۰ نفر

قیمت وام مسکن سقوط می کند

۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۵۳
کد خبر: 614445
قیمت وام مسکن سقوط می کند

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان "کاهش عرضه و افزایش تقاضا نقش اصلی را در افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن داشت"، گفت: با توجه به افزایش عرضه، قیمت اوراق کاهش خواهد یافت و احتمالاً بازگشت قیمت‌ها به محدوده ۷۰هزار تومان در بهار یا تابستان رخ خواهد داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، حمیدرضا جیهانی کارشناس بازار سرمایه ، در پاسخ به سؤالی در مورد عوامل افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن گفت: اوراق تسه مسکن در حقیقت برای تسهیل روند دریافت وام مسکن کسانی است که قصد خرید مسکن دارند اما سپرده‌گذاری قبلی نداشتند.

وی افزود: سالیان گذشته این اوراق از طریق آگهی در روزنامه‌ها و دلالانی که اطراف بانک‌ها بودند، معامله می‌شد، پس از آن برای آنکه بتوان قیمت اوراق را مدیریت کرد و فضا نیز شفاف‌تر شود، بانک مسکن به‌عنوان متولی اوراق تسهیلات مسکن که به‌اصطلاح به آن «تسه» گفته می‌شود، در نظر گرفته شد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بانک مسکن نیز اوراق تسه را وارد تابلو فرابورس کرد و فرآیند عرضه و تقاضای آن آغاز شد، گفت: در این فرآیند، افرادی که سپرده‌گذاری می‌کنند، اوراق را دریافت می‌کنند و سپس به افراد دیگری می‌فروشند.

وی ادامه داد: در زمان حاضر قیمت اوراق تسه به‌قدری افزایش پیدا کرده است که از نظر اقتصادی فشاری را بر کسانی که می‌خواهند خانه خریداری کنند وارد می‌کند، از سوی دیگر صرفه اقتصادی وام‌های بانک مسکن را به‌شدت کاهش داده است.

جیهانی در خصوص علل افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن گفت: چند دلیل برای این افزایش قیمت وجود دارد؛ یک دلیل این است که در سال گذشته، بازدهی سپرده‌گذاری برای کسانی که سپرده‌گذاری کرده و اوراق دریافت کرده بودند، کاهش یافته بود و در نتیجه طرف عرضه کاهش یافته بود، از سوی دیگر با توجه به فرآیند قیمتی بازار مسکن و ایجاد تقاضا در املاک کوچک و ارزان‌قیمت، تقاضای این اوراق افزایش پیدا کرد، در نتیجه این دو عامل شاهد بودیم که عرضه و تقاضای این اوراق روی تابلوی فرابورس حتی تا دو برابر افزایش پیدا کرد و این مسئله سبب بروز مشکل برای کسانی شد که قصد دریافت وام را داشتند.

وی اظهار کرد: بانک مسکن برای کاهش فشاری که به متقاضیان وام وارد می‌شد، در امتیاز خود از صدور اوراق، ۵۰ درصد تخفیف اعمال کرد، اما این اقدام آن‌چنان تأثیری نگذاشت و نتوانست قیمت را بشکند چرا که تقاضای سنگینی برای اوراق وجود داشت.

این کارشناس بازار سرمایه با ابراز اینکه "در ماه‌های آینده (نه در کوتاه‌مدت) و با توجه به افزایش سودآوری این اوراق، عرضه افزایش پیدا خواهد کرد"، گفت: از سوی دیگر به‌دلیل رکود بازار مسکن در دو ماه اخیر، تقاضای خرید کاهش پیدا کرده است در نتیجه قیمت اوراق نیز به‌سمت تعادل خواهد رفت اما قیمت آن در زمان حاضر منطقی نیست.

وی در خصوص امکان بازگشت قیمت اوراق تسهیلات مسکن به محدوده ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان گفت: بحث کاهش قیمت اوراق تسه به‌جز عرضه و تقاضا به عوامل دیگری از جمله نرخ وام بانک مسکن، نرخ اوراق بدون ریسک در بازار اقتصاد کشور و بازدهی بازارهای موازی نیز بستگی دارد، اما این‌که قیمت‌ها بخواهد به ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان بازگردد زمان خواهد برد و ممکن است در بهار یا تابستان سال آینده شاهد این مسئله باشیم.