۰ نفر

وزیر راه خبر داد؛

اگر مردم در این سامانه ثبت نام نکنند، از خدمات زیادی محروم می شوند

۵ مرداد ۱۴۰۱، ۹:۱۱
کد خبر: 656313
اگر مردم در این سامانه ثبت نام نکنند، از خدمات زیادی محروم می شوند

رستم قاسمی گفت: در سامانه املاک و اسکان اگر مردم ثبت نام نکنند از ارائه بسیاری از خدمات محروم می شوند و این اطلاعات در برنامه ریزی مسکن و اجاره بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛  رستم قاسمی در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به این سوال که برای کنترل بازار اجاره و بحث اخذ مالیات از خانه های خالی چه اقداماتی صورت گرفته است؟ اظهار داشت: گام اصلی ما آن است که عرضه و تقاضا را به یکدیگر نزدیک کنیم و تعهد دولت را اجرا کنیم.

در سامانه املاک و اسکان اگر مردم ثبت نام نکنند از ارائه بسیاری از خدمات محروم می شوند و این اطلاعات در برنامه ریزی مسکن و اجاره بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

وی افزود: ما هم اکنون اطلاعات ۷۲ میلیون نفر را در سامانه داریم و با وجود آنکه تکمیل نشده جامع ترین سامانه اطلاعات مردم است.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون سامانه املاک و اسکان تکمیل نشده و چه تعداد خانه خالی شناسایی شده است؟ عنوان کرد: برای ۷۵۰ هزار واحد خانه خالی کشور به سازمان مالیاتی قبض مالیاتی داده ایم.

حدود ۶۰ هزار از ۷۵۰ هزار واحد خانه خالی اعتراض کرده اند هدف از مالیات خانه خالی، درآمد برای دولت نیست بلکه می خواهیم عرضه مسکن را زیاد کنیم و اگر مالکان خانه را خالی نگه دارند مالیات می پردازند و در صورت عدم پرداخت، جریمه می شوند.

قاسمی در پاسخ به این پرسش که با اخذ مالیات خانه های آیا ترمز بانک ها در املاک کشیده می شود؟ گفت: بانک ها در حوزه املاک داری فعال هستند و در صورت عدم پرداخت مالیات جریمه خواهند شد.

وی در پاسخ به این سوال که ضمانت اجرایی برای مصوبه ۲۵ درصد اجاره بها چیست؟ افزود: قیمت گذاری مسکن در بسیاری از کشورها وقتی با بحران مواجه می شوند گرفته می شود و این مصوبه ها در دو سال گذشته هم وجود داشت.

این مصوبه سقف ۲۵ درصد در سران تصویب شد و بسیاری از مالکان واحدهای اجاره خود را تخلیه نکرد و تمدید کردند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ۱۰ تا ۱۵ درصد امسال بعد از مصوبه اجاره بها و تصمیمات مسکن اجاره بها تنها جابه جایی صورت گرفته است و آمارها نشان می دهد که بسیاری از موجران قوانین این بخش را رعایت کرده اند و این مصوبات تاثیر بسیاری زیادی در بازار داشته است.

قاسمی عنوان کرد: ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار املاکی داریم و تعداد کمی از این مشاوران املاک در سامانه کد رهگیری قرار دارند اما در اتفاق جدید تمامی بنگاه های مشاوران املاک به سامانه کد رهگیری متصل می شود و تمامی معاملات رصد و بررسی می شود و تا سال آینده این اقدام اجرایی خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آرامش به بازار مسکن بازگشته است؟ خاطرنشان کرد: با طراحی بسته اجاره بها آرامش بازار مسکن در این ماه نسبت به ماه گذشته بازگشته است.