۰ نفر

پاسخ معاون وزیر راه و شهرسازی به اقتصاد آنلاین؛

اسامی کدام مالکان مسکن به سازمان مالیات می رود؟

۲۲ دی ۱۴۰۰، ۱۶:۲۶
کد خبر: 599014
اسامی کدام مالکان مسکن به سازمان مالیات می رود؟

ضرب‌العجل وزارت راه و شهرسازی برای ثبت اطلاعات ملکی صدای بسیاری از شهروندان را درآورده است. بسیاری از مردم می‌گویند که پیامک اشتباهی برای آنها ارسال شده و برخی از آنها حتی مسکن شخصی ندارند!

اقتصاد آنلاین_ پریسا شاکری؛ دولت برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی، وزارت راه و شهرسازی را موظف کرده است که با سامانه املاک و اسکان وضعیت مالکیت خانه‌های مسکونی را شناسایی کند و برای خانه‌های خالی صورتحساب مالیاتی بفرستد. بر همین اساس وزارت راه و شهرسازی در فراخوانی از مردم خواست که اطلاعات مالکیت مسکونی خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند و حتی مستاجران نیز اجاره‌نامه‌های خود را در این سامانه ثبت نمایند.

با این حال محمود محمودزاده، معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی به اقتصاد آنلاین می‌گوید که کمتر از ۲۰ درصد از مردم اطلاعات سکونتی خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کرده‌اند و چنانچه این افراد تا ۲۳ دی ماه اقدام به این کار نکنند اسامی آنها برای سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود.

در این میان بسیاری از شهروندان ایرانی می‌گویند که پیامک‌های مالیاتی اشتباهی برای آنها ارسال شده و حتی ملک تجاری به عنوان ملک مسکونی این افراد تلقی شده یا برای مستاجران پیامک اشتباهی آمده است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این انتقاد به اقتصادآنلاین می‌گوید: این پیامک برای تمام کسانی که املاک خود را ثبت نکرده‌اند ارسال شده است و ممکن است در مواردی اشتباه رخ داده باشد، بنابراین کسانی که می‌خواهند ملک آنها مشمول مالیات خانه‌های خالی نشود باید هرچه زودتر اطلاعات صحیح خود را در سامانه املاک و اسکان درج کنند و در بخش توضیحات با بارگذاری اسناد و مدارک لازم، اطلاعات اشتباه را تصحیح کنند.

محمودزاده تاکید می‌کند که مهلت ۲۳ دی ماه آخرین مهلت تصحیح اطلاعات است و دیگر تمدید نمی‌شود زیرا سازمان امور مالیاتی وزارت راه و شهرسازی را برای ارسال اطلاعات مالکان خانه‌های خالی زیر فشار گذاشته است.

او درباره میزان مالیات خانه‌های خالی ابراز بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید که سازمان امور مالیاتی در این زمینه تصمیم‌گیرنده است‌.

بر این اساس معاونت مسکن و ساختمان در اطلاعیه‌ای با تایید پیامک ارسالی شده از سرشماره V.MASKAN، اعلام کرد که ۲ مهلت ۲۱ و ۲۳ دی ماه برای ثبت اطلاعات ملکی سرپرستان خانوار در نظر گرفته شده و مالکان لازم است تا تاریخ اعلام‌شده در پیامک دریافتی خود به سامانه املاک و اسکان به آدرس amlak.mrud.ir  مراجعه کنند و در صورت ثبت سکونت و مالکیت توسط مالکان مذکور بر اساس قانون ملک مذکور از جرگه خانه‌های خالی خارج خواهد شد.