۰ نفر

رهن کامل آپارتمان در تهران چند؟

۲۵ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۴۱
کد خبر: 590408
رهن کامل آپارتمان در تهران چند؟

فایل‌‌های رهن کامل در بازار اجاره مسکن شهر تهران در حالی به میزان نسبتا مناسب در این بازار در دسترس متقاضیان بازار اجاره پایتخت قرار دارد که متقاضیان این بازار با یک مشکل مهم مواجه هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، تحقیقات میدانی از تازه‌‌ترین شرایط بازار پاییزی اجاره مسکن نشان می‌دهد در حالی که تقاضا برای اجاره مسکن در مقطع زمانی حاضر به‌طور نسبی از تقاضای اجاره آپارتمان در مقطع زمانی مشابه سال‌های قبل -آذرماه سال‌های گذشته- بیشتر است اما مهم‌ترین معضل متقاضیان در این بازار به رشد شدید اجاره‌‌بها مربوط می‌شود.

این افزایش به ویژه در فایل‌‌هایی که با شرایط رهن کامل به بازار عرضه شده‌‌اند بیش از سایر فایل‌‌های بازار اجاره است. هم‌‌اکنون میانگین مبلغ رهن کامل به ازای هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق مصرفی نیمه شمالی تهران از 5 تا 6 میلیون تومان نیز فراتر می‌‌رود.

این در حالی است که در مناطق مصرفی جنوبی نیز رشد محسوس مبالغ رهن کامل آپارتمان‌‌های مسکونی در مقایسه با مبالغ قراردادهای سال قبل مشهود است.

هم‌‌اکنون مبلغ رهن کامل در واحدهای مسکونی با مساحت بالاتر از 100 مترمربع در مناطق لوکس و شمالی شهر تهران از یک میلیارد تومان نیز عبور کرده است و رهن کامل برخی از فایل‌‌ها تا 2 میلیارد تومان هم می‌‌رسد.

فعالان بازار اجاره مسکن مهم‌ترین دلیل رشد شدید اجاره‌‌بهای مسکن در مقطع زمانی فعلی با وجود قرار نداشتن بازار در فصل اوج جابه‌‌جایی‌‌ها را کمبود عرضه فایل به این بازار و رکود معاملاتی در بازار اجاره می‌‌دانند.

آنها برخی از سیاست‌های اعمال شده در بازار اجاره همچون در نظر گرفتن برخی محدودیت‌‌ها برای موجران از بابت زمان و نحوه تخلیه واحدهای مسکونی را منجر به بروز نگرانی بین موجرها عنوان می‌کنند. به گفته آنها این نگرانی‌‌ها باعث شده است تعداد زیادی از موجران از اجاره دادن واحدهای مسکونی خود صرف نظر کرده و فعلا واحدها را به صورت خالی نگهداری کنند.

از سوی دیگر نبود اهرم‌‌های مالیاتی قوی برای مقابله با خالی ماندن واحدهای مسکونی و الزام مالکان به عرضه واحدها به بازار اجاره یا فروش مسکن از دیگر عوامل موثر در این زمینه است.

واسطه‌های بازار معاملات اجاره مسکن در شهر تهران معتقدند به دنبال جهش‌‌های مکرر قیمت مسکن تنها قشر متمول قادر به خرید مسکن هستند که بخش زیادی از این افراد نیازی به اجاره واحد خریداری شده برای کسب درآمد ندارند. بسیاری از این گروه مالکان ترجیح می‌دهند واحد را به صورت خالی نگه ‌‌دارند و برای دور ماندن از دردسرهای مربوط به اجاره‌‌داری در شرایط فعلی، آن را به بازار عرضه نکنند.

پیش از این بخش زیادی از خانه‌‌اولی‌‌ها برای جبران کمبود نقدینگی خود در پروسه خرید واحد مسکونی، واحد خریداری شده را دست‌‌کم برای مدت یک‌سال به بازار اجاره عرضه می‌کردند تا در این مهلت زمانی بتوانند کسری بودجه خود را جبران کرده و برای سال بعد خودشان در واحد خریداری شده ساکن شوند.

17