۰ نفر

مجوز عجیب برای تردد مدیرعامل یک خودروسازی!

۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۵۵
کد خبر: 602879
مجوز عجیب برای تردد مدیرعامل یک خودروسازی!

راهنمایی و رانندگی مجوز تردد خط ویژه را به مدیرعامل یکی از خودروسازی‌های بزرگ کشور داده است.عضو شورای شهر تهران مدعی شد: برای مدیرعامل یکی از خودروسازی‌ها صدور مجوز تردد از خطوط ویژه صادر شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، مهدی اقراریان در جریان جلسه چهل و دوم شورای شهر تهران پس از استماع گزارش رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران گفت: خدا را شاکریم که در ادبیات مسئولین جمهوری اسلامی کلید واژه کیفیت زندگی پررنگ‌تر می شود و کلیدواژه کیفیت زندگی در جنوب تهران هم دیده می شود.

او ادامه داد: یک سوال ساده دارم که سوال بسیاری از مردم است. شما اشاره کردید که سالیانه ۱۸ درصد خودرو به تهران اضافه می شود. در همین صحن اشاره کردم که خیلی اوقات منافع عمومی را به خاطر منافع خصوصی از دست می‌دهیم. مصداق آن دو خودروساز گردن کلفت کشور هستند که هر کاری دلشان می خواهد می‌کنند و مافیای خودرو در کشور وجود دارد، در حالی که ما شاهد حادثه بهبهان هستیم که ایربگ ماشین ها باز نمی شود.

اقراریان گفت: دیشب برای طی کردن مسافتی بیش از یک ساعت و نیم در ترافیک بودیم و از ادامه سفر منصرف شدم.یعنی تهران با وضعیت اسفناکی مواجه است. سوال مردم این است که تهران چقدر ظرفیت اضافه شدن خودروی جدید دارد که اجازه می دهیم در تهران روزانه تعداد زیادی خودرو پلاک شود. این را به پدیده جدیدی اضافه کنید که خودروهای پلاک تهران نیستند و در قالب تاکسی اینترنتی در تهران کار می کنند و شب ها در ماشین ها استراحت می کنند.

او افزود: برنامه مشخص برای شماره گذاری خودرو در تهران چیست؟ حدود ۹ میلیون موتورسیکلت و خودرو در تهران است و این روند می خواهد به کجا برسد؟

اقراریان با ادعای اینکه به مدیرعامل یکی از خودروسازها مجوز تردد در خط ویژه داده شده است، گفت: من نماینده مردم حق ندارم از خط ویژه تردد کنم و هیچ یک از نمایندگان نیز مجوز تردد ندارند. اما چه می شود در یک کشور به مدیرعامل یک خودروسازی مجوز تردد ویژه می‌دهند؟ این یعنی اشکالی وجود دارد و کسانی چشم های خود را روی خودروساز می بندند.

حضور سردار حمیدی در جلسه امروز شورای شهر تهران با حاشیه هایی در خصوص تردد در خط ویژه همراه بود. پس از صحبت های سردار حمیدی اعضای شورا سوالات و تذکرهایی را مطرح کردند و سردار حمیدی نیز به آنها پاسخ داد.

احمد صادقی در چهل و دومین جلسه شورا و پس از استماع گزارش توسط محمد حسین حمیدی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: خیلی از پیشنهاداتی که سردار حمیدی در این گزارش ارایه دادند خیلی  هزینه بردار نیست و این بهانه که به جهت نداشتن منابع نمی شود کاری انجام داد را منتفی می کند و نشان می دهد که بیشتر از منابع ما به هماهنگی های بین بخشی نیازداریم.

وی اضافه کرد: پیشنهادات سردار هم  کارشناسی و قابل استناد است و از جایی است که  محل رجوع می باشد.  

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند افزود: با این حال من در تعجبم چرا این پیشنهاد های خوب اجرایی و عملیاتی نمی شود، از قوانین بازدارنده و اصلاح ساختار های معیوب و استفاده از ظرفیت های موجود بهره گرفته نمی شود و  به نظر می رسد ما شاهد ولنگاری مدیریتی در شهر تهران هستیم و این جزیره ای عمل کردن دستگاه ها و سازمان ها و عدم تبعیت از یک مدیریت واحد سبب شد کیفیت زندگی شهروندان در تهران کاهش یابد و از طرفی زندگی در شهر را برای مردم گران کند.

