۰ نفر

ظرفیت بسیاری از شهرهای جنوبی تکمیل است؛

مسافرت ها به شمال کشور در ادامه تعطیلات افزایش می‌یابد؟

۵ فروردین ۱۴۰۱، ۱۹:۲۶
کد خبر: 623206
مسافرت ها به شمال کشور در ادامه تعطیلات افزایش می‌یابد؟

دبیر ستاد خدمات سفر گفت: نگرانی‌هایی وجود دارد که در نیمه دوم سفرهای نوروزی، سمت‌وسوی سفرها به سمت استان‌های شمالی بیشتر شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، مصطفی فاطمی دبیر ستاد خدمات سفر در برنامه در گفت‌وگوی ویژه خبری اعلام کرد: از مدتها قبل پیش بینی می‌شد که حجم سفرها در ایام عید زیاد باشد. هم اکنون نیز می‌بینیم که ظرفیت بسیاری از شهرهای جنوبی کشور تکمیل شده است اما استان‌های مرکزی و جنوبی در نیمه دوم آمادگی و ظرفیت بیشتری برای پذیرش مسافران خواهند داشت.

او درباره ظرفیت پذیرش مسافر در استان‌های مختلف گفت: ظرفیت پذیرش مسافر در اقامتگاه‌های مجاز، رسمی و نیمه‌رسمی در شهرهای شیراز، مشهد، بوشهر، بندرعباس و جزایر جنوبی، چابهار تکمیل شده است. ظرفیت اقامتی شهر یزد نیز در چند روز اخیر تقریباً به ۱۰۰ درصد شده است. به همین دلیل در کنار ظرفیت‌های رسمی، استفاده از ظرفیت‌های اضطراری مثل، مدارس، سالن‌های ورزشی، خوابگاه‌های دانشجویی، به میزانی که در سال ۹۸ مورد استفاده قرار می‌گرفت، پیش‌بینی شد. از دوم فروردین در شهرهای بوشهر، مشهد، شیراز و یزد از ظرفیت مساجد و حسینیه‌ها به بهره برداری رسید. چون هوا سرد بود و امکان چادر زدن مسافران در فضای باز نبود.

توصیه‌های ما توزیع مکانی سفر را در پی داشت!

وی گفت: ظرفیت اقامتی برخی از شهرها بیش از سال ۹۸ است. در سال ۹۸ پهنه کل کشور پذیرای مسافر بود اما امسال به‌خاطر شرایط جوی حجم سفر در استان‌های جنوبی و مرکزی بیشتر شد. ما از ابتدا توصیه‌های سفر را اعلام کردیم به همین دلیل توزیع مکانی سفر در برخی از نقاط به‌خوبی اتفاق افتاد و شهرهایی که ضریب اشغال پایینی داشتند، به محض اعلام توصیه‌های ما شلوغ شدند. در استان بوشهر، شهرهای اطراف مثل دشتستان به‌عنوان ظرفیت کمکی پیش‌بینی شده بود که تکمیل و عسلویه به‌عنوان ظرفیت کمکی دیگری اضافه شد. اکنون نیز در حال هدایت مسافران به سمت شهرهای دیگر هستیم. یا مثلاً در استان هرمزگان، ظرفیت شهر بندرعباس، جزایر جنوبی، بندر لنگه، بندر خمیر تکمیل شد و اکنون در حال هدایت گردشگران را به شهرهای مجاور هستیم.

فاطمی با بیان اینکه ظرفیت اشغال تخت‌های تهران در ایام نوروز از ۳۰ درصد به ۹۰ درصد رسید گفت: این عدد نشان می‌دهد که چرخشی در سفر داشتیم. مثلاً امسال خراسان جنوبی، سمنان، جنوب کرمان، جنوب فارس که استان‌های مناسبی برای سفر بودند پذیرای گردشگران زیادی شدند.

دبیر ستاد خدمات افزود: نگرانیم در نیمه دوم سفرهای نوروزی، سمت‌وسوی سفرها به سمت استان‌های شمالی بیشتر شود. باید زمینه‌ای فراهم شود که با حداکثر ظرفیت تحمل هر شهر و هر منطقه بتوانیم پذیرای مسافران باشیم زیرا اگر بیش از ظرفیت تحمل مسافر وارد شهرها شود هم برای مسافران شرایط مطلوب نخواهد بود و هم می‌تواند برای شهر آسیب‌زا باشد.

فاطمی درباره نظارت روی واکسینه شدن مسافران گفت: علاوه‌بر نظارت دوربین‌ها در طول مسیر، اماکن اقامتی از پذیرش افراد واکسینه نشده خودداری می‌کنند. به‌علاوه مراکز تهیه بلیت نیز روی این مسئله نظارت دارند.