۰ نفر

شرکت های هواپیمایی ۲ هزار میلیارد تومان بدهکار هستند

۱ دی ۱۴۰۰، ۱۱:۱۸
کد خبر: 592156
شرکت های هواپیمایی ۲ هزار میلیارد تومان بدهکار هستند

مدیرعامل شرکت فرودگا‌ه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به ظرفیت عبور ۱۸۰۰ پرواز عبوری از ۱۳۲ مسیر هوایی کشور گفت: آسمان کشور ما برای پروازهای اروپا به شرق آسیا بسیار اقتصادی و مطلوب است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در حاشیه نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته در سالن شبستان مصلای امام خمینی(ره)، امروز نشست خبری با حضور محمد محمدی‌بخش‌ رییس سازمان هواپیمایی کشوری و سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) و سیاوش امیرمکری، مدیر عامل شرکت فرودگا‌ه‌ها و ناوبری هوایی ایران برگزار شد.

در این نشست خبری، سیاوش امیرمکری اظهار داشت: کرونا آثار منفی زیادی در صنعت هوانوردی دنیا گذاشت که از آن به عنوان بزرگترین بحران ۵۰ سال اخیر این صنعت یاد می‌شود، ‌پیش بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال ۲۰۲۴ صنعت هوانوردی به شرایط سال ۲۰۱۹ برمی‌گردد.

*بدهی ۲ هزار میلیارد تومانی ایرلاین‌ها به دولت

مدیر عامل و رییس هات مدیره شرکت فرودگا‌ه‌ها ضمن تاکید بر  مطالبات شرکت فرودگاه‌ها از ایرلاین‌ها افزود:  طی سال ۱۳۹۹ بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزایش یافت در حال حاضر بدهی ایرلاین‌ها ۲ هزار میلیارد تومان است.

وی در تشریح ظرفیت پرواز عبوری کشور افزود: در حال حاضر امکان اعزام و پذیرش ۱۸۰۰ پرواز عبوری در روز را طی ۱۳۲ مسیر از آسمان ایران داریم و آسمان کشور ما برای پروازهای اروپا به شرق آسیا بسیار مطلوب است به شرط آنکه هزینه تردد از آسمان ایران برای ایرلاین‌های خارجی اقتصادی باشد.

*اعتراض وزارت راه به موضوع درآمد پروازهای عبوری در لایحه بودجه ۱۴۰۱

امیرمکری درباره حذف شرکت فرودگاه‌ها از درآمد پروازهای عبوری در بند ی تبصره ۱۸ لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: آنچه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ آمده بدون هماهنگی با شرکت فرودگاه‌ها بود و وزیر راه و شهرسازی نیز با این موضوع به صورت جدی مخالفت کرد.

مدیرعامل شرکت فرودگا‌ه‌ها و ناوبری هوایی ایران ضمن اشاره به اینکه در سال گذشته ۶۲ درصد نسبت به سال‌هایی که روزانه ۷۵۰ تا ۸۰۰ پرواز عبوری داشتیم کاهش یافت اما این شاخص در سال جاری به ۵۸۰ تا ۶۰۰ پرواز عبوری از آسمان ایران در روز رسیده است، گفت: بالاترین رکورد اعزام پذیرش مسافر به ۵۱ میلیون نفر در سال‌های گذشته اختصاص دارد اما کرونا سبب شد برخی فرودگاه‌های با فعالیت کم ما به طور کامل تعطیل شود.

امیرمکری در تشریح نقش تجهیزات و پرسنل ناوبری هوایی ایران در موضوع رسیدگی به پرونده‌ هواپیمای اوکراینی گفت: همه سرویس‌های هوانوردی که در روز سانحه هواپیمایی اوکراینی ارائه شد با هماهنگی لازم بوده و هیچ یک از همکاران ما در پرونده مذکور نقشی ندارند و درگیر این پرونده نبوده‌ایم.