۰ نفر

همه چیز درباره «زوفوبیا» یا ترس از حیوانات

۱۶ آبان ۱۴۰۱، ۱۹:۵۲
کد خبر: 679479
همه چیز درباره «زوفوبیا» یا ترس از حیوانات

زوفوبیا یا ترس از حیوانات یکی از انواع فوبیا خاص است. فوبیا به اختلال اضطرابی اشاره دارد که در آن بیمار از یک شی، حیوان و موقعیت خاصی ترس بسیار شدیدی دارد. به طور کلی، فوبیاهای خاص رایج هستند.

ترس های جالب و عجیب انسان ها از حیوانات

به گزارش اقتصاد آنلاین، طبق گزارش موسسه ملی سلامت روان (NIMH)، حدود 12.5 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده یک فوبی خاص را در طول زندگی خود تجربه می کنند. زوفوبیا یکی از رایج ترین انواع فوبیای خاص است.

چه چیزی باعث ترس از حیوانات می شود؟

علت دقیق زوفوبیا هنوز تشخیص داده نشده است. اما به نظر می رسد عوامل متعددی در بروز این بیماری نقش داشته باشند، از جمله:

تجربیات منفی. داشتن یک تجربه منفی با ترس از یک حیوان ممکن است باعث ترس شدید از آن شود. به عنوان مثال، شخصی که توسط سگ مورد حمله قرار گرفته است ممکن است از سگ ها بترسد.

رفتارهای آموخته شده. در برخی شرایط این احتمال وجود دارد که ترس از حیوانات را از کسی که به ما نزدیک است، مانند والدین یا خواهر و برادر، یاد بگیریم. به عنوان مثال، اگر والدین از عنکبوت ها می ترسند، ممکن است فرزندان هم یاد بگیرند که از آنها نیز بترسند.

ژنتیک. به نظر می رسد ژنتیک نیز در فوبیای خاص نقش داشته باشد.

درک ترس. ما ترس و اضطراب را به روش های مختلف درک می کنیم. برخی از افراد ممکن است بیشتر از دیگران مضطرب باشند و این امر باعث می شود که آنها بیشتر به یک فوبیای خاص مبتلا شوند.

زوفوبیا-ترس از حیوانات

علائم زوفوبیا یا ترس از حیوانات

یکی از علائم اصلی یک فوبی خاص، ترس شدید از چیزی یا موقعیت است. در مورد zoophobia، شخصی وقتی در معرض یک حیوان قرار می گیرد، احساس ترس شدید می کند. البته فرد مبتلا به این ترس حتما نباید در برابر حیوان قرار بگیرد تا علائم ترس را بروز دهد. یک فرد مبتلا به زوفوبیا ممکن است در موارد زیر نیز احساس ترس کند:

فکر کردن به یک حیوان

صحبت کردن در مورد یک حیوان

شنیدن در مورد یک حیوان

دیدن عکس یا فیلم از یک حیوان

فرد مبتلا به زئوفوبیا ممکن است از فعالیت هایی که او را در معرض حیوانات قرار می دهد نیز اجتناب کند. حتی فرد در این شرایط ممکن است از تماشای فیلم های حیوانات، رفتن به باغ وحش و از رفتن به منزل کسانی که حیوان خانگی دارند خودداری کنند.

در صورت ابتلا به این نوع فوبیا حتی فرد ممکن است دچار علائم فیزیکی شود. به عنوان مثال، فردی که مبتلا به زوفوبیا است ممکن است هنگام قرار گرفتن در معرض یک حیوان موارد زیر را نیز تجربه کند:

لرزیدن

تنگی نفس

افزایش تعریق

حالت تهوع

افزایش ضربان قلب

احساس سفتی در سینه

احساس سبکی سر یا ضعف

افراد مبتلا به این وضعیت ممکن است از هر نوع حیوانی ترس داشته باشد. اما برخی از مبتلایان احتمال دارد از همه حیوانات بترسند. با این حال، برخی از فوبیاهای مربوط به حیوانات شایع تر از دیگران هستند. این شامل:

آیلوروفوبیا (ترس از گربه)

