۰ نفر

لزوم آموزش مدیریت خشم به معلمان

خشونت در جوامع افسرده پرورش می‌یابد

۱۶ مهر ۱۳۹۵، ۱۵:۲۲
کد خبر: 150330
خشونت در جوامع افسرده پرورش می‌یابد

یک روانشناس کودک اصلاح ساختار اجتماعی و اقتصادی و توجه به تعلیم و تربیت در خانواده ها و نهاد های اجتماعی را از راهکارهای مقابله با خشونت در جوامع دانست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا تبریزی گفت: به لحاظ روانشناختی زمانی که انسان با ناکامی مواجه می شود دست به مکانیزم های مختلفی برای جبران آن می زند. این مکانیزم‌ها ممکن است به صورت پرخاشگری، گریه کردن ، دلیل تراشی، فرافکنی و نسبت دادن مشکلات به دیگری  و گاهی ممکن است به صورت یک راه حل واقع بینانه برای حل مشکل و مسئله بروز کند.

وی در ادامه افزود: افراد ابتدا این مکانیزم ها را از خانواده ها یاد می گیرند. به طور مثال زمانیکه کودک در محیط خانه کار اشتباهی انجام می دهد و پدر او را شماتت می کند، کودک یاد می گیرد که خشونت هم می تواند راه حلی برای جبران ناکامی باشد.

تبریزی در ادامه با اشاره به اینکه هنوز هم رفتار های خشن در مدارس رواج دارد گفت: متاسفانه هنوز هم در برخی مدارس شاهد رفتار های خشن هستیم زیرا معلم های ما آموزش کافی را در مورد مدیریت خشم ندیده‌اند.

وی در مورد نقش جوامع در بروز خشونت گفت: جوامع از افراد، خانواده ها، گروه ها و حاکمان تشکیل شده و اگر هر یک از اینها نسخه هایی که در مورد جامعه تجویز می کنند نسخه های خشن باشد افراد آن را یاد می گیرند و همین موضوع منجر به رواج خشونت در جامعه می شود.

به گفته این روانشناس،  در جوامع غیر پیشرفته خشونت به وفور یافت می شود، یقینا نه تنها جلوگیری باید از مدارس آغاز شود بلکه خانواده ها باید از آغاز تولد فرزندانشان خشونت را به عنوان یک امر منفی جلوه دهند و به آنها بیاموزند که هر مشکلی راه حلی دارد و باید دنبال راه حل آن باشیم.

این روانشناس با بیان اینکه دایره خشونت در جامعه کنونی گسترش پیدا کرده و افراد تحصیلکرده هم دچار آن هستند اظهار کرد: متاسفانه آموزش و پرورش ما در حالی که فقط اسم این سیستم را یدک می کشد درمورد «پرورش» گام چندانی بر نداشته بنابراین یک فرد تحصیلکرده ممکن است جنبه های روانشناختی اش در حد یک بچه ابتدایی هم نباشد.

وی ادامه داد: امروز وقتی می گوییم سیستم آموزشی ما تحصیلکرده است به این معنی نیست که در زمینه های روانی و اجتماعی و مهارت های زندگی هم تحصیل کرده است بلکه فقط تخصص دارد در حالی که در قدیم اینگونه نبود. زمان قدیم معلم ها اطلاعات جانبی در تعلیم و تربیت داشتند و صرفا یک سری فرمول را یاد بچه ها نمی دادند اما الآن مشغله های زیاد مردم و مشکلات اقتصادی که معلم ها دارند وقت زیادی برای مطالعه آنها باقی نگذاشته به همین دلیل سیستم آموزشی نمی تواند خود را به روش های نوین مجهز کند.

تبریزی بیان کرد: به طور کلی تحصیل کرده های امروز ما در آموزش و پرورش فقط یک سری محفوظاتی که ممکن است به تخصص آنها ربط پیدا کند یا حتی مطالبی که شاید به دردشان هم نخورد را یاد می گیرند.

وی با بیان این موضوع که پرخاشگری در ادامه ناکامی رخ می دهد افزود: باید این موضوع را بدانیم که پرخاشگری ادامه افسردگی است و جامعه ای که افراد افسرده زیادی دارد به طبع افراد خشن هم دارد و متاسفانه در ایران افسردگی و اضطراب شایع ترین بیماری است که در بین مردم رواج دارد.

تبریزی در انتها به ارائه راهکارهایی در مورد جلوگیری از خشونت پرداخت و گفت: باید برای رفع این مشکل دو کار انجام دهیم که یکی از آنها اصلاح ساختار اجتماعی و اقتصادی به گونه ای که ناکامی کودکان و نوجوانان و خانواده ها در آن کم باشد و دیگری تعلیم و تربیت است که در خانواده ومدرسه و سایر موسسات تربیتی باید به آن توجه ویژه شود.