۰ نفر

همه چیز درباره حسادت های عاشقانه / چه چیزی باعث حسادت در روابط عاطفی می شود؟

۲۵ آبان ۱۴۰۱، ۲۳:۱۹
کد خبر: 681887
همه چیز درباره حسادت های عاشقانه / چه چیزی باعث حسادت در روابط عاطفی می شود؟

حسادت را همه دارند و جزو رفتارها و واکنش‌های انسانیست و کسی نیست که بتواند ادعا کند در زندگی خود حسادت نکرده است اما حسادت در روابط عاشقانه موضوع دیگریست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جامعه ۲۴، کسی از حسادت خوشش نمی‌آید و دوست ندارد حسادت کند به‌ویژه در روابط عاشقانه چراکه این رفتار‌ها می‌تواند بهترین احساس و روابط را به‌کلی نابود کند.

حسادت در روابط عاشقانه سبب بی‌اعتمادی می‌شود و عزت‌نفس طرفین را از بین می‌برد. این را بسیاری از ما حتی کسانی‌که حسادت می‌کنند خود می‌دانند این کار نادرست است و نباید به آن ادامه دهند، اما باز هم نمی‌توانند این کار را ترک کنند. حسادت­‌های عاشقانه مشکلی رایج میان زوج‌های امروزیست؛ چنان‌که دومین مشکل زناشویی محسوب می‌شود.

اما آیا راه‌کاری وجود دارد تا بتوان بر این احساس غلبه کرد؟ در این مطلب به این مسائل خواهیم پرداخت.

حسادت چیست؟

همان‌گونه‌که اشاره کردیم حسادت در همه وجود دارد و تمامی انسان‎ها آن را تجربه کرده‌اند، اما حسادت عاشقانه با حسادتی که تاکنون داشته‌ایم و یا در ذهن مردم است متفاوت است. این نوع حسادت، ترکیبی از ترس و خشم همراه با احساس ناامنیست.

فرد حسود معمولا نسبت به کسی که این حس را در او برانگیخته است خشمگین می‌شود و این حس نخستین چیزیست که حس می‌کند.

درواقع حسادت عاشقانه نشان‌دهنده ترس فرد برای ازدست‌دادن منفعتی بزرگ و مهم است و هرگونه جلب‌توجهی از سوی همسر فرد حسود نوعی تهدید برای او محسوب می‌شود. روان‌شناسان به این نوع واکنش حسادتی بیمارگونه می‌گویند. چنین فردی معمولا پس از احساس خشمی که دارند و واکنشی که بدین شکل به‌وجود می‌آورند به‌زودی شرمنده می‌شوند و اظهار پشیمانی می‌کنند.

اگر به حسادت پرداخته و توجه نشود می‌تواند به رابطه آسیب جدی وارد کند. حسادت ممکن است در ابتدای رابطه بیش‌تر باشد، اما گاه با کم‌رنگ‌شدن روابط میان زوجین و کمی فاصله‌گرفتن از هم ممکن است بار دیگر بروز پیدا کند. برخی از زوجین از این فاصله احساس ناامنی می‌کنند و حس حسادتشان بروز می‌کند.

راهکارهایی برای حل حسادت در روابط عاطفی

همه چیز درباره حسادت‌های عاشقانه

برخی ممکن است از خود این پرسش‌ها را بپرسند:

- چرا از من فاصله گرفته است؟

- اوقات فراغت و سرگرمی‌هایش را به من ترجیح می‌دهد.

- او دیگر مرا دوست ندارد، اما من هم نمی‌خواهم از دستش دهم.

ریشه حسادت در رابطه عاطفی

کمبود در دوران کودکی

روان‌شناسان براین باورند که حسادت هم مانند بسیاری دیگر از مسائل ریشه در ناکامی‌ها و کمبود‌های دوران کودکی دارد. حسادت می‌توان در نتیجه توجه‌نکردن پدر و مادر یا یکی از آن‌ها به کودک باشد.

کودکی که مدام از این‌که نتواند خواسته‌ها و انتظارات دیگران را برآورده کند یا مورد پسند دیگران به‌ویژه پدر و مادرش نباشد در آینده دچار حسادت خواهد شد.

درواقع حسادت در روابط عاطفی مربوط به همسر یا شریک عاطفی نیست بلکه مشکلیست که فرد حسود با خود و نداشتن اعتمادبه‌نفس دارد.

بی‌وفایی

گاه حسادت برای برخی از افراد تنها فرافکنیست تا بی‌وفایی خود را پوشش دهند. این‌گونه افراد با بی‌وفا جلوه‌دادن همسر خود در تلاشند تا بی‌وفایی خود را پنهان کنند.

