۰ نفر

۹۷‌درصد شهرها در معرض خطر زمین لرزه هستند

۲۵ آبان ۱۴۰۰، ۲۳:۰۰
کد خبر: 581502

۹۷‌درصد شهرها در معرض خطر زمین لرزه هستند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از بین حدود ۴۳ مورد بلایای طبیعی ۳۴ مورد در ایران وجود دارد، گفت: ۹۷درصد شهرها و روستاهای ایران در معرض خطر زمین‌لرزه هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین، «علیرضا شهیدی» در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین همایش انجمن زمین‌شناسی افزود: به‌طور تقریبی همه شهرها و روستاهای کشور در معرض خطر سیلاب و همه تاسیسات کوهستانی در معرض انواع رانش زمین قرار دارند و بیش از ۳۰۰ دشت اصلی کشور با خطر افت آب زیر زمینی، کاهش کیفیت آب و فرونشست زمین روبه‌رو هستند.

وی بیان‌داشت: نزدیک به ۲۰ سال است که خشکسالی با شدت و مدت متفاوت بخش‌های کشور را تحت‌تاثیر قرار داده و گرد و غبار با منشاء داخلی و خارجی نیز تقریبا همه کشور را متاثر می‌کند.

شهیدی در ادامه به بیانیه رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: در این بیانیه تاکید شده که «بازار نفت به هیچ وجه قابل اطمینان نبوده و باید به فکر جانشین مناسب برای آن باشیم که بهترین جایگزین، بخش معدن است و حاصل توجه به بخش معدن،  ایجاد ارزش افزوده و اشتغال‌زایی است‌».

به گفته وی، گستره فعالیت‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور منوط به تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی و اکتشافی کشور در محیط‌های خشکی و دریا، پایش ذخایر معدنی و برنامه‌ریزی هدفمند اکتشاف، تولید و تحلیل ۸۰۰ لایه اطلاعاتی مکان‌محور در حوزه علوم‌زمین و کشف ذخایر معدنی، منشاءیابی و پایش مخاطرات زمین‌شناختی و مهندسی، پدیده‌شناسی تغییر اقلیم و بحران‌های ناشی از آن، کشف منابع آبی جدید (آب‌های کارستی)، توسعه پایگاه ملی داده‌های علوم زمین و برقراری ارتباط علمی و فنی با مراکز علمی جهان است.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه کشور به ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر خطی مطالعات ژئوفیزیک هوایی نیاز دارد، گفت: اولویت نخست اکتشافی کشور ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار کیلومتر خطی بوده که تاکنون ۶۴۰ هزار کیلومتر خطی مطالعات ژئوفیزیک هوایی انجام شده است.

وی درباره چالش‌های اکتشاف ذخایر معدنی در کشور، تصریح‌کرد: کمبود اطلاعات پایه زیرساختی و معدنی، فقدان نظارت فنی-تخصصی حاکمیتی بر روند صدور امتیازات اکتشافی در چرخه تولید اطلاعات پایه، فقدان سیاست‎گذاری واحد در امر اکتشاف و تجمیع اطلاعات پایه حاصل از آن و زمان‌بر بودن فرآیند تبدیل کانسارها به معدن (اکتشاف تا بهره‌برداری)، مهم‌ترین چالش‌های راهبردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در بخش اکتشاف است.

معرفی بیش از ۵۰ پتانسیل کانه‌زایی طلا در کشور

وی، اکتشاف عناصر استراتژیک و اکتشاف کانسارهای پنهان را رویکرد سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در اکتشاف منابع معدنی عنوان کرد و افزود: تعداد کانسارهای شناخته شده طلا در کشور پیش از آغاز طرح اکتشاف طلا توسط این سازمان سه کانسار بود که تنها یک معدن طلای «موته» فعال بود.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، تعداد گواهی کشف‌های طلای اخذ شده در کشور پس از اجرای طرح اکتشاف طلا ۳۰ کانسار شامل آذربایجان شرقی و غربی ۹ کانسار، کردستان ۶ کانسار، سمنان سه کانسار، خراسان رضوی پنج کانسار، خراسان جنوبی سه کانسار، سیستان و بلوچستان سه کانسار و مرکزی یک کانسار است و علاوه بر این گواهی کشف‌ها تاکنون بیش از ۵۰ پتانسیل کانه‌زایی طلا در کشور معرفی شده است.