۰ نفر

متقاضیان وام مسکن روستایی بخوانند؛

وام مسکن روستایی به چه کسانی تعلق می گیرد؟

۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ۱۷:۰۰
کد خبر: 667000
وام مسکن روستایی به چه کسانی تعلق می گیرد؟

۲۵ آبان سال گذشته تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد، در جلسه شورای عالی مسکن با حضور رییس جمهور به تصویب رسید؛ اما اجرای آن با گذشت چندین ماه با وقفه مواجه بود تا اینکه بلاخره در آستانه ورود به نیم سال دوم سال، ابلاغیه آن به ۹ بانک ارسال شده است.

اقتصادآنلاین- نازنین خزعلی؛ افراد متقاضی تسهیلات مسکن روستایی که دارای شرایط ثبت نام می باشند، می توانند با سود بسیار کمی، این تسهیلات را از بانک های عامل، دریافت کنند و به صورت اقساطی، در مدت زمان حداکثر ۲۰ سال، بازپرداخت وام خود را به بانک ارائه دهنده وام مسکن روستایی، پرداخت نمایند. سقف فردی تسهیلات طرح ویژه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی در سال ۱۴۰۱ با رعایت مقررات ملی ساختمان برای ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی، مبلغ ۲ میلیارد ریال برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی (در مجموع به مدت ۲۰ سال) تعیین شده است.

همچنین سود سهم متقاضی برای تسهیلات مسکن روستایی ۵ درصد است و به استناد تبصره (۶) ماده (۳) قانون جهش مسکن ـ مصوب ۱۴۰۰ وزارت راه و شهرسازی- صندوق ملی مسکن موظف است، یارانه سود تسهیلات (مابه التفاوت سود تعیین شده سهم متقاضی تا نرخ مصوب شورای پول و اعتبار) برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی (در مجموع به مدت ۲۰ سال) موضوع این تصویب نامه را از محل منابع صندوق ملی مسکن با رعایت اساسنامه صندوق یاد شده تضمین و تعهد نماید. هزینه‌های یاد شده پس از اعلام بانک مرکزی از محل منابع مذکور قابل پرداخت خواهد بود. همچنین بازپرداخت اقساط تسهیلات، بنا به درخواست و تمایل متقاضی در دوره‌های یک ساله، شش ماهه، سه ماهه و یا ماهانه قابل انجام است.

از جمله شرایط افراد متقاضی برای دریافت وام مسکن روستایی به شرح زیر است:

افرادی که در روستا ها و یا شهر هایی که دارای جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر است سکونت دارند مشمول دریافت وام مسکن روستایی می شوند.

تسهیلات مسکن روستایی، به افرادی که یک زمین در اختیار دارند و یا می خواهند منزل مسکونی خود را تعمیر و بازسازی کنند، نیز تعلق خواهد گرفت.

افرادی که قبلا از هر یک از وام های بنیاد مسکن استفاده کرده اند، مجاز به ثبت نام وام مسکن روستایی ۱۴۰۱ نمی باشند.

افرادی که در شهر های زیر ۲۵ هزار نفر، در حال سکونت هستند و پروانه ساخت نیز دریافت کرده اند، می توانند از وام مسکن روستایی استفاده کنند.

همچنین این تسهیلات ابتدا به روستاهای دارای اولویت میرسد.

روستاها به‌ترتیب اولویت به شرح زیر مشمول دریافت تسهیلات طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی خواهند بود:

۱-متقاضیان ساکن در روستاهایی که در سنوات قبل کمتر از تسهیلات مسکن روستایی استفاده کرده و دارای بافت آسیب پذیر هستند.

۲- متقاضیان ساکن در روستاهای واقع در مناطق سانحه خیز کشور

۳-متقاضیان ساکن در مناطق مشمول که دارای واحد مسکونی فرسوده یا کم مقاوم و غیر مقاوم بوده و قصد تخریب و نوسازی واحد مسکونی خود را دارند.

۴- متقاضی که در حوزه اجرای طرح‌های هادی و اصلاح معابر روستایی قرار داشته و تمام یا بخش عمده‌ای از مسکن ها تخریب شده و یا در حال تخریب است و قصد نوسازی واحد خود را دارند.

۵-مجموعه سازان مسکن و متقاضیان احداث ۳ واحد و بیشتر در مناطق مشمول، با رعایت ضوابط مربوطه در زمره مشمولین طرح خواهند بود.

۶- متقاضیان مجردی که به سن قانونی رسیده و مشکل نظام وظیفه نداشته باشند.

۷- متقاضیانی که تمایل داشته باشند مشترکا در یک قطعه زمین با اخذ پروانه مشترک، بیش از یک واحد مستقل بسازند، در صورت دارا بودن شرایط مورد نظر بانک عامل، می‌تواند به تعداد واحدهای احداثی از این تسهیلات استفاده کنند.

افرادی که قصد دریافت وام ودیعه مسکن را دارند، می توانند از طریق مراجعه به سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن، به نشانی اینترنتی saman.mrud.ir، برای ثبت نام این وام، اقدام نمایند.