۰ نفر

۱۷۴ هواپیمای ایران زمین گیر است

۱۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۱۷
کد خبر: 586709
۱۷۴ هواپیمای ایران زمین گیر است

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه اگر قیمت بلیت هواپیما بالاتر از قیمت‌های اعلام شده است، مردم بلیت را نخرند یا این تخلف را در لحظه گزارش کنند، گفت: مردم می‌توانند خودشان کنترل کننده قیمت‌ها باشند و بلیت گران را خریداری نکنند..

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، مقصود اسعدی سامانی  درباره گران فروشی بلیت هواپیما در بازار و عدم رعایت کاهش قیمت متوسط 15 درصدی بلیت از سوی برخی از دفاتر فروش اظهار داشت: در ابتدا باید این نکته را یادآور شوم که افزایش قیمت بلیت هواپیما به دلیل پروتکل‌های پذیرش 60 درصدی مسافران در هواپیما نبوده است و اینگونه نبوده که به دلیل برطرف شدن محدودیت پذیرش مسافر در هر پرواز، قیمت بلیت هواپیما را کاهش دهیم. افزایش قیمت بلیت هواپیما به دلیل افزایش قیمت ارز بود.  

وی گفت: نرخ بلیت هواپیما شناور است و این امکان وجود دارد در شبکه توزیع با توجه به تاریخ فروش و میزان تقاضا با هر نرخی به فروش برود در برخی از ایام  نرخ بلیت هواپیما حتی 50 درصد کمتر از سقف نرخ به فروش می رود.

وی ادامه داد: پس از اعلام قیمت‌های جدید با متوط 15 درصد کاهش قیمت، در ایامی شاهد آن بودیم که قیمت بلیت مسیر تهران – مشهد حتی به 500 هزار تومان هم رسید.  

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره فروش بلیت بالاتر از نرخ‌نامه جدید افزود: شرکت‌های هواپیمایی در این مدت حتی یک ریال هم بالاتر از سقف قیمتی اعلام شده، بلیت فروشی نداشتند. اما اگر در شبکه توزیع این تخلف صورت می‌گیرد باید این موضوع را دستگاه‌های نظارتی پیگیری کنند. کنترل این موضوع از دست ما خارج است و اساسا نظارت بر فروش بلیت در فاتر فروش جزو وظایف شرکت‌های هواپیمایی نیست.

اسعدی سامانی گفت: توصیه ما به مسافران این است که از سایت شرکت‌های هواپیمایی به صورت مستقیم اقدام به خرید بلیت هواپیما کنند. اگر قصد خرید از سایر سایت‌ها را دارند قبل از خرید حتما، قیمت بلیت را با نرخنامه جدید مقایسه و تطبیق دهد. اگر قیمت بلیت ارایه شده بالاتر از قیمت‌های اعلام شده است، مردم بلیت را نخرند یا این تخلف را در لحظه گزارش کنند.

وی تاکید کرد: مردم می‌توانند خودشان کنترل کننده قیمت‌ها باشند و بلیت گران را خریداری نکنند. در حال حاضر تعدد شرکت‌های هواپیمایی بالا است و در هر مسیر هم چندین پرواز از چند ایرلاین وجود دارد بنابراین اگر پرواز شرکتی گران است به پرواز شرکت دیگری می‌توانند مراجعه کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هوایپمایی درباره فروش انبوه بلیت به شرکت‌ها و دفاتر فروش اظهار داشت: اکثر شرکت‌های هواپیمایی بلیت را به صورت سیستمی به فروش می‌رسانند و تنها برخی از شرکت ها بلیت را در اختیار چارتر کننده ها قرار می دهد. در تمام دنیا چارترکنندگان بلیت هواپیما را در پکیج و بسته های مسافرتی شامل هتل، تور سفر و ... به فروش می‌رسانند اما در کشورمان موضوع چارتر متفاوت است که باید اصلاح شود و بهتر این است که چارترکنندگان بلیت را در پکیج سفر به فروش برسانند.

وی در پاسخ به این سوال که با افزایش نرخ دلار شاهد افزایش قیمت بلیت هواپیما خواهیم بود، تاکید کرد: بستگی به شرایط دارد اگر نرخ ارز افزایش یابد بر روی بلیت هواپیما اثرگذار خواهد بود. باید به این پرسش پاسخ دهیم که می‌خواهیم شرکت هواپیمایی فعال داشته باشیم یا نه؟ هزینه شرکت‌های هواپیمایی ارزی است و این هزینه‌های ارزی به 60 درصد هم می‌رسد.

سامانی با بیان اینکه اگر نتوانیم این هزینه‌ها را بپردازیم هواپیماها زمین گیر می شوند، گفت: در حال حاضر از 333 فروند ناوگان هوایی کشور، 174 فروند هواپیما زمین‌گیر است. این میزان هواپیمای غیرفعال به دلیل عدم امکان جایگزینی بوده است. بنابراین اگر با این تفکر بخواهیم صنعت را اداره کنیم به طور قطع ناوگان مستهلک می‌شود. افرادی که برای نرخ‌ها تصمیم می‌گیرند باید این موضوعات را در نظر بگیرند و باید شرایطی برای بازسازی سرمایه مستهلک شده را فراهم کنند.         

اسعدی سامانی همچنین درباره ارایه غذای گرم در پروازها گفت: طبق مقررات استفاده از ماسک در طول پرواز الزامی است. از سوی دیگر در تمام دنیا ایرلاین‌ها الزامی برای ارایه کترینگ وجود ندارد و در دنیا در مسیرهای کوتاه کترینگ ارایه نمی‌شود و می‌توان هزینه کترینگ را از بلیت کم کرد.