۰ نفر

چرا همسرم لجبازی می کند؟

۲۰ مهر ۱۴۰۱، ۱۹:۱۳
کد خبر: 673642
چرا همسرم لجبازی می کند؟

لجبازی در زندگی زناشویی می‌تواند بر ابعاد مختلف رابطه زن و شوهر تاثیر بگذارد. بسیاری از دلخوری‌ها و دعواها ریشه در لجبازی زوجین دارد.

دلایل لجبازی همسر در زندگی + پیامد و راه حل آن

به گزارش اقتصاد آنلاین، معمولا در ابتدا یکی از طرفین رفتار ناپخته لجبازی را پیش می‌گیرد و عدم آگاهی همسر از نحوه برخورد صحیح به ادامه و بدتر شدن رفتارهای ناپخته می‌انجامد. هر کسی ممکن است در رابطه با همسرش گاهی لجبازی‌هایی داشته باشد، اما لجبازی بیش از حد در رابطه زناشویی پیامدهای جبران ناپذیری به همراه دارد. برای شناخت بیشتر روحیات همسر خود و آموزش راهکارهای برخورد صحیح با لجبازی های او و نیز بهبود وضعیت رفتاری خود فرد لجباز لازم است با مشاورین خانواده مشورت شود.

لجبازی در زندگی زناشویی | چه کسی لجباز است؟

لجبازی یکی از ویژگی‌های انسانی است که هر فرد گاهی از آن استفاده می‌کند. فرد لجباز شبیه یک کودک رفتار می‌کند و به اصلاح "بچه می‌شود". به حرف خود اصرار ورزیده و بی دلیل به حرف کسی گوش نمی‌کند و کار خودش را انجام می‌دهد؛ گویی که هیچ چیز جلودارش نیست.

زندگی مشترک

لجبازی در زندگی زناشویی

لجبازی در زندگی مشترک به صورت معمول اتفاق می‌افتد. هر فردی در زندگی خود گاهی اوقات دست به رفتارهای بچگانه می‌زند و مانند یک کودک رفتار می‌کند. بحث این نیست که کسی نباید در زندگی زناشویی خود لجبازی کند یا اگر کسی لجبازی کرد، دیگر باید قید آن رابطه را بزند؛ خیر صحبت درباره زمانی است که زن و شوهر هر دو لجبازی کرده و هیچ کدام برای برطرف کردن آن و بهبود روابط عاطفی خود تلاشی نکنند.

در چنین شرایطی است که دعوای بین زوجین شدت گرفته و لجبازی در زندگی زناشویی بیشتر می‌شود. در نتیجه  زندگی مشترک به قهقرا می‌رود. حالا ممکن است در این میان فرزندی هم داشته باشید. در چنین شرایطی وضعیت بسیار وخیم‌تر شده و با این لجبازی‌ها به روان کودک خود نیز صدمه می‌زنید. فرزندان این خانواده‌ها معمولا دچار نوعی اضطراب فراگیر هستند.

بهترین برخورد با لجبازی همسر در زندگی زناشویی

همسر شما نیز از لجبازی لذت نمی‌برد، پس بهتر است راهی پیدا کنید تا او یاد بگیرد از این روش برای رسیدن به خواسته‌هایش استفاده نکند. عدم توجه به این نکات جزئی باعث لجبازی در زندگی زناشویی شده و به اختلافات و مشکلات روابط زناشویی شما دامن خواهد زد. پس زمانی که همسرتان شروع به لجبازی کرد بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

1. سکوت کنید

بهترین و مورد پسندیده‌ترین رفتار، سکوت است؛ پس خودتان را کنترل کنید. زیرا اگر شما پرخاشگری کنید، لجبازی او بیشتر و بیشتر می‌شود. شما می‌توانید در زمانی دیگر به علل لجبازی او پی برده و آن‌ها را رفع کنید. مطمئنا سکوت شما موجب تغییر رفــتار همسرتان نخواهد شد، اما می تواند از کشمکش و مشاجره های طولانی جلوگیری نماید.

2. کمبود اعتماد به نفسش را درک کنید

کمبود اعتماد به نفس و عدم خـودبـاوری یکی از علل اصلی لجبازی در زندگی زناشویی است. معمولا افرادی دست به لجبازی می‌زنند که اعتماد به نفس کافی نداشته و با لجبازی به نوعی اقتدارشان را نشان می‌دهند. پس برای آرامش در زندگی و افزایش اعتماد به نفس همسر خود کمک کنید تا خود را بهتر بشناسد و باور کند.

