۰ نفر

چقدر از سواحل ایران در دست ارتش است؟

۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۴۸
کد خبر: 603109
چقدر از سواحل ایران در دست ارتش است؟

۳ هزار و ۱۰۰ متر از نوار ساحلی شهرستان نکا در اختیار مجتمع‌های رفاهی ارتش قرار داد که کاربرد نظامی ندارد و طبق قانون باید آزاد شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، مجلس شورای اسلامی در سال ۸۳ براساس ماده ۶۳ قانون برنامه چهارم توسعه طرح جامع ساماندهی سواحل کشور را با هدف جلوگیری از تخریب و آلودگی سواحل، توسعه پایدار در مناطق ساحلی، تضمین حق بهره‌برداری عمومی از سواحل و ساماندهی استفاده از سواحل کشور با اولویت سواحل دریای خزر به تصویب رساند و براساس ماده چهارم این قانون وزارت کشور موظف شد تا ساز وکار‌ها و راهکار‌های اجرایی آزادسازی کامل حریم قانونی سواحل (۶۰ متر) را با همکاری دستگاه‌های اجرایی و پس از تصویب هیات وزیران اجرایی کند.

 

در این میان شهرستان نکا، چهار و ۸۰۰ متر نوار ساحلی دارد که تمامی آن در اختیار نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی و شبه دولتی است و مردم این شهر سال هاست که دسترسی به این سواحل و دریا را ندارند.

 

از این مساحت نوار ساحلی هزار و۷۰۰ متر آن در اختیار نیروگاه شهید سلیمی نکا است که جز ۵ درصدی‌های معاف از عقب نشینی طرح آزاد سازی سواحلی محسوب می‌شود.

 

دیگر نقاط از سواحل نکا نیز مجتمع‌های آموزشی رفاهی ارتش با عنوان شهید آبشناسان و شهدای ارتش تسخیر کرده است.

 

مجموعه‌هایی نظامی نیز آن طور که باید استفاده نظامی ندارند. حالا با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته و دستور استاندار مازندران و دستگاه قضا مقرر شد این زمین‌های ملی هرچه سریعتر تعیین و تکلیف شود.

 

با آزادسازی این قطعه از سواحل سه هزار و ۱۰۰ متر ساحل شهرستان نکا در اختیار و دسترس مردم قرار می‌گیرد.