۰ نفر

والدین مقصر مشکلات ازدواج و طلاق جوانان

۳۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱:۱۰
کد خبر: 265310
والدین مقصر مشکلات ازدواج و طلاق جوانان

معاون تبلیغ حوزه علمیه قم، والدین آموزش ندیده و کم اطلاع را یکی از مشکلات جدی جوانان در زمینه ازدواج دانست که بسیاری از طلاق‌ها را ایجاد می‌کند.

اولین نشست هماهنگی طرح ازدواج پایدار در استان قم  با حضور دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی استان در حوزه ازدواج و کاهش آسیب‌های اجتماعی غروب چهارشنبه در استانداری قم برگزار شد و به تشکیل کمیته علمی ازدواج پایدار انجامید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، در این جلسه که با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار، فرماندار قم، مدیرکل فرهنگی اجتماعی استانداری، رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و مدیرکل بهزیستی استان قم برگزار شد مدیران دستگاه‌های مختلف به راهکارهای اصلاح آسیب‌های اجتماعی در استان پرداختند.

چالش موازی کاری در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی

فرماندار قم در این جلسه موازی کاری را یکی از مشکلات اجرایی در زمینه رفع آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: اقدام موازی دستگاه‌ها در راستای اصلاح آسیب‌های اجتماعی علاوه بر از بین بردن ظرفیت‌ها می‌تواند بدون یک برنامه هدفمند مشکلات را در بخش‌هایی تشدید کند.

به گفته رضا سیار در رفع مشکل طلاق مأموریت‌های بسیاری وجود دارد که به عهده نهادهای مختلف است اما این پراکندگی مشکل ایجاد کرده و باید این فعالیت‌ها تجمیع شود.

فرماندار قم تأکید کرد: تست‌های مدیریتی و انگیزشی و روانی برای واگذاری یک مسئولیت ضرورت دارد همانطور که امروز در کشورهای توسعه یافته باری واگذاری یک مسئولیت اقتصادی این تست‌ها از داوطلبان گرفته می‌شود اما در کشور ما این مسائل نادیده گرفته می‌شود.

سیار، شناسایی این مهارت‌ها را در ازدواج و تشکیل زندگی به مراتب با اهمیت‌تر از یک فعالیت اقتصادی ارزیابی کرد و گفت: این آموزش‌ها پیش از ازدواج ضرورت دارد و فقدان آن سبب می‌شود که جوان بدون آموزش وارد زندگی می‌شود و به سرعت از آن خارج می‌شود.

وی گفت: حال وقتی که جایگاه مهارت‌های فردی و ارتباطی و روانی و مدیریتی در یک فعالیت خرد اقتصادی دارای اهمیت است چرا پیش از ساختن پایه‌های یک زندگی چنین آموزش‌هایی داده نمی‌شود و برخی جوانان با سرعت و بدون در نظر گرفتن این مهارت‌ها وارد یک زندگی می‌شوند و به سرعت نیز به جدایی فکر می‌کنند.

سیار بر لزوم هدفمند بودن ازدواج تأکید کرد و افزود: جوانان تازه ازدواج کرده امروز در بسیاری از موارد نگاه کاملی به زندگی ندارد و این مشکلاتی را در زندگی آنها به وجود خواهد آورد.

جای خالی واکسیناسیون اجتماعی

مدیرکل بهزیستی استان قم نیز در این جلسه با اشاره به بسته‌های مشاوره‌ای بهزیستی برای ازدواج پایدار، افزود: تجربه‌های سال‌های گذشته و به کارگیری متخصصان کمک کرده است که بهزیستی در این رابطه به یک بسته کامل دست پیدا کند

رضا سلیقه اقداماتی که در سال‌های گذشته برای پیشگیری از معلولیت‌ها و مشکلات جسمی شده است را درخور توجه خواند و گفت: مشاوره و آموزش ژنتیکی زوج‌های جوان که در برنامه پنج ساله ششم موجود است از جمله همین طرح‌هاست و در امر ازدواج پایدار نیز یک پکیج کامل باید تعریف شود که همه نیازهای زوج‌های جوان را در حوزه مشاوره و تسهیل امور ازدواج در آن دیده شود.

به گفته وی زمان در ازدواج پایدار امر مهمی است و نه باید به حدی سرعت کار را بالابرده شود و نه اینکه زوج‌ها را در طرح‌های مختلف و چند بخشی درگیر کرده و مردم را سر دوراهی نگه داشت.

سلیقه بر اهمیت سلامت روانی مردم و به خصوص جوانان  تأکید کرد و افزود: در زمینه مشکلات جسمی واکسیناسیون‌های موفقی در جامعه انجام می‌شود ولی متأسفانه در زمینه واکسیناسیون اجتماعی هنوز برنامه مشخصی نداریم که باید در دستور کار نهادهای مربوط به خانواده‌ها قرار گیرد.

همکاری جهاد دانشگاهی در طرح ازدواج پایدار

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم نیز در این جلسه طرح ازدواج پایدار را یک طرحی چند وجهی با همکاری دستگاه‌های مختلف استان خواند که متولی اصلی آن وزارت بهداشت است.

به گفته محمد حیدری این طرح پیش از این در استان‌های دیگر از جمله البرز با همکاری جهاد دانشگاهی انجام شد و همین امر چشم انداز مناسبی برای حضور و فعالیت جهاد دانشگاهی در این زمینه ایجاد کرد.

وی دسترسی آسان جهاد دانشگاهی به مراکز مختلف را یکی از امتیازات جهاد برای ورود به این عرصه دانست و تأکید کرد: این نهاد یک نهاد غیر دولتی است و در تله‌های بروکراسی قرار نمی‌گیرد و این مسئله در طرح‌های این چنینی یک مزیت است.

به گفته حیدری این طرح به مدت ۵ سال با نظارت دائمی و به صورت کاملاً جامعی انجام می‌شود و جهاد دانشگاهی نیز از تمام ظرفیت‌های خود برای اجرای این طرح بهره می‌برد.

آسیب والدین آموزش ندیده در ازدواج

معاون تبلیغ حوزه علمیه قم نیز در این جلسه والدین آموزش ندیده را یکی از مشکلات جدی جوانان در زمینه ازدواج دانست  که بسیاری از طلاق‌ها را ایجاد می‌کند.

به گفته حجت الاسلام غلامرضا شریفی آموزش والدین زوج‌ها  تأثیرات مهمی در تصمیمات و نوع زندگی جوانان خواهد داشت چرا که در بسیاری از موارد طلاق اثرات نادرست  والدین کم اطلاع و یا مشاوره‌های اطرافیان مشاهده شده است.

به اعتقاد وی واسطه‌های ازدواج نیز اهمیت بسیاری دارند، برخی واسطه‌های ازدواج  مشکلات زوجین را دو چندان می‌کنند ولی برخی واسطه‌ها نیز با نگاه درستی که به مسئله ازدواج دارند از ازدواج‌های کور جلوگیری می‌کنند.

به گفته شریفی این مسائل دقیق و ریز باید در برنامه ریزی‌های کلان استان مورد توجه قرار گیرد و با مشاوره‌های قوی و پوشش فکری زوج‌ها مشکلات آنها را برای تشکیل خانواده‌ها کاهش داد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه قم افزود: می‌توان با امضای قرارداد با شرکت‌های داخلی تخفیف‌های خاصی را برای زوج‌های جوان در نظر بگیریم و یا کالاهای مورد نیاز آنها از طریق قسط‌های بلند مدت تأمین کنیم.