۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

مالیات خانه‌های لوکس برای خانه‌های جنوب شهر!

۲۹ دی ۱۴۰۰، ۱۸:۳۸
کد خبر: 601572
مالیات خانه‌های لوکس برای خانه‌های جنوب شهر!

خانه‌های بالای ۱۰میلیارد تومان مشمول مالیات خانه‌های لوکس می‌شوند. با این حساب تقریبا می‌شود گفت که در تمام مناطق تهران و حتی جنوب شهر خانه‌هایی وجود دارد که مشمول مالیات خانه‌های لوکس شود!

اقتصادآنلاین - پریسا شاکری؛ سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ از تعیین نرخ مالیات بر خانه ها و ماشین های لوکس خبر داد. رحیم زارع در نشست خبری امروز خود توضیح داده است: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق در سال ۱۴۰۱ به مجموع ارزش انواع خودرو سواری که در اختیار خانوار و فرزندان کمتر از ۱۸ سال آنها است، مالیات تعلق می‌گیرد. 

بر اساس توضیحات زارع خودرو تا سقف یک میلیارد تومان مشمول مالیات نخواهد شد. مالیات خودرو تا مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان شامل مالیات یک درصد،  تا مبلغ ۳ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون شامل مالیات ۲ درصد می شود. تا مبلغ ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نسبت به مازاد ۳ میلیارد تومان شامل مالیات ۳ درصد و نسبت به مازاد ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مالیات ۴ درصد شامل می شود.

او درباره مالیات واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران قیمت گفت: واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران قیمت تا سقف ۱۰ میلیارد تومان معاف از مالیات است. نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تا ۱۵ میلیارد تومان  مالیات یک در هزار، نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد تومان تا ۲۵ میلیارد تومان مالیات دو در هزار  را باید پرداخت کنند. 

زارع گفت: از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران قیمت نسبت به مازاد ۲۵ میلیارد تومان تا ۴۰ میلیارد تومان سه در هزار و نسبت به ۴۰ میلیارد تومان تا ۶۰ میلیارد تومان ۴ در هزار و نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا ۵ در هزار مالیات گرفته خواهد شد.

 با این حساب اگر میانگین قیمت مسکن در مناطق مختف تهران را در نظر بگیریم در مناطق یک تا سه خانه‌های بالای ۱۴۰ متر و در مناطق چهار تا شش خانه‎های بالای ۲۰۰ متر مشمول مالیات می‌شوند.

منطقه هفت، هشت، سیزده  و بیست و دو خانه‌هایی که بزرگتر از ۳۱۰ متر هستند و در منطقه نه تا چهارده و منطقه بیست و یک خانه‌های بالاتر از ۴۱۵ متر و در مناطق یازده تا بیست خانه‌های بزرگتر از ۵۷۰ متر مشمول مالیات می‌شوند.

البته باید به این نکته اشاره کرد که خانه‌های نوساز هر منطقه با متراژ کوچکتر هم مشمول مالیات می‌شوند. همچنین خانه‌های کلنگی که در واقع زمین هستند و قیمت بالاتری دارند ممکن است با متراژ کمتر مشمول مالیات شوند. 

علاوه بر این خانه‌های لوکس و پنت‌هاوس در مناطق مختلف به دلیل قیمت بالاتر ممکن است با متراژ کمتر صورت حساب مالیاتی دریافت کنند. بنابراین و با این حساب می‌شود گفت که تقریبا در تمام مناطق تهران و حتی محلات جنوب شهر خانه‌هایی وجود دارد که مشمول مالیات می‌شوند و تقریبا تهرانی‌های ساکن تمام مناطق شهر امکان دارد که برگه‌های مالیاتی را به زودی دریافت کنند.