۰ نفر

سود وام نوسازی مسکن اعلام شد

۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۳۶
کد خبر: 614573
سود وام نوسازی مسکن اعلام شد

بنا به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، بر اساس مصوبه شورای عالی مسکن مقرر شده تمام حمایت‌های مدنظر در نهضت ملی مسکن بدون لزوم رعایت شرایط چهارگانه از نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده اعمال شود؛ نرخ تسهیلات بانکی در این بافت‌ها نیز ۱۲ درصد خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نرخ سود تسهیلات واحدهای طرح جهش تولید و تامین مسکن ۱۸ درصد است که البته اگر پرداخت بخشی از سود این وام در قالب یارانه توسط دولت تضمین شود، اعطای تسهیلات به متقاضیان با نرخ‌های یارانه‌ای خواهد بود.

از طرف دیگر بنابر اعلام محمد آیینی- مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران - با حمایت وزیر راه و شهرسازی و تصویب شورای عالی مسکن مقرر شده تمام حمایت‌های مد نظر در نهضت ملی مسکن بدون لزوم رعایت شرایط چهارگانه از نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده اعمال شود . ضمن اینکه نرخ تسهیلات بانکی در این بافت‌ها ۱۲ درصد خواهد بود.

آیینی که در گردهمایی مدیران بازآفرینی شهری شهرداری‌های کشور سخن می‌گفت خبر داد: در حوزه تسهیلات بانکی پیشنهاد این است که تسهیلات مناطق حاشیه‌نشین مانند تسهیلات روستایی با سود ۴ درصد در نظر گرفته شود؛ زیرا وضعیت حاشیه‌نشین‌ها به مراتب بدتر از روستاهاست.

به گفته مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گام مهم بعدی، تعیین «محلات معین» است. او در این باره توضیح داد: می‌توان محلاتی را به عنوان «محلات معین» از بین مناطق برخوردار تعیین و از ظرفیت‌ آن‌ها برای کمک به بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری استفاده کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که تامین معیشت، بهداشت، اشتغال، تامین خدمات روبنایی و زیربنایی و مسکن از جمله مهمترین محورهای محرومیت‌زدایی به شمار می‌آیند، تصریح کرد: راز موفقیت در این حوزه این است که سازمان‌های حمایتی از جمله خیرین، واقفین، بسیج، گروه‌های جهادی و سازمان‌های مردم نهاد را پای کار آورده و از ظرفیت داوطلبان در این امر استفاده کنیم.

آئینی همچنین بر ضرورت تدوین بسته‌های تشویقی شهرسازانه، مالی و اجرایی جهت نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده تاکید کرد و گفت: اعمال تخفیف ۱۰۰ درصدی پروانه ساخت در محدوده‌های هدف،کوتاه کردن زمان صدور پروانه ساخت و پایان کار ، اعطای تسهیلات مالی با نرخ سود ترجیجی توسط بانک‌ها، پرداخت تسهیلات کمک ودیعه اسکان موقت، اعطای تراکم تشویقی و کاهش هزینه‌های نظام مهندسی و تسریع در وصل کردن انشعابات آب، برق،گاز و ... از جمله مواردی است که می‌تواند منجر به تشویق سازندگان و مالکان بافت‌های فرسوده برای نوسازی شود.

وی افزود: در حوزه تسهیلات بانکی نیز پیشنهاد این است که تسهیلات مناطق حاشیه‌نشین مانند تسهیلات روستایی با سود ۴ درصد در نظر گرفته شود زیرا وضعیت حاشیه‌نشین‌ها به مراتب بدتر از روستاهاست.

آئینی با اشاره این که آمار متفاوتی در خصوص میزان بافت‌های فرسوده وجود دارد، تصریح کرد: شرکت بازآفرینی شهری ایران در این زمینه مستندات محکمی را جمع‌آوری کرده و بر اساس آمار سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 و نیز محدوده‌هایی که در مراجع قانونی به تصویب رسیده است، اکنون ۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده، ۵۹ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی و ۳۳ هزار هکتار بافت تاریخی در کشور وجود دارد. در واقع محلات هدف بازآفرینی شهری قریب به ۲۵ درصد بافت شهرها را تشکیل و همچنین قریب به ۳۳ درصد جمعیت شهرها را در خود جای می‌دهند. بنابراین فعالیت شرکت یک سوم جمعیت شهری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران رویکرد کلان دیگر شرکت بازآفرینی شهری ایران را همراستاسازی جهاد نوسازی با نهضت ملی مسکن برشمرد و اظهار کرد: دولت سیزدهم در قالب طرح جهش تولید و تامین مسکن، برنامه بهسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد را به ۱۵۰ هزار واحد در سال افزایش داده است، از این رو پیوند جهاد نوسازی بافت‌های فرسوده و محلات کمتر ‌برخوردار با طرح نهضت ملی مسکن در دستور کار شرکت بازآفرینی شهری قرار دارد