۰ نفر

دردسرهای واکسن برای مسافران در پروازهای خارجی

۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۲۵
کد خبر: 585733
دردسرهای واکسن برای مسافران در پروازهای خارجی

در شرایطی که براساس آخرین پروتکل‌های بهداشتی، ارائه کارت واکسن برای سفرهای داخلی و خارجی الزامی شده، این مساله برای مسافران ایرانی عازم کشورهای خارجی دردسرهایی درست کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، از ابتدای آذرماه امسال براساس جدیدترین پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا همه مسافران برای انجام سفرهای داخلی و خارجی ملزم به ارائه کارت واکسن یا نهایتا تست پی سی آر در بازه‌های زمانی ۷۲ ساعته و ۹۶ ساعته (بسته به داخلی و خارجی بودن سفر) شده‌اند.

برهمین اساس مسافران در همه بخش‌های حمل و نقل هوایی، دریایی، زمینی و ریلی براساس کد ملی و سامانه‌ای که از سوی وزارت بهداشت در اختیار این بخش‌ها قرار گرفته رصد می‌شوند تا واکسینه شدن و نشدن آن‌ها چک شود و اگر مسافری هر دو دوز واکسن خود را دریافت نکرده باشد، مجبور است قبل از تهیه بلیت و انجام سفر تست PCR خود را با نتیجه منفی در بازه‌های زمانی ذکر شده، ارائه دهد.

 اما در این زمینه دردسرهایی برای مسافران در پروازهای خارجی به وجود آمده است. برخی مسافران ایرانی عازم کشورهای خارجی اعلام می‌کنند که سفارتخانه‌ها تنها با کارت واکسیناسیون آن هم از نوع آسترازنکا ویزا می‌دهند و از سوی دیگر مراکز واکسیناسیون برای مسافران خارج کشور تا ویزا نباشد، آسترازنکا تزریق نمی‌کنند.

در این میان تجار، دانشجویان و دیگر مسافران ایرانی خارج کشور سردرگم و بلاتکلیف مانده‌اند و نمی‌توانند چه کاری باید انجام دهند.

پیگیری‌ها از سازمان هواپیمایی کشوری نشان می‌دهد که کشورهای اروپایی عمدتا واکسن آسترازنکا از میان واکسن‌هایی که در ایران تزریق شده را قبول دارند و برخی کشورهای همسایه مانند ترکیه با واکسن سینوفارم اجازه ورود به مسافران ایرانی را می‌دهند.

البته برخی کشورها براساس توافق دوجانبه‌ای که با ایران داشته‌اند تسهیلات بهتری در این زمینه قائل شده‌اند. به عنوان مثال می‌توان به هند اشاره کرد که از سویی ایران واکسن بهارات هندوستان را نیز مورد تایید قرار داده و این کشور نیز به مسافران ایرانی حتی با واکسن برکت هم اجازه ورود می‌دهد.

حل این مشکل مسافران پروازهای خارجی و تسهیل سفرهای خارجی ایرانی‌ها منوط به انجام مذاکرات و توافق دو و چندجانبه بین ایران و دیگر کشورهاست که در حیطه وظایف وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است.