۰ نفر

در گفت و گو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

پیش بینی قیمت مسکن در صورت عدم احیای برجام

۲۲ اسفند ۱۴۰۰، ۲۰:۱۲
کد خبر: 620196
پیش بینی قیمت مسکن در صورت عدم احیای برجام

درست زمانی که رشد قیمت مسکن کند شده است و بر اساس گزارش بانک مرکزی، رشد ماهانه میانگین قیمت مسکن شهر تهران در بهمن ماه نزدیک به صفر شده بود، معادلات احیای برجام بهم ریخته است و نگرانی ها را برای این بازار در سال آینده برگردانده است. آیا در صورت عدم احیای برجام باید منتظر افزایش مجدد قیمت ها باشیم؟

اقتصاد آنلاین_پریسا شاکری؛ بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ برخلاف سال ۹۹ شرایط نسبتا آرامی پشت سر گذاشت و در حالی که از ابتدای سال ۹۹ تا انتهای آن رشد دو برابری قیمت را تجربه کرده بود، در سال ۱۴۰۰ اندکی به آرامش رسید و سرعت رشد قیمت مسکن در این سال به کمتر از نرخ تورم رسید. اتفاقی که کارشناسان مسکن از  آن به عنوان تخلیه حباب مسکن یاد کردند.

بر اساس گزارش بانک مرکزی در فروردین سال ۹۹ میانگین قیمت هر مترمربع مسکن فقط ۱۵ میلیون و ۵۴۵ هزار تومان بود. این شاخص در اسفند سال ۹۹ به متری ۳۰ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. با این حساب قیمت مسکن در سال ۹۹ از ابتدا تا انتهای سال به حدود دو برابر رسید.

در سال ۱۴۰۰ اما رشد قیمت مسکن کند شد. جهش قیمت مسکن در سال ۹۹ باعث شد که این بازار به رکود سنگینی فرو برود و همین مساله موجب شد که قیمت مسکن در فروردین ۱۴۰۰ اندکی عقب نشینی کند.

در اولین ماه امسال میانگین بهای هر متر مربع مسکن در تهران به ۲۹ میلیون و ۳۲۰ کاهش داشت اما این کاهش قیمت دوامی نداشت و دوباره مسکن سیر صعودی قیمت را در پیش گرفت. اینبار اما رشد قیمت مسکن آهسته و پیوسته بود و بر اساس گزارش بانک مرکزی در بهمن ماه امسال میانگین قیمت مسکن در تهران به ۳۳ میلیون تومان و ۶۰ هزار تومان رسید.

حالا اما آرامش بازار مسکن دوباره در سایه نگرانی های سیاسی قرار گرفته است.

مذاکرات وین که پس از یک گفتگوی فرسایشی ۱۱ ماهه می رفت تا در اوایل اسفند امسال به بار بنشیند ناگهان متوقف شد. جنگ غیرمنتظره روسیه و اوکراین بر مذاکرات برجام سایه افکند و اتحادیه اروپا اعلام کرد که به دلیل خواسته های زیاده خواهانه روسیه درباره منافع خود از برجام این گفتگوها متوقف می شود.

این در حالی بود که پیش از این اعلام شده بود متن نهایی توافق نوشته شده اما حالا اخباری متناقض درز کرده که هیچ متن نهایی نوشته نشده است. این اتفاقات برجام را با خطر فروپاشی مواجه کرده و دوباره نگرانی برای آینده بازار مسکن قوت گرفته است؛ اما اگر برجام احیا نشود سرنوشت بازار مسکن به کدام سمت و سو می رود؟

محمود فاطمی عقدا، کارشناس مسکن در پاسخ به این پرسش به اقتصاد آنلاین توضیح می دهد که وضعیت بازار مسکن تحت تاثیر سایر بازارها قرار می گیرد اما دولت می تواند با سیاست هایی این وضعیت را مهار کند.

او توضیح می دهد که در صورت فروپاشی برجام، بازار ارز و بورس می توانند خطرهای بالقوه ای برای بازار مسکن باشند و باعث افزایش قیمت مسکن شوند اما اگر دولت با سیاست هایی راه را بر سفته بازان ببندد و مانع از حرکت سرمایه ها به سمت بازار ارز شود و در عین حال بتواند ۷۰۰ هزار تا یک میلیون مسکن حمایتی را به بازار عرضه کند می تواند تا حدی مقابل شوک قیمت در بازار مسکن بایستد.

بیت الله ستاریان، دیگر تحلیلگر بازار مسکن هم به اقتصاد آنلاین می گوید در صورت فروپاشی برجام باید منتظر شوک قیمتی در این بازار باشیم. هرچند که رکود سنگینی که در بازار حاکم می شود. می تواند تا حدی جهش قیمت مسکن را کنترل کند اما بازار مسکن هم تحت تاثیر نرخ تورم قرار خواهد گرفت.

او ادامه می دهد: اما اگر برجام احیا شود که از نظر من احتمال این گزینه بیشتر است، بازار به دلیل کاهش ساخت و ساز در ابتدا با رشد قیمت مواجه می شود اما با افزایش تقاضا و افزایش ساخت و ساز بازار مسکن در ادامه روی آرامش خواهد دید.