۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

قیمت بی سابقه وام مسکن / موج تقاضا برای خرید خانه

۱۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۲۵
کد خبر: 608604
قیمت بی سابقه وام مسکن / موج تقاضا برای خرید خانه

رکورد شکنی قیمت وام مسکن ادامه دارد و امروز میانگین قیمت هر برگه وام مسکن به عدد بی سابقه ۱۴۳ هزار و ۶۳۳ تومان رسید.

اقتصادآنلاین - پریسا شاکری؛ رکوردشکنی قیمت وام مسکن ادامه دارد. در حالی که اوراق وام مسکن دیروز به بالاترین قیمت رسید و هر برگه وام مسکن با بهای ۱۳۷ هزار و ۴۷۶ تومان معامله شد، امروز دوباره رکورد جدیدی بر جای گذاشته است و میانگین بهای هر برگه وام مسکن به عدد بی سابقه ۱۴۳ هزار و ۶۳۳ تومان رسید. 

به این ترتیب زوجین تهرانی برای دریافت سقف وام مسکن یعنی ۴۵۰ میلیون تومان باید حدود ۱۲۹ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان بپردازد. با این حساب اگر بخواهیم بهای خرید وام مسکن را از قیمت کل آن کسر کنیم، باید بگوییم که ارزش وام مسکن به شرط خرید اوراق به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است.

صعود قیمت اوراق وام مسکن در شرایطی رخ می دهد که دیروز میانگین هر برگه اوراق وام مسکن به ۱۳۷ هزار و ۴۷۶ تومان رسیده بود و دو روز پیش میانگین قیمت آن به ۱۳۱ هزار و ۹۴۷ تومان صعود کرده بود. 

رشد بی وقفه قیمت وام مسکن در شرایطی اتفاق می افتد که بانک مسکن چندی پیش برای جلوگیری از صعود قیمت آن طرحی را اجرا کرد که بر مبنای آن افراد می توانند اوراق را نیم بها خریداری کنند اما در عوض به جای سود ۱۷.۵ درصد ۱۸ درصد سود بدهند و به جای بازپرداخت ۱۲ ساله تسهیلات آن را ۸ ساله تسویه کنند. 

بانک مسکن دیروز اعلام کرده که مهلت دریافت وام نیم بهای مسکن را تا آخر بهمن ماه امسال تمدید کرده است و به نظر می رسد همین مساله یعنی فرار رسیدن مهلت پایانی خرید نیم بهای اوراق وام مسکن هم یکی از عوامل افزایش تقاضا باشد. به جز این آمارهای بانک مرکزی هم افزایش تقاضا برای خرید مسکن را گزارش کرده است و آمار بانک مرکزی نشان می دهد که تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در فروردین ۱۴۰۰ را حدود ۲ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی نشان داده و حالا گزارش همین مرجع نشان می‌دهد که تعداد معاملات ثبت شده در بنگاه‌های ملکی در دی ماه به ۹ هزار و ۸۱۶ واحد رسیده و به این ترتیب شمار معاملات دی ماه نسبت به اول سال حدود پنج برابر شده است.

گفتنی است که ارزش هر برگه وام مسکن ۵۰۰ هزار تومان است و اگر زوجی بخواهد سقف وام مسکن یعنی ۴۵۰ میلیون تومان را دریافت کند باید ۹۰۰ برگه وام مسکن خریداری کند.