۰ نفر

آلوده‌ترین وسایل آشپزخانه کدامند؟

۴ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۰۱
کد خبر: 142122
آلوده‌ترین وسایل آشپزخانه کدامند؟

بسیاری از خانم‌های خانه به بهداشت و نظافت تمام وسایل آشپزخانه توجه می‌کنند بجز ابر، سیم، اسکاچ و اسفنج ظرفشویی.

 این وسایل چون به‌طور مداوم با آب و مایع ظرفشویی در تماس‌اند، بیشتر افراد تصور می‌کنند که در گروه تمیزترین وسایل آشپزخانه قرار دارند و نیازی به شست‌وشو و ضدعفونی ندارند، غافل از این که تحقیقات نشان می‌دهد، ابر، اسفنج‏ و اسکاچ ظرفشویی از آلوده‎ترین وسایل آشپزخانه هستند و باکتری سالمونلا که عامل ایجاد مسمومیت‏ غذایی است، بخصوص در اسفنج ظرفشویی که حفره‌های ریز آن محل تجمع رطوبت و رشد این باکتری است، سبب انتشار و انتقال آلودگی به ظروف و مواد غذایی می‌شود. بررسی‌ها حاکی از این است که در هر چهار سانتی‌متر مربع اسفنج حدود 134 هزار باکتری وجود دارد.

سیم و اسفنج را در سینک رها نکنید

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم ،  برخی افراد پس از استفاده از اسفنج و اسکاچ و ابر، آن را درون سینک ظرفشویی رها می‌کنند با این تصور که با هر بار باز کردن شیر آب، اسفنج خیس بخورد و تمیز شود، غافل از این که بیشترین رشد میکروب‌ها در بافت اسفنج دقیقا در زمان مرطوب شدن این وسیله است. در واقع رطوبت بهترین شرایط را برای تکثیر میکروب‌ها فراهم می‌کند و به جای آن‌که اسفنج پاکیزه‌تر شود، آلوده‌تر از قبل خواهد شد.

راهنمای شست و شوی اسکاچ و اسفنج ظرفشویی

• بعد از اتمام شست‌و‌شوی ظروف باید این وسایل را با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید و با فشار زیاد، آب را از بافت آن خارج کنید و سپس در جایی که هوا جریان دارد، مثلا در مجاورت با پنجره قرار دهید تا خشک شود.‏

• برای از بین بردن میکروب‌های احتمالی، هر چند وقت یکبار اسفنج و اسکاچ را با شوینده ضدعفونی‌کننده استریل کنید، به این نحو که 10 درصد سفید کننده را با 90 درصد آب مخلوط کنید و چند ساعتی بگذارید این وسایل در آن غوطه‌ور باشند. سپس آن را از این محلول خارج و بخوبی آبکشی کنید. تحقیقات نشان داده است که بخش عمده میکروب‌ها به این روش از بین می‌روند. همچنین می‌توانید این وسایل را چند ساعتی در مجاورت نور آفتاب قرار دهید تا میکروب‌زدایی شوند.

• راه دیگر آن که یک کاسه پر از آب کنید و اسفنج را داخل آن قرار دهید و به مدت دو سه دقیقه درون ماکروویو قرار دهید، اما مراقب باشید آب کاسه تبخیر و سبب آتش گرفتن اسفنج نشود. مطالعات حاکی است که تا 98 درصد میکروب‌ها به این روش از بین می‌روند.

•‌ می توانید به مدت 10 دقیقه این وسایل را در آب در حال جوش حرارت دهید یا در سرکه بگذارید یا درون ماشین ظرفشویی به همراه ظروف بشویید.

•‌ در صورتی که اسفنج و اسکاچ پاره و فرسوده شده باشد، بلافاصله آن را دور بیندازید و اسفنج نو جایگزین آن کنید. بهتر است هر دو هفته یکبار اسفنج را تعویض کنید.

به این نکته هم توجه کنید که اگر اسفنج با خون و زواید گوشت و مرغ و ماهی تماس پیدا کرد با دقت بیشتری آن را بشویید‌. بهتر است اسفنج و اسکاچ و سیم ظرفشویی از سایر اسفنج‌هایی که سطوح آشپزخانه، سینک یا تخته پاک کردن مرغ و ماهی با آن نظافت می‌شود، تفکیک شود.