۰ نفر

مسکن حمایتی چند پیش قسط دارد؟

۱۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۴۶
کد خبر: 579447
مسکن حمایتی چند پیش قسط دارد؟

آنطور که معاون وزیر راه و شهرسازی گفته، آورده متقاضیان واحدهای طرح جهش تولید و تامین مسکن طی ۴ تا ۵ مرحله پرداخت می‌شود و تسهیلات این واحدها تا ۸۰ درصد هزینه ساخت را پوشش می‌دهد. به مجردها نیز به شرط تاهل در زمان واگذاری، مسکن تعلق می‌گیرد، البته این موضوع هنوز در شورای عالی مسکن به تصویب نرسیده و در صورت تحقق، اطلاع‌رسانی می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، تا روز گذشته بیش از ۹۸۰ هزار نفر در طرح جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) ثبت نام کرده‌اند و نام‌نویسی تا ۲۸ آبان ادامه دارد. در مرحله اول، ثبت‌نام در ۴۶۰ شهر که اراضی در آن‌ها مشخص شده بود آغاز شد و به تدریج با مشخص شدن وضعیت شهرهای جدید، این تعداد به بیش از ۵۲۰ شهر افزایش یافت.

ساخت ۴۰۰ هزار خانه برای دهک های پایین

در این پروژه قرار است طی چهار سال چهارمیلیون واحد مسکونی احداث شود. ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای دهک‌های اول تا سوم درآمدی احداث می‌شود. برای سایر دهک‌ها نیز به تناسب سهمیه در نظر گرفته شده است. همچنین ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده و ۴۰۰ هزار واحد در بافت موجود شهری احداث خواهد شد.

رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ به تازگی گفته است: عملیات احداث بالای ۱۶۰ هزار واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن در حال شروع شدن است و بعضا شروع نیز شده است. ساخت مسکن اصولا در ایران بیش از یک سال تا یک سال و نیم طول می‌کشد، بنابراین برای عمل به تعهد ساخت ۴ میلیون مسکن طی ۴ سال، باید در سال اول احداث بیش از یک میلیون واحد مسکونی را شروع کنیم. برنامه این است که در گام اول احداث ۲ میلیون واحد مسکونی را آغاز کرده و با پشت سر گذاشتن این مرحله احداث ۲ میلیون واحد بعدی آغاز شود.

آغاز احداث ۲۷ هزار واحد در روزهای آینده

به گفته قاسمی، اکنون در بسیاری از استان‌ها عملیات اجرایی احداث واحدها در حال آغاز است و به عنوان مثال، در سفر آینده هیات دولت به استان زنجان عملیات اجرایی احداث نزدیک به ۱۲ هزار واحد مسکونی آغاز خواهد شد. اکنون در اراک حدود ۱۵ هزار واحد آماده عملیات اجرایی است، بنابراین تردیدی ندارم که کار با سرعت پیش خواهد رفت.

پرداخت آورده متقاضیان در ۴ تا ۵ مرحله

همچنین محمود محمودزاده ـ معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ـ شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی گفت: بخش عمده قیمت تمام شده واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن توسط تسهیلات دولتی، تامین اعتبارمی‌شود و مابقی نیز طی ۴تا ۵ مرحله توسط متقاضیان در طول دوره ساخت، تامین خواهد شد.

وی درباره اقساط تسهیلاتی که به نهضت ملی مسکن تعلق می‌گیرد اعلام کرد: سود تسهیلات بر اساس دهک‌های درآمدی تنظیم شده و بستگی دارد به اینکه متقاضی در چه دهک درآمدی قرار گرفته باشد. بر اساس منابعی که از طریق صندوق ملی مسکن در اختیار این کار قرار می‌گیرد، دولت بخشی از سود تسهیلات بانکی را تقبل می‌کند که بر اساس دهک‌های درآمدی این مبلغ تنظیم شده است و مبلغ اقساط نیز به میزان وام و دهک درآمدی مرتبط است.

محمودزاده درباره چگونگی شناسایی افراد در دهک‌های درآمدی مختلف، توضیح داد: دو منبع  اصلی شناسایی دهک‌های درآمدی وجود دارد. عموما دهک‌های اول تا سوم،خانوارهایی هستند که تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار دارند. برای سایر دهک‌ها نیز شناسایی از طریق سامانه رفاه ایرانیان که اطلاعات خانوارها در سامانه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت شده است، رده‌بندی و انجام می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شرایط مجردان برای ثبت‌نام نهضت ملی مسکن با توجه به تاکید وزیر راه و شهرسازی گفت: ثبت‌نام نهضت ملی مسکن برای افرادی که آماده ازدواج هستند و داشتن مسکن یکی از الزامات ابتدایی ازدواج است، برنامه‌ریزی شده است. جزئیات حضور مجردان با  شرایط عنوان شده در شورای‌عالی مسکن به تصویب می‌رسد و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی تصریح کرد: بر اساس تاکید وزیر راه و شهرسازی، شرط تحویل مسکن برای مجردانی که شرایط اعلام شده را ندارند، منوط به متاهل شدن است.

وام ۸۰ درصد هزینه ساخت را پوشش می‌دهد

محمودزاده همچنین روز گذشته با حضور در فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این طرح بیشترین حمایت از دهک‌های اول تا سوم درآمدی انجام می‌شود، گفت: تسهیلات ساخت مسکن ۸۰ درصد از هزینه ساخت واحدهای مسکونی را پوشش خواهد داد. مبالغی نیز به عنوان کمک بلاعوض در قالب تفاهم با بنیاد مستضعفان و از محل ایجاد ارزش افزوده برای این بنیاد توسط وزارت راه و شهرسازی اعطا خواهد شد. در این طرح زمین، انشعابات و صدور پروانه ساختمانی رایگان است و مالیات ساخت نیز یک میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: حمایت در این طرح هوشمند و مبتنی بر توان پرداخت خانوار است و هرچه قدر توان مالی افزایش یابد، خدمات کمتر خواهد شد. همچنین برای حفظ سطح ساخت‌وساز موجود در کشور برنامه‌ریزی شده و به بخش خصوصی تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد اعطا می‌شود. در صورت تخصیص واحدهای ساخته شده توسط بخش خصوصی به دهک‌های پایین درآمدی، تسهیلات با تخفیف ارائه خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در این طرح همچنین برای اولین بار مبحث اجاره‌داری حرفه‌ای دیده شده و کارمزد آن برای دهک‌های اول تا سوم درآمدی ۵ درصد و برای سایر دهک ها ۱۲ درصد خواهد بود.