3. شما بی تقصیر نیستید

لازم است بدانید همیشه همسرتان مقصر نیست؛ بلکه این رفتار اشتباه خودتان بوده که موجب لجبازی همسرتان شده است. خیلی وقت‌ها ممکن است به خاطر لحن اشتباه شما، همسرتان به لجبازی دست بزند. برخورد صحیح در زمان دعوا با همسر به جلوگیری از لجبازی در زندگی زناشویی و ایجاد آرامش بیشتر در فضای خانواده کمک می‌کند.

4. لجبازی با لجبازی فایده ندارد

افراد لجباز با ناتوانی در کنترل هیجانات خود نمی توانند میان اتفاقات محیطی و احساسات درونی خود تعادل برقرار کنند و پذیرش آن برایشان دشوار است. به این ترتیب با لجبازی و فرافکنی سعی می کنند این ضعف خود را به دیگران تعمیم دهند و بقیه را مقصر معرفی کنند.فراموش نکنید که لجبازی در زندگی مشترک تنها به بدتر شدن رابــطه زناشویی ختم می‌شود و با ایجاد تعارضات مختلف به هر دو شما صدمه وارد می‌کند.

راهکارهایی برای از بین بردن لجبازی همسر

1- سعی کنید با همسرتان مدارا کرده و با او کنار بیایید تا لجبازی در زندگی زناشویی کاهش بیاید.

2- اصلا به فکر استفاده از کلمات کنایه آمیز نباشید. این کلمات تنها به شدیدتر شدن لجبازی می‌انجامد.

3- سعی کنید با آموزش تکینیک خوب صحبت کردن از کلمات مثبت و لحن آرامبخش استفاده کنید.

4- با او بحث نکنید و سعی نکنید هنگام لجبازی او را قانع کنید.

5- برای رفع لجبازی در زندگی زناشویی، با آرام کردن همسر او را به آرامش دعوت کنید. 

6- روش صحیح انــتقاد کردن را بیاموزید تا بدانید چطور باید ویژگی‌های منفی همسرتان را به او بگویید تا او آن‌ها را اصلاح کند.

7- در زمان مناسب مشکلات و ویژگی‌های منفی او را بگویید. 

8- تا زمانی که همسرتان به حالت متعادلی نرسیده و هنوز در حالت‌های عصبی است، راجع به موضوع لجبازی در زندگی زناشویی صحبتی به میان نیاورید و بحث را از نو شروع نکنید.

9- یاد بگیرید با تعریف کردن از ویژگی‌های مثبت همسرتان به او اعتماد به نفس بیشتری بدهید.

10- اگر در زمان لجبازی، همسرتان زمان زیادی را به حرف زدن و بحث‌های طولانی می‌پردازد، صبــور بودن را یاد بگیرید و اجازه دهید خودش را تخلیه هیجانی کرده و حرف‌هایش را کامل بزند.

11- مهارت‌ گفتگو را در خودتان تقویت کرده و از روش مناسبی که به لجبازی در زندگی زناشویی نرسد، استفاده کنید.

12- سعی کنید در حرف زدن لطافت بیشتری داشته باشید و مستقیم جملات خود را با "تو" شروع نکنید. استفاده از ضمیر مستقیم باعث می‌شود حس مقصر بودن یا سرزنش کردن در او افزایش پیدا کند. توصیه بهتر این است که جملات خود را با "من" یا "ما" شروع بکنید. در غیر این صورت لجبازی در زندگی مشترک افزایش پیدا می‌کند.

سخن آخر

همانطور که گفته شد لجبازی یک ویژگی ذاتی در وجود انسان‌ها است و نمی‌توان آن را به طور کل از وجود افراد پاک کرد. لجبازی در زندگی مشترک تا حدودی طبیعی است اما اگر زیاده از حد شود، اختلافات و مشکلاتی را به همراه می‌آورد. اگر خودتان یا همسرتان در زندگی لجبازی می‌کنید، بهتر است هرچه سریع‌تر برای رفع آن اقدام کنید تا مشکلات سخت تری را تجربه نکنید. مشاوره روانشناسی می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. متخصصان مرکز مشاوره حامی هنر زندگی می توانند در این زمینه یاریگر شما باشند.