۰ نفر

شرایط اجتماعی ایران در آستانه فروپاشی نیست

۱۶ مهر ۱۳۹۵، ۰:۵۵
کد خبر: 150236
شرایط اجتماعی ایران در آستانه فروپاشی نیست

مشاور وزیر و معاون مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور گفت: در حال حاضر شرایط اجتماعی ایران در آستانه فروپاشی نیست، اما در وضعیت هشدار قرار دارد.

 رضا محبوبی، 15 مهرماه، در جلسه ستاد فرهنگی و اجتماعی مدیریت و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی استان که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه این به این معنی است که وضعیت اجتماعی متناسب با هنجارها و ارزش‌های دینی، اجتماعی، فرهنگی و ملی ما نیست، اظهارکرد: البته ما وضعیت کلی کشور در آسیب‌های اجتماعی را نگران‌کننده نمی‌دانیم، اما نرخ رشد برخی آسیب‌ها مانند اعتیاد، طلاق و خودکشی نگران‌کننده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: ما بسیار در رابطه با چیستی آسیب‌های اجتماعی صحبت کرده و در جریان آن قرار گرفته‌ایم، اما شاید کمتر به این پرداخته‌ایم که سبب این وضعیت چه بوده و این نپرداختن تا حدی برایمان مسئله‌ساز شده است.

محبوبی با اشاره به اینکه معمولا پدیده‌های اجتماعی را در سه سطح تحلیل می‌کنیم، تصریح کرد: اولین سطحی که باید مورد توجه قرار گیرد سطح کلان است که شاید به طور مستقیم با آسیب‌های اجتماعی ارتباط نداشته باشد، اما اقدامات کلان نظام بر روی آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه ما در یک دوره، از سیاست ساخت مسکن 60 متری حمایت می‌کنیم، افزود: ما این حمایت را انجام می‌دهیم، اما به این موضوع توجه نمی‌کنیم که این سیاست به طور ناخودآگاه این سیگنال را به مردم می‌دهد که فرزند کمتری داشته باشند و چند سال بعد می‌گوییم وا مصیبتا که جامعه ما دارد پیر می‌شود.

مشاور وزیر کشور با اشاره به اینکه سیاست نیز بر روی وضعیت اجتماعی کشور تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: ناگهان مسئله‌ای به نام FATF به وجود می‌آید، مسئله‌ای که سال‌ها روی آن کار شده و اقدامی برای انضباط و شفافیت مالی است، اما عده‌ای بی‌مهابا به دلیل اینکه تریبون در دستشان است و چون می‌خواهند یک نوع تسویه حساب سیاسی و قدرت‌نمایی سیاسی کنند، بالای منبر از این قدرت حداکثر استفاده سیاسی را می‌کنند، اما آنچه به جامعه القا می‌شود ناامیدی و یاس مفرط است.

وی افزود: FATF به عنوان آخرین موردی است که در بحث برجام اتفاق افتاد، از ابتدای بحث بگیرید تاکنون و بحث‌هایی که در دو سه هفته اخیر مطرح می‌شود؛ ما داریم با این اقدامات یک بی‌اعتمادی در جامعه القا می‌کنیم.

معاون مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور با اشاره به مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی، اظهارکرد: ما هفته آینده در شب تاسوعا مسابقه فوتبال داریم و ببینید برخی رسانه‌ها و گروهی چگونه با آن برخورد می‌کنند، این مسائل نه به عنوان سیاست کلان کشور بلکه به عنوان مصداق در وضعیت اجتماعی کشور تاثیرگذارند.

وی با اشاره به موضوع زنانه شدن اعتیاد در کشور، تصریح کرد: از سال 90 تا 94 جمعیت زنان درگیر در مسئله اعتیاد با وجود اینکه کمتر از پنج درصد جمعیت معتادان کشور را به خود اختصاص داده‌اند، دو برابر شده است، محرومیت‌هایی که برای دختران می‌گذاریم اثر خود را در این مسائل نشان می‌دهد.

محبوبی ادامه داد: ما مدت‌ها بر روی حضور بانوان در ورزشگاه‌ها با انضباط، دقت و مراقبت خاص که حرمت‌ها حفظ شود کار کردیم تا این پیام را به جامعه برسانیم که این فضا وجود دارد.

وی با بیان اینکه باید ارزش‌های نهادینه شده در کشور حفظ شود، عنوان کرد: اگر ارزش‌های نهادینه شده در طول سال‌ها را قبول نداریم پس چه کرده‌ایم؛ باید سال‌ها در دانشکده‌ها، دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و ... بر روی این مسائل بحث و بررسی شود و یک بازنگری کنیم.

مشاور وزیر کشور، سطح دوم و میانه را کارکرد نهادهای رسمی و غیر رسمی عنوان کرد و گفت: باید بر روی این مسائل تحلیل و نقد کرد که چه کار کرده‌ایم و چه اشتباهی داشته‌ایم که اکنون با این وضعیت مواجه هستیم، عمکلرد خود ما بوده که این وضعیت را به وجود آورده پس همان اول باید بپذیریم که جزء مهم‌ترین افرادی هستیم که باید پاسخگو باشیم.

وی با بیان اینکه تنها سطحی که در آن بهبود داشتیم در سطح میانه بود، خاطرنشان کرد: سطح دوم جزء جاهایی است که بسیار ساده قابل اصلاح است و این بهبود ناشی از بهبود خدمات، کاهش فساد اداری و ... است.

معاون مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور سطح سوم را سطح خرد و رفتار های فردی برشمرد و افزود: شاید سخت‌تر از سطوح دیگر بتوان در سطح خرد کار کرد و راهکار ما در این بخش بازگشت به ارزش‌ها و آموزه‌های اخلاقی دین است که متاسفانه در سال‌های گذشته به آن کم توجهی شده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه یکی از جاهایی که ما به آن توجه نداشتیم توجه به حل مسائل به وسیله ارزش‌های دینی است و با اینکه اسم ما، جامعه دینی است، اما توجه زیادی به این موضوعات نداشتیم و بیشتر به مناسک دین توجه کردیم بنابراین کار ما برگشت به آموزه‌های دینی است.