تاثیر شگرفی در کمک به نیازمندان داشته است گفت : کمک به ایتام از آرمان های نظام اسلامی و آرمان های امام راحل است.

وی اضافه کرد : سرپرستی هر فرد یتیم با پرداخت ماهی 20 هزار تومان فشاری به خانوار نمی آورد اما می تواند تاثیر بسزایی در فراگیر شدن کمک به ایتام داشته باشد ، کمک به نیازمندان در آموزه های معنوی و دینی ما تاکید شده است و اکنون نیز در جامعه اسلامی این موضوع در بین افراد و خانواده ها رایج است.

مدیران و کارکنان بنیاد مسکن استان فارس در این نشست سرپرستی شماری از ایتام و دانش آموزان بی بضاعت را عهده دار شدند.