۰ نفر

وزیر راه تشریح کرد؛

آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن

۳۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۶:۵۶
کد خبر: 654935
آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن

وزیر راه وشهرسازی، گفت: طی ۴ ماهه امسال در پایتخت ۴۸ هزار واحد دارای پروانه ساخت در سامانه وزارت راه درخواست وام داده اند که ۱۰ برابر سنوات گذشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رستم قاسمی امروز در خبر ۱۴ به سوالاتی در رابطه با آخرین وضعیت تولید مسکن  پاسخ داد:

سوال: آخرین وضعیت تولید مسکن را اعلام کنید.

آقای قاسمی: اخیرا اعلام شده بود پروانه ساخت نسبت به ۱۸ سال گذشته بی سابقه است، اما باید اعلام کنیم که مرجع ارائه آمار تنها  شهرداری تهران است  و طبق این آمار که توسط شهرداری  ارائه شده در اوج صدور پروانه ساخت در پایتخت از سال‌های ۹۰ تا ۹۳ تعداد ۶۰ هزار تا ۷۰ هزار پروانه صادر شده است که تعداد زیادی از این خانه‌ها هم ساخته نشده است.

با استناد به همین آمار در سال ۹۶ تعداد ۱۴ هزار و ۳۰۰ پروانه ساخت، در سال ۹۷ تعداد ۱۸ هزار پروانه ساخت و در سال ۹۸ تعداد ۱۹ هزار پروانه ساخت صادر شده است.

سوال: آمار‌های  ساخت مسکن در تهران چه میزان است؟

آقای قاسمی: در ۴ ماهه امسال  ساخت ۳۳۴ هزار واحد خود مالکی در کل کشور را شروع کرده ایم که زمین دارند و تنها تسهیلات  ساخت ۴۵۰ میلیون تومانی دریافت می کنند.

در چهار ماه گذشته در پایتخت ۴۸ هزار واحد مسکونی دارای پروانه ساخت در سامانه وزارت راه درخواست وام کردند. این رقم با توجه  به تعداد پروانه ساخت صادر شده در چهار ماه نخست امسال و تعمیم آن در طول سال است. پیش‌بینی ما این است که این آمار ۱۰ برابر سنوات گذشته باشد.

   ۱۸۰ هزار واحد مسکونی هم با شهرداری تهران قرارداد داریم که در قالب بافت فرسوده در حال ساخت است.

مردم تنها باید به آمار‌های رسمی در این بخش توجه کنند.

سوال: آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن را توضیح بفرمایید.

آقای قاسمی: تعهد دولت سه میلیون و ۲۰۰ هزار واحد شهری و ۸۰۰ هزار واحد شهری است.  یک میلیون و ۳۵۸ هزار واحد امروز در کل کشور از عملیات فونداسیون تا نازک کاری در دست کار داریم و مسکن مهر که کار بزرگی بود نیمی از این پروژه بود، اما در اقدام ملی ۷۰ هزار واحد فونداسیون  به بالا شروع شده و در اختیار  قرار گرفتیم  و براساس گزارشات رسمی ۸.۸ پیشرفت داشته است  که این پروژه‌ها هم  وارد نهضت ملی مسکن شدند‌.

سوال: آیا ثبت نام در شهر‌های دیگر آغاز می‌شود؟

آقای قاسمی: در استان‌های کشور زمین داریم متقاضی کمتر ثبت نام کنند و سامانه باز شده و به محض تامین زمین ثبت نام دوباره آغاز می‌شود.

ما ساخت یک‌میلیون و ۳۸۵ هزار واحد مسکن را شروع کرده‌ایم و در چند ماه آینده به ۲ میلیون واحد می‌رسانیم.  ما به این چهار میلیون واحد تعهد دولت هم اکتفا نمی‌کنیم و به طور قطع اگر نیاز باشد تولید خواهیم کرد.

سوال: وضعیت تولید مسکن‌های روستایی به چه شکلی است؟

آقای قاسمی:  ۸۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی ساخته خواهد شد که عملیات ۲۰۰ هزار واحد آغاز شده است و هفته آینده ۳۰۰ هزار واحد با بنیاد مسکن توافق خواهیم کرد  که ساخت آن‌ها شروع می‌شود .