صادقی در ادامه با بیان پیشنهادی گفت: پیشنهاد من این است که گزارش سردار حمیدی به کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر داده شود و کمیسیون حمل و نقل نیز گزارشی به صحن ارایه دهند تا مشخص شود موانع کار کجاست. آنچه مسلم است موانع کار به منابع مالی بر نمی گردد که اگر هم باشد در این زمینه کم هزینه نمی شود، همچنانکه هزینه های قابل توجهی از سوی سازمان ها و دستگاه های مرتبط صورت می گیرد اما همچنان شاهد هستیم به سبب اتفاقاتی نظیر ترافیک و افزایش آلودگی هوا و آلودگی صوتی کیفیت زندگی در شهر تهران پایین آورده است.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران گفت: از طرفی ما خودمان نیز از ظرفیت هایمان در شهرداری استفاده نمی کنیم. به عنوان مثال جایی مانند پیک بادپا ظرفیت انتقال بار را دارد اما هیچ  نقشی در این زمینه در شهر ندارد و مقوله انتقال بار به  یک موضوع لاینحل تبدیل شده است.

صادقی افزود: از سردار حمیدی تقاضا داریم اگر این بحث لاینحل است بحث طرح انتقال باربری به خارج از شهر را ارائه دهند و شورا طرح را بررسی کنند تا در حوزه بحث انتقال بار بتوانیم مشکلات را مرتفع کنیم.

"سید جعفر تشکرى هاشمى ریس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر نیز پس از استماع گزارش سردار حمیدى رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ضمن انتقاد از وضعیت موتورسیکلت ها در شهر تهران گفت: سالهاست که در خصوص ساماندهى موتورسیکلت ها بهبودى حاصل نشده و متاسفانه هیچ گاه شاهد توقف رشد بى انضباطى ترافیکى موتورسیکلت ها نبوده ایم.

او با بیان اینکه بیش از ٣٠ درصد حوادث رانندگى متعلق به موتورسیکلت هاست و ٥٠ درصد کشته شدگان حوادث رانندگى، راکبان موتورسکلت هستند اظهار داشت: بدترین ناهنجارى هاى رفتارى و ترافیکى، اعم از حرکت خلاف جهت، عبور از چراغ قرمز، حمل بارهای غیر مجاز و انواع بزهکاری و سرقت را از سوی موتورسیکلت ها شاهد هستیم که پذیرای نظم و قانون نیستند.

وی در ادامه از وضعیت نگران کننده موتورسیکلت ها در محدوده مرکزی شهر و حمل بارهای سنگین به وسیله موتورسیکلت ها انتقاد کرد و نسبت به تردد شبانه کامیونها و سرعت غیر مجاز آنها در بزرگراههای پایتخت هم‌ هشدار داد. تشکری هاشمی گفت: سرعت غیرمجاز با رانندگان غیرمجاز و رفتارهای پر خطر کامیونها در ساعات پایانی شب امنیت شهروندان را به خطر انداخته است. در د‌وره ای قرار بود از دوربین های پردازش تصویری برای کنترل معاینه فنی استفاده شود و خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه شوند اما اکنون شاهد تردد خودروهای سالهای ۶۰ و ۷۰ میلادی و حتی حمل بار از سوی این خودروها در سطح شهر هستیم که خواهشمندم در این خصوص نیز رسیدگی های لازم صورت گیرد.

تشکری هاشمی در ادامه به وضعیت نا مناسب تخلیه بار و بارگیری در طول روز و به تبع آن افزایش تراکم ترافیک در معابر شهری و هجوم خودروهای غیر بومی به پایتخت جهت مسافربری و حتی تهدید تاکسی ها اشاره کرد و خواستار ساماندهی آنها شد.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران نیز درخصوص گزارش سردار حمیدی گفت: مجموعه معاینه فنی قبل از اتمام معاینه فنی باید نسبت به ارسال پیامک اقدام کنند چرا که برخی ممکن است زمان را فراموش کنند.‌ در صورتی که اولین ورود خودروی فاقد معاینه فنی انجام می شود باید برای او پیامک ارسال شود.

