۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

خرید و فروش مسکن ۵ برابر شد!

۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۰۳
کد خبر: 604182
خرید و فروش مسکن ۵ برابر شد!

معاملات بازار مسکن ایران حالا در آخرین ماه‌های سال ۱۴۰۰ نسبت به ابتدای آن حدود پنج برابر شده و از آن سمت هر ماه تقریبا به طور میانگین ۵۰۰ هزار تومان به قیمت یک مترمربع مسکن در تهران افزوده شده است.

اقتصادآنلاین - پریسا شاکری؛ بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی میانگین هر مترمربع مسکن تهران به حدود ۳۳ میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که در گزارش بانک مرکزی از میانگین قیمت مسکن در فروردین ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که میانگین قیمت مسکن در این ماه حدود ۲۹ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان بوده است. با این حساب در یک دوره ۱۰ ماهه حدود ۴ میلیون تومان به میانگین قیمت مسکن در تهران افزوده شده و به این ترتیب هر ماه میانگین قیمت مسکن حدود نیم میلیون تومان رشد داشته است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی میانگین قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران به بیش از ۳۲ میلیون و ۹۳۶ هزار تومان رسید که حاکی از رشد ۱.۱ درصدی نسبت به آذر ماه است. مقایسه میانگین قیمت مسکن در شهر تهران نسبت به ماه مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که در این مدت افزایش قیمت مسکن افزایش ۲۰.۳ درصدی را نشان می‌دهد. باید توجه داشت که تورم نقطه به نقطه در دی ماه بر اساس گزارش بانک مرکزی برابر با ۳۵.۹ درصد بوده‌است؛ به بیان دیگر رشد قیمت مسکن در شهر تهران کم‌تر از تورم بوده‌است.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که نگاهی به آمار معاملات در فروردین امسال هم نشان می‌دهد شمار معاملات در اولین ماه زمستان به حدود پنج برابر معاملات مسکن در فروردین ماه رسیده است. 

گزارش بانک مرکزی تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در فروردین ۱۴۰۰ را حدود ۲ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی نشان داده و حالا گزارش همین مرجع نشان می‌دهد که تعداد معاملات ثبت شده در بنگاه‌های ملکی در دی ماه به ۹ هزار و ۸۱۶ واحد رسیده و به این ترتیب شمار معاملات دی ماه نسبت به اول سال حدود پنج برابر شده است.

گزارش بانک مرکزی همچنین حاکی از آن است که تعداد معاملات مسکن در دی ماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش ۱۷۹.۳ درصدی نشان می‌دهد.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که معاملات بازار مسکن در آذر ماه هم رشد حدود ۲۸۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رساند و در آبان ماه هم وضعیت به همین ترتیب بوده است. 

قیمت مسکن با احیای برجام چه تغییری می‌کند؟

با این حال در یک سال گذشته اخبار برجام در بازار مسکن تاثیر چندانی نداشته و برعکس شمار معاملات در این بازار بیشتر شده است. 

حسن محتشم، کارشناس بازار مسکن در این زمینه به اقتصاد آنلاین گفته بود که مهم‌ترین مشکل بازار مسکن کمبود عرضه نسبت به تقاضا و ساخت و ساز مسکن تقریبا حدود یک سوم تقاضا است. 

او تاکید کرده است که روند کاهشی ساخت و ساز بنا به گزارش‌های مرکز آمار ادامه دارد و با این شرایط به نظر می‌رسد که عرضه نسبت به تقاضا کمتر شده است و به این ترتیب نمی‌شود از بازار مسکن توقع کاهش قابل توجه قیمت داشت. 

در همین زمینه محمد مرتضوی، عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان هم به ایرنا گفته است که با لغو تحریم و بازگشت انبوه سازان و توسعه گران به بازار ساخت و ساز، تولید پایدار شکل می‌گیرد، قیمت‌ها تثبیت می‌شود و انتظار سودهای غیرمتعارف و بالا هنگام فروش خانه کاهش پیدا خواهد کرد.

 او تاکید کرد: پایداری در برنامه تولید مسکن، تاثیر مستقیمی بر تعادل بخشی عرضه مسکن دارد و پایداری در تولید واحدهای ساختمانی، بازار را از کمبودی که اکنون اسیر آن است نجات می‌دهد.

 به گفته این فعال حوزه ساخت واحدهای مسکونی، ثبات فکری سرمایه گذاران و کاهش ریسک سرمایه گذاری موجب بازگشت مجددا سرمایه گذاران به حوزه ساختمان می‌شود و شروع ساخت و سازها از عوامل موثر در تثبیت قیمت خانه است.

مرتضوی توضیح داد: با لغو تحریم‌ها تکلیف معادلات بازار مسکن مشخص می‌شود و نوسان و ریسک سرمایه گذاری پایین می‌آید. با کاهش نوسانات در بازارهای موازی مثل طلا و ارز سرمایه گذاران دیگر در حوزه تخصصی خود می‌مانند و سرمایه خود را وارد بازارهای موازی نمی‌کنند. بر این اساس سازندگان مسکن وارد حوزه تخصصی خود می‌شوند و آنها که کارشان توسعه‌گری و انبوه سازی است مجددا به صنعت ساختمان روی می‌آورند و به صورت متمرکز کار خود را دنبال خواهند کرد.