۰ نفر

برنامه‌ریزی برای نوسازی ١۵٠هزار واحد مسکونی؛

چه کسانی شامل وام قرض الحسنه ودیعه مسکن می‌شوند؟

۲۴ اسفند ۱۴۰۰، ۲۳:۲۴
کد خبر: 621061
چه کسانی شامل وام قرض الحسنه ودیعه مسکن می‌شوند؟

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سال‌های گذشته ۱۲ تا ۱۵ هزار واحد مسکونی به صورت سالانه در بافت فرسوده با حمایت‌های دولت نوسازی شده اما در دولت سیزدهم برای بازسازی ۱۵۰ هزار واحد در سال برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، محمد آیینی در دیدار با آیت الله سیدمحمد سعیدی که ظهر امروز در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد، اظهار کرد: ما متأسفانه با بیش از ۱۶۰ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور مواجه هستیم و بیش از ۲۱ و نیم میلیون نفر که عمدتا از اقشار کم درآمد هستند در این محدوده‌ها سکونت دارند.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد سطح شهرها و ۳۳ درصد جمعیت شهری کشور در این محدوده ها هستند، گفت: ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده وجود دارد که بیش از ۲ میلیون و ۷۶۰ هزار خانه از این واحدها، هیچ سازه‌ای ندارند و در این خانه ها بیش از ۱۱ میلیون نفر زندگی می کنند.

آیینی با بیان اینکه ۱۱ میلیون نفر از جمعیت کشور به شدت در معرض خطر هستند و این بهترین شرایط برای بدترین فاجعه است، گفت: ما باید جان این افراد را نجات دهیم بنابراین ما می خواهیم آنها را دعوت کنیم که از تسهیلات شهرداری و دولت استفاده کنند تا خانه های خود را بازسازی کنند.

وی با بیان اینکه افراد ساکن در بافت فرسوده مشکل معیشت، بهداشت و اشتغال دارند، گفت: رویکرد ما در مجموعه ستاد ملی بازآفرینی شهری محرومیت زدایی است و باید با واسطه گری و فراهم کردن شرایط، حضور نهادهای حمایتی برای  اشتغال زایی و تأمین بهداشت را در مناطق بافت فرسوده شهری میسر کنیم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه باید با منابعی که در اختیار داریم حال مردم را بهتر کنیم، افزود: هدف اصلی سند ملی باز آفرینی شهری پایدار این است که خدمات در حد متوسط برای ساکنان بافت های فرسوده هم فراهم شود و برای این کار ستادهایی در سطح کشوری و استانی تشکیل شده و تصمیمات را در هر استان به ستاد استانی تفویض می کنیم.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم نگاه ویژه ای به نوسازی بافت فرسوده و ساماندهی سکونت گاه‌های مردم دارد و وارد کار شده است، گفت: در مدت کوتاهی با حمایت وزیر راه و شهرسازی ۶ هزار میلیارد تومان منابع برای این کار تأمین شده و بانک مسکن به عنوان بانک عامل در نظر گرفته شده و در استان قم ۴۰۰ میلیارد تومان با نرخ ۱۰ درصد به متقاضیان داده می شود.

آیینی با بیان اینکه در دو ماه گذشته به اندازه یک سال گذشته متقاضیان برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده اند، گفت: به مالکانی که اقدام به نوسازی می کنند وام قرض الحسنه ودیعه مسکن داده می شود و امیدواریم که صدور پروانه در بافت فرسوده به یک ماه کاهش پیدا کند و علاوه بر این تمام امتیازاتی که برای نهضت ملی مسکن دیده شده به نوسازی بافت فرسوده هم تسری داده می شود با این تبعیض مثبت که فرم «ج» سبز و سابقه عدم مالکیت را هم نمی خواهد.

وی با تأکید بر اینکه ما باید با این شرایط، ده برابر گذشته کار کنیم و به نوسازی شتاب دهیم، افزود: سال‌های گذشته ۱۲ تا ۱۵ هزار واحد مسکونی به صورت سالانه در بافت فرسوده با حمایت‌های دولت بازسازی شده است اما در این دولت برای بازسازی ۱۵۰ هزار واحد در سال برنامه‌ریزی شده است و این یعنی کار ده برابری.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: ما معتقدیم که نوسازی بافت فرسوده ظرفیت ۴۰۰ هزار واحد در سال را هم دارد و باید شرایط فراهم شود و کسانی که متقاضی نهضت ملی مسکن هستند با تمهیداتی به سمت نوسازی بافت فرسوده بروند؛ ما می خواهیم برای مردم این فرصت را فراهم کنیم که انتخاب کنند که یا در پردیسان در طرح نهضت ملی باشند یا بیایند در بافت فرسوده و نزدیک به مرکز شهر خانه دار شوند.