آراکنوفوبیا (ترس از عنکبوت)

کایروتوفوبیا (ترس از خفاش)

cynophobia (ترس از سگ)

انتوموفوبیا (ترس از حشرات)

equinophobia (ترس از اسب)

کرم هراسی (ترس از کرم)

هرپتوفوبیا (ترس از خزندگان)

ایکتیوفوبیا (ترس از ماهی)

ملیسوفوبیا (ترس از زنبورها)

موزوفوبیا (ترس از موش و موش)

اوفیدیوفوبیا (ترس از مار)

اورنیتوفوبیا (ترس از پرندگان)

راندافوبیا (ترس از قورباغه و وزغ)

زوفوبیا چگونه درمان می شود؟

درمان زئوفوبیا اغلب شامل ترکیبی از گزینه های درمانی مختلف می شود. روانپزشک یا روان شناس می تواند گزینه های درمانی زیر را برای مبتلایان به این اختلال توصیه کنند:

مواجهه درمانی

در طول مواجهه درمانی، به تدریج در معرض موضوع ترس خود قرار خواهید گرفت. به عنوان بخشی از مواجهه درمانی شما، درمانگر شما همچنین مهارت هایی را به شما آموزش می دهد تا به شما در مدیریت احساسات اضطرابی که به دلیل فوبیا روی می دهد کمک کند. اینها می تواند شامل تکنیک های تنفس و همچنین تکنیک های آرامش باشد.

مواجهه درمانی اغلب اولین درمان برای فوبیای خاص است. حدود 9 نفر از هر 10 نفری که این کار را درست انجام می دهند، توانسته اند علائم خودشان را به طور کامل تسکین دهند. در اغلب موارد مواجهه درمانی تنها گزینه درمانی برای فوبیا است که افراد به آن نیاز دارند. در این روش شما یاد می گیرید که با وارد کردن تدریجی ترس خاص به زندگی خود، اضطراب یا ترس را مدیریت کنید. به عنوان مثال، ممکن است پزشک به شما توصیه کند تمریناتی را مانند تماشای تصاویر حیوانات، تماشای ویدیوهای طبیعت یا فکر کردن به حیوانات را انجام دهید.

درمان شناختی رفتاری (CBT) در این روش شما باید با یک مشاور یا روان شناس در مورد علائم خود صحبت کنید. یاد می گیرید که افکاری را که ممکن است به طور غیرمنطقی باعث ترس شما شده اند را شناسایی کرده و افکار مثبت را جایگزین افکار ترسناک کنید. می توانید CBT را با مواجهه درمانی یا به تنهایی انجام دهید.

داروها یک درمان کمتر رایج برای فوبیا هستند، اما زمانی که مواجهه درمانی علائم را کاهش نمی دهد، می توانند در تسکین علائم موثر باشند.

داروها

دارو ها معمولاً برای فوبیای خاص به صورت کوتاه مدت استفاده می شوند. در برخی موارد، آنها ممکن است برای کمک به شما برای مقابله با اضطراب در حین درمان مفید باشند. دو نمونه از داروهایی که ممکن است برای شما تجویز شود، بتا بلوکرها و بنزودیازپین ها هستند.

با این حال، بنزودیازپین ها معمولاً برای درمان فوبیا استفاده نمی شوند. به گفته FDAT، این داروها اکنون باید یک جعبه سیاه را به همراه داشته باشند که به مصرف کنندگان هشدار می دهد که مصرف آنها می تواند اعتیاد آور باشد و باید با احتیاط مصرف شوند. به یاد داشته باشید که همیشه قبل از مصرف هر دارویی با روانپزشک خود مشورت کنید.

اگر به حیوان هراسی مبتلا هستید، کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا به شما در مقابله با آن کمک کند:​

سعی کنید از فعالیت های مربوط به حیوانات دوری نکنید. دوری از فعالیت‌هایی که ممکن است حیوانات در آن حضور داشته باشند، می‌تواند فوبیای شما را بدتر و شدیدتر کند.

