۰ نفر

پیشنهاد تشکیل یک قرارگاه جدید!

۱۲ آبان ۱۴۰۰، ۲۰:۲۰
کد خبر: 577490
پیشنهاد تشکیل یک قرارگاه جدید!

وزیر کشور از تشکیل قرارگاهی برای پیگیری نوسازی ناوگان فرسوده حمل‌ و نقل عمومی خبر داد و گفت: مقرر شده قرارگاهی تشکیل شود تا با سرعت بیشتری نوسازی ناوگان فرسوده را دنبال کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، احمد وحیدی در پایان جلسه هماهنگی دستگاههای مسئول در مدیریت آلودگی هوا که در محل وزارت کشور برگزار شد گفت: جلسه امروز مربوط به پیگیری اجرای قانون هوای پاک بود و این قانون با حدود ۱۲۳ تکلیف برای ۲۳ دستگاه تدوین شده است.

وی ادامه داد: امروز با حضور معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این جلسه تعهدات هر یک از دستگاه‌ها مورد بررسی دوباره قرار گرفت، برخی از تکالیف یا کامل اجرا نشده بود یا اصلا اجرا نشده؛ البته برخی نیز اجرا شده است. بی‌تردید موضوع هوای پاک مساله‌ای اساسی برای سلامت و زندگی آرام مردم قلمداد می‌شود. لذا در این جلسه درخصوص برخورد فوری با برخی پدیده‌ها در موضوع آلودگی هوا بحث و تبادل‌نظر و مقرر شد کارگروه اضطرار آلودگی هوا به صورت مرتب تشکیل جلسه داده و از اختیارات محدود کننده‌ای که در قانون پیش‌بینی شده استفاده کند تا هوای بهتری داشته باشیم.

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع مشکلات و محدودیت‌های فنی، بودجه‌ای و ساختاری در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل اشاره کرد و افزود: مقرر شده قرارگاهی تشکیل شود تا با سرعت بیشتری نوسازی ناوگان فرسوده را دنبال کند. بی‌تردید در این امر باید با تامین منابع مالی سرعت بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: در این جلسه مسائل کلان‌تری نیز همچون حجم خودروها و سایر شرایطی که برای جلوگیری از آلایندگی هوا موثر است همچون موضوع سوخت مورد بررسی قرار گرفت. امیدواریم با پیگیری مستمر زمینه اجرا و تحقق اهداف قانون عملیاتی شود.

وی تاکید کرد: درصد قابل توجهی فرسودگی در ناوگان حمل‌ونقل وجود دارد که عدد آن را تا ۴۰ درصد و گاهی بیشتر عنوان می‌کند. این فرسودگی در حوزه موتورسیکلت و خودرو و همچنین بازسازی واگن‌ها در حوزه مترو وجود دارد.

وحیدی درخصوص نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نیز گفت: در برنامه داریم که پنج هزار دستگاه برای بازسازی در حال حاضر قراردادش منعقد شده که سهم خوبی نیز برای تهران در نظر گرفته شده به شکلی که دو تا سه هزار دستگاه به تهران داده خواهد شد البته نیاز تهران بیش از این است که در نوبت‌های دیگر نیز سهمیه به آن تعلق می‌گیرد.

در ادامه سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفت: امروز اولین جلسه ستاد آلودگی هوا به همت وزیر کشور تشکیل شد و در دولت جدید نیز ریل‌گذاری خوبی برای مقابله با آلودگی هوا انجام شده است. در این جلسه وظایف دستگاه‌ها مشخص شده و از این پس به همراه دستگاه قضا اجرای وظایف را براساس شاخص‌های آلایندگی و بهبود در وضعیت رصد می‌کنیم.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست قطعا دستگاه‌های بیست و سه‌ گانه مرتبط در این حوزه را رصد و بازخواست می‌کند و این موضوع را نیز به مردم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. در این جلسه ارتقاء زیرساخت‌ها و همچنین مباحث مرتبط با نوسازی ناوگان حمل‌ونقل مورد بررسی قرار گرفت و همچنین کارخانه‌های حاشیه شهرها نیز از این پس رصد و پالایش خواهند شد. امیدواریم با این رصد و پالایش شاهد بهبود وضعیت آلودگی هوا باشیم. نمی‌خواهم به عقب بازگردم ولی واقعا به وظایف عمل نکردیم و درصد پیشرفت کارها نیز مشخص است.