۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نوسان شدید قیمت وام مسکن؛ یک سوم مبلغ وام مسکن از بین رفت

۲۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۰۲
کد خبر: 609011
نوسان شدید قیمت وام مسکن؛ یک سوم مبلغ وام مسکن از بین رفت

صعود بی وقفه قیمت اوراق وام مسکن ادامه دارد و امروز نوسان قیمت وام مسکن بیشتر از همیشه بود تا آنجا که دقایقی قیمت اوراق وام مسکن حتی به ۱۵۰ هزار تومان برای هر برگه وام صعود کرد.

اقتصادآنلاین - پریسا شاکری؛ رشد بی وقفه قیمت اوراق وام مسکن ادامه دارد و هر روز رکورد جدیدی به جای می گذارد. میانگین قیمت اوراق وام مسکن دیروز به ۱۴۳ هزار و ۶۳۳ تومان صعود کرد و دو روز پیش میانگین قیمت اوراق به ۱۳۷ هزار و ۴۷۶ تومان رسیده بود.

امروز روند رشد قیمت اوراق مسکن ادامه پیدا کرد و میانگین بهای هر برگه وام مسکن در ساعات ابتدایی معاملات تا ۱۵۰ هزار تومان هم رسید اما در حال حاضر هر برگه وام مسکن به طور میانگین با نرخ ۱۴۷ هزار و ۶۳۰ تومان خرید و فروش می شود. 

با این ارقام باید گفت که تقریبا یک سوم ارزش وام مسکن از دست رفته است. در حال حاضر یک زوج تهرانی برای دریافت سقف وام ۴۵۰ میلیون تومانی باید ۹۰۰ برگه وام مسکن خریداری کند که با میانگین قیمت وام مسکن عددی حدود ۱۳۳ میلیون تومان بپردازد و با این حساب باید گفت که تقریبا یک سوم مبلغ وام مسکن از دست رفته است. 

رشد بی وقفه قیمت وام مسکن در شرایطی اتفاق می افتد که بانک مسکن چندی پیش برای جلوگیری از صعود قیمت آن طرحی را اجرا کرد که بر مبنای آن افراد می توانند اوراق را نیم بها خریداری کنند اما در عوض به جای سود ۱۷.۵ درصد ۱۸ درصد سود بدهند و به جای بازپرداخت ۱۲ ساله تسهیلات آن را ۸ ساله تسویه کنند. 

بانک مسکن درباره علت صعود بی وقفه قیمت وام مسکن به اقتصاد آنلاین توضیح داده است که عرضه اوراق وام مسکن کاهش نیافته است و این اوراق تنها به دلیل افزایش تقاضا سیر صعودی قیمت را پشت سر می گذارد.