۰ نفر

واردات اتوبوس های دست دوم جدی است؟

۱۰ آذر ۱۴۰۱، ۱۵:۲۴
کد خبر: 685222
واردات اتوبوس های دست دوم جدی است؟

در حالی وعده ورود اتوبوس های دست دوم خارجی به تهران مطرح شده که برخی مسئولان یا از آن خبر ندارند و یا با آن مخالف هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ مشکلات حمل و نقل عمومی تمام شدنی نیست و هر روز یک موضوع جدیدی در این حوزه گریبان گیر مردم پایتخت می‌شود اما در این میان مسئولان هر چند وقت یکبار با دادن وعده های تکراری و انجام نشدنی دل شهروندان را خوش می کنند، بسیاری از این وعده ها به سرانجام نمی رسد و تعداد کمی از آنها هم اصلا هماهنگ شده نیست و بعدها مشخص می شود که این وعده اصلا سر و ته ندارد!

حتما با خود می‌گویید موضوع چیست؟ بگذارید در ادامه با آن کامل آشنا می‌شوید؛ همه چیز به ۳۱ خرداد امسال برمی گردد مجتبی شفیعی رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران صبح همان روز خبری را رسانه‌ای کرد که بسیار عجیب بود! «ورود اتوبوس‌های دست دوم خارجی به ایران»! او می‌گوید:بخش خصوصی اعلام کرده که می‌تواند اتوبوس‌هایی را وارد تهران کند که نسبت به اتوبوس‌های فعال پایتخت که عمرشان به بیش از ۱۶ سال می‌رسد عملکرد و کیفیت بسیار بهتری دارند، باید به این نکته توجه داشت که با توجه به شرایط فعلی انجام این کار بسیار مناسب است.

شفیعی معتقد است که تمامی این اتوبوس‌ها چند سال محدودی در اروپا کار کرده و سپس در آنجا بازسازی و اورهال شده‌اند و قرار است وارد تهران شوند. البته اقدامات محدودی نظیر رنگ آمیزی، وصل دستگاه‌های کارت‌خوان و جی پی اس و برخی فعالیت‌های جزئی دیگر از لحاظ فنی قرار است در تهران بر روی این اتوبوس‌ها انجام شود.

بعد از انتشار چنین خبر جالبی، صدای نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر تهران جهت مخالفت ابراز شد برای مثال جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران  اظهار کرد که چرا همین اتوبوس‌هایی که درحال حاضر نیاز به تعمیر دارند و رها شده‌اند،‌ درست نمی‌شوند و به سیستم حمل و نقل عمومی بازگردانده نشوند؟ من کاملا با ورود این اتوبوس‌ها به کشور مخالف هستم، وقتی که تولیدکننده داخلی توان و ظرفیت ساخت آن را دارد، اگر پول برای خرید اتوبوس صفر داخلی نداریم چرا اتوبوس‌های نیاز به تعمیر را درست و استفاده نمی‌کنیم؟

عضو شورای شهر تهران می‌گوید: در شورای شهر بودجه برای خرید اتوبوس تصویب شده بود اما نه اتوبوس دست دوم و این موارد باید بررسی شود.شهرداری تهران موظف است اتوبوس‌ها را بازسازی کند و خرید اتوبوس‌های داخلی را در اولویت قرار دهد.مبنا را بر این گذاشتیم که اتوبوس‌هایی با کیفیت داخلی خرید کنیم و به بازسازی اتوبوس‌های موجود بپردازیم، زیرا آن‌ها حتما قابل رقابت خواهند بود.

در این راستا، مصطفی میرسلیم نماینده مجلس هم مخالف خود را اعلام کرد و گفت: خرید ‎اتوبوس دست دوم از خارج نه افتخار است برای ‎شهرداری تهران و نه خدمت است به شهروندان تهرانی ولی دهن‌کجی است به تولیدکنندگان داخلی و توهین است به شعار سال و سند تحول دولت.