ترس

یکی دیگر از دلایل و ریشه‌های حسادت ترس است. حسادت در مردان بیش‌تر حول محور ترس ازدست‌دادن قدرت و برای زنان بیش‌تر ترس از طرد‌ شدن است.

راه‌کار‌هایی برای افراد درگیر حسادت

چی کار کنم که اینقدر حسادت نکنم؟

پذیرش مشکل

نخست باید دلیل مشکل و حسادت خود و درواقع موضوعی که سبب ازبین‌رفتن آرامش شما شده است پیدا کنید. شما باید دلیل آن را به‌روشنی دریابید تا بتوانید آن را حل کنید. باید بدانید هیچ‌چیزی با خشونت حل نمی‌شود پس اگر همسر و شریک زندگی و رابطه خود را زیرفشار قرار دهید و وادار به انجام کار‌هایی که دوست ندارد کنید راه به جایی نخواهید برد.

با خود خلوت کنید و این پرسش‌ها را از خود بپرسید و برایشان پاسخی منطقی پیدا کنید:

- چه مشکلی وجود دارد؟

- مشکل از سوی من است؟ آیا من بیش‌ از اندازه حساس و بدبینم؟

- آیا رفتار من به‌گونه‌ایست که سبب دور شدن همسرم از من شود؟

- چرا نسبت به همسرم حس حسادت دارم؟

- چه چیزی بیش‌تر از همه مرا در این رابطه آزار می‌دهد؟

 

برای یافتن ریشه حسادت، با همسرتان گفت‌وگو کنید

حل هر مشکلی می‌تواند با گفتگو بهتر شود درواقع گفتگو می‌تواند این روند را با سرعت بیش‌تری پیش برد. تلاش کنید زمان و مکان مناسبی برای گفت‌وگو با همسر خود درنظر بگیرید و با هم درباره احساسات و حسادت‌ها و ناراحتی‌هایی که رخ داده است گفتگو کنید.

کوشش کنید با هم صمیمی و بدون داوری و قضاوت سخن بگویید. هر دو تلاش کنید به دنبال مقصرجلوده‌دادن دیگری نباشد بلکه زوجین باید تمام هم خود را کار گیرند تا روی حل مشکل و توضیح صادقانه تمرکز کنند. روراستی بهترین چیزیست که می‌توانید همواره از آن برای رفع مشکلاتتان استفاده کنید.

چرا حسادت می کنیم؟

مشورت کنید تا دلیل حسادت را بیابید

کمک‌گرفتن از درمان‌گر و روان‌شناس می‌تواند حال روحی شما را بهتر کند. روان‌شناسی باتجربه و خبره می‌تواند شما را به‌سادگی رهنمایی کرده و راه‌حل‌هایی خوبی برای مقابله با حسادت و هیجانات نادرست شما ارائه کند.

خودتان را سرگرم کنید تا حسادت از سرتان بپرد

برای خود سرگرمی درست کنید و وقت خود را صرف انجام فعالیت‌هایی کنید که به آن‌ها علاقه دارید. هنگامی‌که ساعات خود را مشغول کاری هستید فرصت اندیشیدن به کار‌های همسرتان را ندارید و ناگهان می‌بینید ساعت‌ها گذشته است و شما به همسرتان زنگ نزده‌اید و او را به‌اصطلاح کنترل نکرده‌اید. این‌گونه هم خودتان آسوده‌اید و از حسادت کردن دورید و هم همسرتان. توجه داشته باشید هر انسانی نیازمند آزادیست پس آن را از خود و همسرتان دریغ نکنید.

تلاش کنید دست از خیال‌بافی بی‌مورد دست بردارید از چک‌کردن تلفن و پیام‌های همسرتان خودداری کنید و بدانید این کار توهین به خودتان و همسرتان است.

اگر این شرایط را دارید پس دلیلی برای حسادت وجود ندارد

اگر همسرتان را دوست دارید و این علاقه دو سویه است و هر دو به هم ایمان و اعتماد دارید و به هم احترام می‌گذارید بنابراین دلیلی برای نگرانی وجود ندارد پس واقع‌بین باشید و دست از انجام کار‌های بی‌مورد بکشید و بدانید که اگر به این شیوه ادامه دهید دیر یا زود رابطه و همسرتان را از دست خواهید دید.

برای حل حسادت، دست از کنجکاوی بردارید و به زندگی و کار‌های خود بپردازید و با همسر و شریک رابطه عاطفی خود احساسی و انسانی برخورد کنید. به حریم شخصی هم ارج نهید و به کار‌هایی بپردازید که بتوانید خود و همسرتان را از این وضعیت رها کنید. تلاش کنید با هم گفتگو و فهرستی تهیه کنید تا بتوانید کار‌ها و فعالیت‌های دو نفره انجام دهید و با هم وقت بگذرانید و از بودن در کنار هم لذت ببرید.