۰ نفر

در گفت و گو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

صاحبخانه ها مشمول مالیات می شوند

۲۲ دی ۱۴۰۰، ۱۵:۲۴
کد خبر: 598988
صاحبخانه ها مشمول مالیات می شوند

پیامک اشتباهی خانه‌های خالی بسیاری از مردم را شاکی کرده است. وزارت راه و شهرسازی در روزهای اخیر پیامک‌هایی برای مردم ارسال کرده که خانه آنها جز خانه‌های خالی شناسایی شده و احتمال دارد مشمول مالیات شوند.

اقتصاد آنلاین- پریسا شاکری؛ مالیات خانه‌های خالی این روزها برای بسیاری از شهروندان ایرانی گرفتاری درست کرده است. از سال‌ها قبل دولت به دنبال دریافت مالیات از خانه‌های خالی بوده اما نبود بانک اطلاعاتی برای شناسایی خانه‌های خالی پاشنه آشیل این طرح شده است. در همین زمینه دولت برای شناسایی مالکان خانه‌های خالی سامانه‌ای موسوم به املاک و اسکان راه‌اندازی کرد و از مالکان و البته مستاجران درخواست کرد که اطلاعات ملکی خود را در این سامانه درج کنند و مستاجران اجاره‌نامه‌هایشان را بارگذاری نمایند اما از این فراخوان دولت استقبالی نشد و در مقابل دولت هم برای مردم پیامک‌هایی ارسال کرده است که چنانچه تا پنجشنبه ۲۳ دی ماه اطلاعات ملکی خود را وارد سامانه املاک و اسکان نکنند، مشمول مالیات خانه‌های خالی می‌شوند. 

با این حال این تمام ماجرا نیست و برخی مالکان نگران هستند ثبت اطلاعات ملکی برایشان دردسر شود. آنها به خلف وعده دولت برای سپرده‌های ارزی و پرداخت سود ریالی اشاره می‌کنند یا خرید سکه از بانک ملی را مثال می‌زنند که برخلاف وعده دولت معاف از مالیات نبود و اسامی خریداران سکه دولتی به سازمان امور مالیاتی ارسال شد. 

عبدالرضا ارسطو، کارشناس مالیات مرکز پژوهش‌های مجلس به اقتصاد آنلاین می‌گوید که اتفاقا مطابق تصور مردم دولت بنا دارد که با فراخوان سامانه املاک و اسکان علاوه بر شناسایی مالکان خانه‌های خالی، مالکان خانه‌های لوکس را هم شناسایی کند و از آنها مالیات بگیرد. 

او ادامه می‌دهد: علاوه بر این مالکان چند خانه نیز در آینده مشمول مالیات می‌شوند و همچنین در نظر است که برای اجاره خانه از صاحبخانه‌ها مالیات گرفته شود و در واقع سامانه املاک و اسکان یک بانک اطلاعاتی خواهد شد برای دریافت مالیات در سال‌های آینده و حتی حذف یارانه‌ دهک‌های برخوردارتر.

کارشناس مالیات مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید می‌کند: افرادی که اطلاعات آنها اشتباهی به سازمان امور مالیاتی ارسال شود، فرصت تصحیح اشتباه و اعتراض خواهند داشت و کارگروهی برای حل شکایات مالیاتی سامانه املاک و اسکان و بررسی اعتراضات ایجاد می‌شود.