او ادامه داد: یکی از موضوعات جریمه ها است که مشخص شود اینها صرف چه مواردی می شود؟ بر اساس قانون بخشی از این جریمه‌ها را دولت باید به شهرداری تهران پرداخت کند و شهرداری نیز آن را در نگهداشت و توسعه حمل و نقل عمومی استفاده کند که متاسفانه بسیاری از این وجوه به شهرداری تهران پرداخت نشده است.

وی با اشاره به نکته دیگری اظهار داشت: پارک حاشیه ای دغدغه بسیاری از شهروندان است و در دیدارهای مردمی در محلات این موضوع را مطرح می‌کنند. پلیس برای رفع پارک حاشیه ای چه تمهیداتی را اندیشیده است.

سردار حمیدی در واکنش به تذکر اقراریان درباره تردد از خطوط ویژه اظهار کرد: اولین کسانی که نسبت به خط ویژه شکایت می کنند همکاران ما هستند که درها را باز و بسته می کنند. در دنیا نیز چنین چیزی وجود ندارد که پلیس خط ویژه باز کند و بعد از تردد آن را ببندند.

سردار حمیدی تاکید کرد: همه را با هم ببینیم و فقط به خودمان نگاه نکنیم.در خط ویژه دستورالعملی وجود دارد که براساس آن تعلق می گیرد و عمدتا سازمان‌های مختلف هستند و براساس آن قالب ها بررسی می شود و مقطعی به آنها مجوز داده می شود و ممکن است به خیلی از درخواست ها تعلق نگیرد. در همین جلسه شورا هم دوستانی درخواست کردند و به آنها مجوز ندادیم، یعنی دستورالعمل به آنها تعلق نگرفت.ما به این سیستم نقد کلی داریم.

اقراریان در واکنش به صحبت های سردار حمیدی گفت: این شورا درخواستی نداشته است.

سروری در واکنش به او گفت: شاید داشته و شما در جریان نیستید.

اقراریان گفت: به خودروساز مجوز تردد داده می شود.

سردار+حمیدی

سردار حمیدی: در صورت تمایل شورا، لیست مجوزهای صادر شده برای تردد در خطوط ویژه را ارائه می‌دهیم

سردار حمیدی در واکنش به صحبت های اقراریان گفت: به خیلی ها در خط ویژه مجوز می دهند چرا شما ناراحت می شوید؟  براساس دستورالعمل اگر به کسی تعلق بگیرد مجوز می دهیم و امنیت او را هم تامین می کنیم. این همه ترددی که در سطح شهر صورت می گیرد نمی شود از خط ویژه باشد. اصل خط ویژه اشکال دارد و هرجایی که خط ویژه ایجاد می شود اشکال دارد که بحث کلی است اما نمی شود به همه مجوز خط ویژه داد. اگر تمایل داشتید لیست مجوزهای صادر شده را به شما تقدیم می کنم.

او در ادامه درباره فرسودگی خودروها گفت: در استفاده از سامانه ها فعالیت می کنیم و سالهاست که با دوربین های سطح شهر معاینه فنی کنترل می شود و پیامک ارسال می شود. اما بیشترین فرسودگی خودروها مربوط به خود شهرداری است.

سردار حمیدی اضافه کرد:  وزارت کشور و صمت در گذشته با هم توافقی کردند و برای ایجاد اشتغال موتورسیکلت ها را رها کردند و شهرداری و معاونت حمل و نقل که وظیفه کنترل و ساماندهی دارد دستش از همه جا کوتاه است. بحث مسافربرهای شخصی در تهران نیز وجود دارد و اگر حمل و نقل عمومی گسترش پیدا کند ما نیازی به مسافربر شخصی نداریم. در روزهای بارانی از مسافربر شخصی خواهش می‌کنیم مردم را سوار کنند تا در باران نمانند. اگر ضعف ناکارآمدی حمل و نقل عمومی برطرف شود این حاشیه ها از بین می رود. ما زمینه را فراهم کردیم که به اینجا رسیده ایم و باید مسأله حمل و نقل عمومی را حل کرد.