از خودتان مراقبت کنید. مراقبت از خود با خوردن یک رژیم غذایی مناسب، انجام ورزش منظم و اطمینان از خواب کافی می تواند به کاهش علائم شما کمک کند.

تکنیک های کاهش استرس را امتحان کنید. سعی کنید راهی برای کاهش استرس پیدا کنید که برای شما مفید باشد. برخی از نمونه ها شامل یوگا، مدیتیشن و تکنیک های تنفس است.

با دیگران ارتباط برقرار کنید. با افراد دیگر، مانند خانواده و دوستان در مورد احساسی که دارید صحبت کنید. پیوستن به یک گروه دوستانی نیز ممکن است کمک کننده باشد.

هیچ راه تضمینی برای جلوگیری از زوفوبیا وجود ندارد. اگر هنگام فکر کردن یا تعامل با حیوانات با ترس یا اضطراب دست و پنجه نرم می کنید، می توانید با چند راهکار سالم علائم خود را تسکین دهید، برخی از آنها عبارتند از:

ورزش منظم.

هر شب حداقل هفت تا هشت ساعت بخوابید.

برای کاهش خطر انزوای اجتماعی، به طور منظم با عزیزان مورد اعتماد یا یک درمانگر صحبت کنید.

جلوگیری از کم آبی بدن و کاهش اضطراب با ترک مصرف الکل و کافئین و نوشیدن آب فراوان.

خوردن یک رژیم غذایی مغذی حاوی پروتئین بدون چربی، چربی مفید، غلات کامل، میوه ها و سبزیجات.

پیش آگهی افراد مبتلا به زوفوبیا چیست؟

با درمان، بسیاری از افراد می توانند علائم زوفوبیا را مدیریت کنند تا در زندگی روزمره آنها اختلال ایجادی نشود. اما عدم درمان فوبیای خاص می تواند خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش دهد:

اختلالات خلقی، از جمله افسردگی و اضطراب

انزوای اجتماعی یا کناره گیری

اختلالات مصرف مواد

در ترس از حیوانات چه زمانی با روانپزشک تماس بگیرید؟

اگر متوجه شدید که علائم فیزیکی فوبیا در زندگی روزمره شما تداخل دارد، بهتر است با یک متخصص سلامت روان مانند روانپزشک یا روانشناس تماس بگیرید. بروز اینگونه فوبیاها ممکن است در فعالیت های روزمره زیر اختلال ایجاد می کنند:

کار یا مدرسه

تعاملات اجتماعی

روابط با دوستان و عزیزان

یک متخصص سلامت روان می تواند در مورد احساسات و علائم تان با شما صحبت کند و گزینه های درمانی موثر را پیشنهاد دهد.

سخن آخر

Zoophobia ترس از حیوانات است. می تواند به ترس از یک حیوان خاص یا به ترس از همه حیوانات اشاره کند. زوفوبیا یکی از رایج ترین انواع فوبیای خاص است. رایج‌ترین وحشی‌ هراسی‌ها مربوط به مارها و عنکبوت‌ها هستند.

فردی که مبتلا به زوفوبیا است، وقتی در اطراف حیوان یا حیوانات قرار می گیرد، به شدت احساس اضطراب می کند. این احساس معمولاً در مقایسه با تهدیدی که حیوان واقعاً ایجاد می کند اغراق آمیز است. حتی می تواند منجر به بروز علائم فیزیکی شود.

زوروفوبیا را می توان با استفاده از درمان و گاهی اوقات داروها درمان کرد. اگر ترس مرتبط با حیوانات دارید که به طور قابل توجهی در زندگی شما اختلال ایجاد می کند، باید یک متخصص سلامت روان تماس بگیرید و در مورد آن صحبت کنید.

اغلب، افراد مبتلا به فوبیای خاص می دانند که ترس آنها غیرمنطقی است. اما هنوز هم کنترل علائم ممکن است برای آنها دشوار باشد. اگر به زوفوبیا مبتلا هستید، بهتر است از درمان یا دارو بهره مند شوید. برخی از افراد بر زوفوبیا غلبه می کنند، در حالی که برخی دیگر علائم اضطراب را در طولانی مدت مدیریت می کنند.