۰ نفر

اجاره بهای خانه های تهران کاهشی می شود؟

۶ دی ۱۴۰۰، ۱۳:۵۹
کد خبر: 593707
اجاره بهای خانه های تهران کاهشی می شود؟

سرعت رشد نرخ اجاره مسکن در تهران پس از افزایش تا ۵۲ درصد، کاهش یافته و البته با اینکه انتظار می‌رفت تورم این بخش در پاییز و زمستان منفی شود، به دلیل کمبود فایلهای مرغوب و جا ماندن از رشد قیمت مسکن، نسبت به کاهش قیمت مقاوم شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بازار اجاره با کاهش حجم واحدهای عرضه شده به این بخش از ابتدای پاییز مواجه شده و کماکان این وضعیت ادامه دارد. البته بنا به گفته واسطه‌های ملکی، نرخها پایین نیامده است؛ چرا که این بازار در حال پر کردن عقب‌ماندگی خود از قیمت مسکن است. با اینکه آمار بانک مرکزی از رشد ۵۱.۶ درصدی قیمت اجاره نسبت به سال قبل خبر می‌دهد گزارشهای میدانی گویای آن است که نرخها در محله‌های شمالی و غرب تهران بیش از آمارهای رسمی افزایش یافته است.

در حال حاضر رشد قیمتها در بازار اجاره تا حد قابل توجهی کند شده و از رشد حدود ۱۰ درصد در بهار و تابستان امسال به حدود ۱ درصد رسیده است. این در حالی است که در سالهای گذشته معمولا با ورود به نیمه دوم سال، رشد اجاره بها منفی می‌شد. فعالان بازار مسکن، رکود معاملات در بخش خرید و فروش را در مقاومت بازار اجاره نسبت به کاهش قیمت، موثر می‌دانند؛ زیرا مالکان، سود نبردن از بخش خرید و فروش را در بازار اجاره جست‌وجو می‌کنند.

بازار اجاره بعد از صعود آرام گرفت

با اینکه دولت همانند سال گذشته سقف مجاز افزایش اجاره بها را ۲۵ درصد در شهر تهران، ۲۰ درصد در سایر کلانشهرها و ۱۵ درصد در دیگر شهرها تعیین کرد، آمار رسمی بانک مرکزی از افزایش ۵۱.۶ درصدی نرخ اجاره در تهران و ۵۵ درصدی در کل کشور حکایت دارد. این مساله جدا از آنکه دستورپذیر نبودن اقتصاد آزاد را نشان می‌دهد، بنا به گفته کارشناسان، نرخ‌گذاری اثر معکوس در بازارها ایجاد می‌کند.

مصطفی قلی خسروی ـ رییس اتحادیه مشاوران املاک ـ می‌گوید: گزارشهای بسیاری از مستاجران به ما می‌رسد که می‌گویند تا پیش از مصوبه دولت بر روی نرخ کمتر از ۲۵ درصد با صاحبخانه خود توافق کرده بودیم اما با دستورالعمل دولت، صاحبخانه کف افزایش نرخ را ۲۵ درصد تعیین کرد.

ابتدای سال جاری نرخ رشد سالیانه اجاره بها در تهران ۳۲ درصد بود که در مهرماه به ۴۸ درصد و آبان ماه به ۵۱.۶ درصد رسید که نشان می‌دهد بازار در یک روند صعودی قرار داشته است.

62131897

بررسی وضعیت فعلی بازار اجاره حاکی از آن است که عمده فایلهای موجود را واحدهای بزرگ متراژ دارای نقص واقع در نیمه شمالی تهران تشکیل می‌دهد. نرخ رهن این واحدها نیز بعضا میلیاردی شده است؛ در حالی که با این مبالغ می‌توان در نیمه جنوبی تهران صاحبخانه شد. پیش‌بینی کارشناسان این است که بازار اجاره تا اردیبهشت سال آینده با ثبات نسبی قیمتها به حرکت خود ادامه دهد.