همچنین سید علی یزدی‌خواه در مورد خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دست دوم توسط شهرداری از کشورهای اروپایی گفت: شایسته نیست که دستگاه‌های حاکمیتی نسبت به استفاده از تولیدات داخلی بی‌توجه باشند، بنابراین شهرداری تهران باید به عنوان سازمانی تاثیرگذار با تیراژ چندین هزار اتوبوس که معمولا بیش از ۴ هزار اتوبوس در سرویس و چند صد هزار اتوبوس هم در خط انتظار، تعمیر و بازسازی دارد از جهت اصولی مطلوب است که از تولیدات داخلی استفاده کند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: شاید گفته شود که ظرفیت تولید داخلی در کوتاه مدت این میزان نبوده یا حتی قیمت‌های این اتوبوس‌های وارداتی نسبت به اتوبوس‌های تولید داخلی ارزان‌تر بوده است یا از نظر تکنولوژی از مزایایی برخوردار باشند که رفاه شهروندان را بیشتر تامین کند اما به هر صورت توصیه می‌کنیم حتی‌‎المقدور از تولیدات داخلی استفاده کنند مگر اینکه اضطراری باشد و امکان تهیه اتوبوس در کوتاه مدت وجود نداشته باشد.

عضو مجمع نمایندگان تهران در مجلس تاکید کرد: ما در کل باید از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنیم چه در حوزه ناوگان اتوبوسرانی و چه خطوط مترو و تا جایی که امکان دارد از تولیدات داخلی استفاده کنیم مگر اینکه فاصله فناوری و قیمتشان بسیار زیاد باشد یا امکان تهیه آنها در داخل وجود نداشته باشد.

این موضوع را با بهرام نکاحی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در میان گذاشتم، نکاحی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: چیزی تحت عنوان اتوبوس دست دوم نداریم.در حال حاضر در تهران با چالش کمبود و فرسودگی ناوگان مواجه هستیم و ظرفیت های داخلی ما بسیار محدود است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران یادآور شد: از هر مسیری به دنبال این هستیم که کمبود را جبران کنیم، ۱۳ سال است که با چنین موضوعی درگیر هستیم، متاسفانه در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اتفاقی رخ نداده است.حتی ظرفیت های خودروسازی ما هم بسیار کم و محدود است و اگر امکانش فراهم شود از ظرفیت های خارجی استفاده می کنیم.

پاسخ کوتاه بود و قابل تامل! اتوبوس دست دوم نداریم؟ مگر ممکن است که معاون شهردار تهران خبری بدهد و مسئول مربوطه به صورت کلی وجود چنین اتوبوس‌هایی را تکذیب کند؟ پس از این مصاحبه برخی از مسئولان شهرداری اعلام کردند که ۵۰ دستگاه اتوبوس دست دوم وارد گمرک شده است که پس از ترخیص وارد چرخه حمل و نقل خواهند شد و این کار با سرعت وجدّیت در حال انجام است.

جالب اینجاست که مشخص نیست که شفیعی رئیس سازمان حمل و نقل بر چه اساسی چنین وعده ای داده است زیرا ما همین موضوع را از مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم جویا شدیم و او در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اصلا تکلیف اتوبوس های دست دوم روشن نیست زیرا آنها را بخش خصوصی قرار است وارد کند و باید اجازه بگیرد و هنوز تصمیم گیری نشده است.

وی افزود: اتوبوس های دست دوم خارجی هستند، فردا اگر خراب شود باید قطعات ان از خارج آورده شود چطور ممکن است؟ این کار مشکلاتی برای ما ایجاد می کند، وقتی می توانیم در داخل اتوبوس تولید کنیم چرا باید متصل به خارج باشیم؟

تا مدتی پیش رسم مدیران شهری اینطور بود که یک شعار یا وعده به مردم می دادند و آخر سر هم فراموش می شد اما به تازگی گویا اصل کار چیز دیگری شده است و شعارهایی سر می دهند که از اساس وجود ندارد و مسئولان دیگر هم ابراز مخالفت می کنند!

سوال اینجاست که در شهرداری تهران چه کسی این تصمیم های یک شبه را می گیرد؟ حمل و نقل عمومی شوخی بردار نیست و باید برای آن فکر اساسی کرد نه اینکه وعده های غیرقابل تحقق به گوش مردم رسانده شود!