۰ نفر

بی‌حرکتی در جامعه بیداد می‌کند

۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۵۲
کد خبر: 266170
بی‌حرکتی در جامعه بیداد می‌کند

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، با اشاره به بروز پدیده سالمندی در کشور، گفت: وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت، باید برنامه های پیشگیری را عملیاتی کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، محمد علی محسنی بندپی روز یکشنبه در نشست خبری دومین کنگره بین المللی و بیست و نهمین کنگره انجمن فیزیوتراپی ایران، اظهارداشت: بی حرکتی، یکی از معضلات نظام سلامت کشور است که بیداد می کند.

وی با عنوان این مطلب که در سه دهه آینده با پدیده سالمندی در کشور مواجه خواهیم شد، افزود: سالمندی در ۳۰ سال آینده بزرگترین معضل نظام سلامت خواهد بود.

محسنی بندپی با اشاره به معضلات تغییر سبک زندگی مردم که منجر به فقر حرکتی در جامعه شده است، ادامه داد: بی حرکتی مادر همه بیماری هاست .

وی با اعلام این مطلب که آمارها نشان می دهد کمتر از ۲۰ درصد افراد زیر ۱۸ سال در دنیا دچار بی حرکتی هستند، افزود: این آمار در ایران به ۳۹ درصد می رسد.

محسنی بندپی گفت: وقتی صحبت از بی حرکتی می کنیم، یعنی اینکه یک فرد می بایست روزانه بین ۳ تا ۵ هزار قدم بردارد که دچار بی حرکتی نشود.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران نسبت به کودکانه شدن اختلالات عضلانی اسکلتی در کشور هشدار داد و افزود: در سال های گذشته این اختلالات را در افراد بزرگسال مشاهده می کردیم، اما حالا افراد زیر ۱۵ سال از این اختلالات رنج می برند.

وی بر ضرورت ترویج سبک زندگی سالم در جامعه تاکید کرد و گفت: هیچ گروهی در جامعه از اختلالات عضلانی اسکلتی ایمن نیست، بطوریکه کمردرد در جراحان ما شایع تر است.

محسنی بندپی با عنوان این مطلب که در سال ۱۴۲۹ آمار جمعیت سالمند کشورمان به ۳۰ درصد خواهد رسید، افزود: برای پیشگیری از بروز سونامی سالمندی، فقط سه دهه فرصت داریم.

وی افزود: در حال حاضر بین ۸ تا ۹ درصد جمعیت کشورمان را افراد سالمند تشکیل می دهند.

محسنی بندپی با انتقاد از عملیاتی نشدن برنامه های پیشگیری در نظام سلامت، گفت: هرچه پول در شکم «درمان» بریزیم، فایده ندارد. بلکه می بایست در عمل متعهد به امر پیشگیری باشیم.

وی از فیزیوتراپی به عنوان راهی برای زندگی سالم نام برد و افزود: وزارت بهداشت متولی سلامت کشور است.

محسنی بندپی با انتقاد از اینکه نظرات انجمن های تخصصی در وزارت بهداشت رنگی ندارد، گفت: ما همواره فریاد می زنیم آماده ایم در خط اول سلامت باشیم، زیرا، انجمن ها می توانند به عنوان بازوان توانمند وزارت بهداشت عمل کنند.

وی با اشاره به حضور ۷۰۰۰ فیزیوتراپیست در کشور، افزود: اگر از این پتانسیل استفاده کنند، به نفع وزارت بهداشت خواهد بود.

محسنی بندپی تاکید کرد: مقوله سلامت باید اجتماعی شود.

وی در ادامه با اشاره به ابلاغ آیین نامه تاسیس مراکز جامعه توانبخشی در کشور، گفت: انجمن فیزیوتراپی با تاسیس این مراکز که مسئول فنی آنها پزشک عمومی باشد، مخالف است.