۰ نفر

معاون وزیر راه و شهرسازی؛

۲۰ درصد از دوربین‌ های جاده‌ای غیرفعال هستند

۲۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۳۱
کد خبر: 581413
۲۰ درصد از دوربین‌ های جاده‌ای غیرفعال هستند

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: درحال حاضر ۲۰ درصد دوربین‌های برون شهری کشور غیرفعال هستند که اگر ۴۰۰ دستگاه دوربین جدید به این ظرفیت اضافه شود، متوسط دوربین‌های غیرفعال به کمتر از ۱۰ درصد می‌سد و از دو هزار و ۱۷۵ دستگاه دوربین نظارتی طبیعی است که تدادی از آنها غیرفعال باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، داریوش امانی در نشست خبری امروز با اشاره به اقدامات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره نوسازی ناوگان اظهار داشت: طبق بند ۳ ماده ۳۰ قانون احکام دایمی این ظرفیت ایجاد شده است که برای نوسازی ناوگان باری، واردات کامیون‌های کمتر از سه سال را داشته باشیم که تاکنون شش هزار و ۴۰۰ دستگاه ثبت سفارش شده و تقریبا از این تعداد هزار و ۷۰۰ دستگاه کامیون ترخیص شده است که ۶۰۰ دستگاه کامیون هم هبه مرحله شماره گذاری رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه این قانون ظرفیت ۱۰ درصدی برای نوسازی ناوگان باری را دارد گفت: ‌از محل همین ماده قانونی می‌توان تا ۱۰ هزار دستگاه را نوسازی کرد البته علاوه بر این ماده قانونی از ظرفیت‌های شرکت‌های داخلی هم برای نوسازی ناوگان استفاده کرده‌ایم و دو قرارداد جداگانه سفارش تولید هزار دستگاه کامیون و پنج هزار دستگاه کامیون را به تولیدکنندگان داخلی داده‌ایم همچنین حدود هزار دستگاه کامیون هم با سایر شرکت‌ها قرارداد منعقد شده است.

امانی درباره تامین مالی این قراردادها گفت: ‌قرار بر این است که تا ۸۰ درصد هزینه خرید کامیون‌ را در قالب تسهیلات به اشخاص بدهیم که طبق قرارداد ۹ درصد از سود این تسهیلات را سازمان راهداری بر عهده گرفته است و این تسهیلات برای رانندگان چیزی حدود شش درصد است. موضوع مهم مدت زمان تسویه تسهیلات است که پنج سال در نظر گرفته شده در حال مذاکره هستیم که به ۱۰ سال افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به ناوگان فرسوده باری و مسافری گفت: در حال حاضر ۱۵۰ هزار دستگاه ناوگان فرسوده در بخش باری و سه هزار دستگاه اتوبوس فرسوده وجود دارد که با برنامه‌هایی به دنبال نوسازی ناوگان باری و مسافری هستیم و اگر سه هزار دستگاه اتوبوس نوسازی شود سن این ناوگان به کمتر از ۱۲ سال می‌رسد.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اقدامات انجام شده در ترخیص کامیون‌های وارداتی گفت: ما خود را متولی رفع مشکلات رانندگان می‌دانیم و به دنبال تسهیل شرایط برای بخش خصوصی هستیم هر چند در ابتدا با مشکلات متعددی مواجه بودیم اما در حال حاضر شرایط بهتر شده و ترخیص کامیون‌ها سرعت گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تعداد دوربین‌های غیرفعال در سطح جاده‌های کشور گفت: درحال حاضر ۲۰ درصد دوربین‌های برون شهری کشور غیرفعال هستند که اگر ۴۰۰ دستگاه دوربین جدید به این ظرفیت اضافه شود، متوسط دوربین‌های غیرفعال به کمتر از ۱۰ درصد می‌سد و از دو هزار و ۱۷۵ دستگاه دوربین نظارتی طبیعی است که تدادی از آنها غیرفعال باشند.

وی تاکید کرد: ‌برخی از این دوربین‌ها به دلیل سرقت و یا تخریب غیرفعال ماندند.

امانی با بیان اینکه ارزش هر سایت دوربین یک میلیارد و دویست میلیون تومان است گفت: فیزیک و جسم این دوربین ها متعلق به سازمان راهداری است و اطلاعات آن را در اختیار پلیس قرار می‌دهیم.

امانی با اشاره به اخذ عوارض از کامیون‌های ایرانی در خاک آذربایجان گفت: ‌باید توجه داشته باشیم که این مسیر هر چند در گذشته بخشی از ارمنستان بوده اما امروز دیگر خاک کشور آذربایجان محسوب می‌شود و باید عوارض عبور از این مسیر پرداخت شود.

وی تاکید کرد:‌ از طریق رایزنی‌های کشور روسیه در یک بازه زمانی کامیون‌های ایرانی برای تردد در این مسیر عوارضی پرداخت نمی‌کردند که دوباره مشمول پرداخت عوارض شدند.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه ارمنستان به دنبال ایجاد راه جدید برای کامیون‌های ایرانی است که بدون ورود به خاک آذربایجان وارد این کشور شوند گفت: قرار بر این است که برای ساخت این مسیر از ظرفیت‌های شرکت‌های راهسازی ایرانی هم استفاده شود.

امانی با تاکید بر تبدیل وضعیت کارکنان سازمان راهداری گفت: ‌از طریق مجلس به شدت این مجلس را پیگری می‌کنیم اما در حال حاضر بخشی از کارکنان از محل طرح‌های تملک دارایی حقوق دریافت می‌کنند و متاسفانه این تخصیص‌ها به درستی انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: در دولت گذشته، رییس سازمان برنامه و بودجه وقت تاکید داشت که پرداخت حقوق راهداران در اولویت باشد اما بعضا با مواردی مواجه هستیم که برخی از راهداران تا سه ماه حقوق دریافت نکردند این در حالی است که طبق آ‌مار سالانه ۳۰ تا ۴۰ راهدار را در حین خدمات رسانی  به دلیل تلفات جاده‌ای از دست می‌دهیم.

وی همچنین با اشاره به تعداد نقاط پرحادذثه در جاده‌های کشور گفت:‌در حال حاضر ۱۵۸۵ نقطه پرحادثه در سطح جاده‌های کشور شناسایی شده که ۲۰۰ نقطه را اصلاح کرده‌ایم اما باید توجه داشته باشیم که بودجه سازمان راهداری برای اصلاح تمام این نقاط کافی نیست و به همین دلیل پلیس راه ۲۵۱ نقطه اولویت‌دار پرحادثه را برای ما مشخص کرده است.

امانی با بیان اینکه در خوشبینانه‌ترین حالت برای نگهداری از ۲۲۱ هزار کیلومتر جاده در سراسر کشور به ۷۲ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم گفت:‌ در بدبینانه‌ترین حالت بودجه مورد نیاز برای نگهداری از این میزان راه‌های کشور ۲۸ میلیارد تومان است اما ما توانسته‌ایم از طریق اعتبارات استانی ۱۲ هزار میلیارد تومان و همچنین از طریق درآمد راهداری ۲ هزار میلیارد تومان به این موضوع اختصاص دهیم.

وی ادامه داد:‌ سازمان راهداری یک سازمان درآمد هزینه‌ای است و سال گذشته درآمد از محل بارنامه، تن کیلومتر، ما به التفاوت سوخت و ترانزیت و ... حدود چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان آ‌ن را به اعتبارات جاری و دو  هزار میلیارد تومان آ‌ن را برای راهداری اختصاص دادیم.