۰ نفر

پیشنهاد ترانزیتی قرقیزستان به ایران

۲۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۹:۰۵
کد خبر: 580433
پیشنهاد ترانزیتی قرقیزستان به ایران

معاون اول نخست وزیر و وزیر امور اقتصاد و دارایی جمهوری قرقیزستان در دیدار با وزیر راه و شهرسازی پیشنهادی مبنی بر تاسیس صندوق مشترک توسعه اقتصادی دو کشور ارائه داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، «دنیر امان گلدی‌یف» معاون اول نخست وزیر و وزیر امور اقتصاد و دارایی جمهوری قرقیزستان امروز شنبه در دیدار با «رستم قاسمی»، وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام تشکر از جمهوری اسلامی ایران برای کمک به استقلال قرقیزستان، با اشاره به پیشنهاد کشورمان مبنی بر تشکیل کمیته فنی برای بررسی و پیگیری مصوبات گذشته کمیسیون همکاری مشترک دو کشور، افزود: زمینه‌های زیادی برای همکاری دو طرف در حوزه اقتصادی وجود دارد و برای تحقق این همکاری‌ها تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست.

وی با بیان اینکه استفاده قرقیزستان از بندرعباس، توسعه همکاری در حوزه کشاورزی و مشارکت شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های فنی و مهندسی قرقیزستان مهم‌ترین موضوعات مورد توجه طرفین است، افزود: قرقیزستان پیشنهاد می‌کند که صندوق مشترک توسعه اقتصادی به منظور حمایت از پروژه‌های مشترک دو کشور تاسیس شود.

گلدی‌یف ادامه داد: این یک تجربه آزموده شده است و اکنون در قرقیزستان صندوق‌های مشترک توسعه اقتصادی با روسیه، ازبکستان و مجارستان تاسیس شده و نتایج بسیار خوبی به دنبال داشته است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی جمهوری قرقیزستان با اشاره به زمینه‌های گوناگون همکاری دو کشور گفت: امکان ورود کالا بدون عوارض گمرکی به قرقیزستان وجود دارد و این فرصت خوبی در اختیار تجار و فعالان اقتصادی ایرانی می‌گذارد که بتوانند کالاهای خود را از طریق قرقیزستان به سایر کشورها صادر کنند.

وی ضمن اعلام حمایت از افزایش پروازها بین دو کشور ادامه داد: این اتفاق می‌تواند امکانات خوبی برای فعالان اقتصادی دو کشور فراهم کند، ضمن اینکه می‌تواند به توسعه مشترک گردشگری منجر شود.

تاکید بر همکاری ریلی ایران و قرقیزستان

هم چنین  وزیر راه و شهرسازی در حاشیه نشست مشترک با معاون اول نخست وزیر و وزیر امور اقتصاد و دارایی جمهوری قرقیزستان، در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت همکاری‌های مشترک دو کشور، گفت: امروز میزبان وزیر امور اقتصاد کشور دوست و برادر قرقیزستان بودیم و با حضور وی نشستی مشترک برگزار شد. موضوعات مختلفی از جمله ترانزیت به عنوان یک موضوع مهم و اساسی بین دو کشور در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امروز از بندرعباس امکان دسترسی مستقیم به وسیله ریل تا قرقیزستان فراهم است. این دسترسی یکی از موضوعات مهمی بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت و وزیر اقتصاد قرقیزستان تصمیم گرفت بعد از ظهر امروز به بندر عباس رفته و از بندر شهید رجایی بازدید کند.

قاسمی افزود: همکاری ریلی دو کشور موضوع بسیار مهمی است که می‌تواند امکان دسترسی راحت‌تر ایران به کشور چین را نیز فراهم کند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در این نشست همچنین موضوعات مختلفی از جمله تجارت، سرمایه گذاری مشترک، ایجاد صندوق مشترک مالی دو کشور و سرمایه‌گذاری طرفین در ایران و قرقیزستان مورد بررسی قرار گرفت.​