۰ نفر

"بیداری شب امتحان" علت کاهش سن اعتیاد

۱۹ آذر ۱۳۹۵، ۰:۰۹
کد خبر: 163081
"بیداری شب امتحان" علت کاهش سن اعتیاد

اعتیاد به مواد مخدر آن هم در میان جوانان در حالی روز به روز در حال افزایش است که شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان رییس جمهور اخیرا در گفت وگویی از کاهش سن اعتیاد وتغییر الگوی مصرف و استفاده از مواد مخدر صنعتی در بین جوانان خصوصا دختران ابراز نگرانی کرده است .

 سعید صفاتیان رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه آمار وارقامی در خصوص شروع سن اعتیاد در کشور در دسترس نیست گفت:در ابتدا ما باید ببینیم که سن شروع اعتیاد به چه سنی می گویند ؟ آیا اولین مصرف مواد مخدر سن شروع مواد است یا از زمانی که مصرف مواد به صورت هرروزه در می آید. برخی معتقدند اولین باری که فرد مواد مصرف کرده سن اعتیاد محسوب می شود. این برداشت مسلما سن اعتیاد را خیلی پایین می آورد و بنظر صحیح نیست چراکه ممکن است فردی در سن 15 سالگی برای اولین بار مواد مصرف کرده باشد ولی 6الی 8 سال دیگر مصرف مواد در این فرد به صورت هر روزه در آمده باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از جام جم، وی افزود:بنابراین هنوز اتفاق نظری در باره محاسبه سن شروع اعتیاد وجود ندارد ولی این واقعیت وجود دارد که فاصله میان مصرف اولین بار مواد تا مصرف هر روزه آن وحتی کارتن خوابی در حال کاهش است.این کاهش فاصله زمانی نشان می دهد که برنامه های ما برای مبارزه با اعتیاد موفق نبوده است.

صفاتیان اطلاع رسانی و آموزش را در این زمینه موثر دانست و گفت: دو وزارتخانه آموزش وپرورش و آموزش عالی در این خصوص نقش اصلی را ایفا می کند ولی متاسفانه تا کنون برنامه های شاخصی در این زمینه نداشته اند.از طرفی سیستم نظارتی درستی نیز در این زمینه وجود ندارد تا عملکرد دستگاه های مسئول را در این زمینه مورد ارزیابی قرار دهد به همین دلیل هر دستگاهی برای خود مدعی است که برنامه هایی برای کنترل اعتیاد دارد و برای آن نیز بودجه واعتبار دریافت می کند .

این کارشناس مبارزه با اعتیاد معتقد است آموزش خانواده ها در خصوص فرزند پروری و مهارت ها ی زندگی بسیار ضروریست چراکه اغلب آنها با روش های درست برخورد با فرزندان خود آگاه نیستند. اگر آنها اموزش های لازم را در این زمینه ببینند مسلما سن شروع اعتیاد بالا خواهد رفت.

وی آموزش خانواده ها را وظیفه دستگاه های دولتی دانست و گفت:اقدامات پیشگیرانه در تمام دولتها و مجامع وجود دارد چراکه بودجه ای که برای پیشگیری هزینه خواهد شدبه مراتب کمتر از درمان است ولی متاسفانه مسولان دولتی ما به پیشگیری اعتقادی ندارند از نظر انان بودجه ای که برای پیشگیری هزینه می شود 5 سال دیگر جواب می دهد در حالیکه معلوم نیست آنها 5 سال دیگر باشند تا نتیجه را ببینند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می توان سن شروع اعتیاد را از دوره دبستان دانست اظهارداشت:نمی توان گفت اعتیاد در میان بچه های دوره دبستان اصلا وجود ندارد ولی میزان آن نیز مشخص نیست درحال حاضر سن بلوغ به دلیل بحث لذت و کنجکاوی شرایط مناسب تری را برای افتادن در دام اعتیاد دارد.این افراد چون نمی توانند به حس لذت وکنجکاوی خود در خانواده پاسخ دهند به سمت لذت های کاذب می روند.

صفاتیان عوامل موثر در گرایش جوان ها به مصرف مواد مخدر را برشمرد و گفت:تغییر الگوی مصرف از تریاک به روانگردان ودر دسترس بودن مواد مخدر از عوامل افزایش اعتیاد در جوانان است از سوی دیگر علاقه جوانان به شرکت در پارتی های شبانه که نیاز به بی خوابی دارد و همچنین بیدار ماندن در شب امتحان از عوامل دیگر گرایش به مواد مخدر است زیرا مواد با ایجاد انرژی کاذب ،مشکل بی خوابی را در آنان حل می کند.

وی به بحث کاهش 25درصدی اعتیاد در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و افزود:براساس این برنامه باید دولت از سال آینده هرساله 5درصد مصرف مواد مخدر را در کشور کاهش دهد.ولی تاکنون دستگاههای مسئول مثل اموزش وپرورش،بهزیستی و آموزش عالی هیچگاه برنامه دقیقی از اقدامات خود ارائه نداده اند این درحالیست که برنامه بدون عدد برای ما نمی تواند اثری داشته باشد اگر بخواهیم واقعا براساس برنامه ششم پیش برویم باید درصد وعدد ارائه دهیم.