۰ نفر

ماجرای ممنوعیت ورود به قره‌ باغ از ارمنستان چیست؟

۲۹ مهر ۱۴۰۰، ۱۸:۴۱
کد خبر: 573678
 ماجرای ممنوعیت ورود به قره‌ باغ از ارمنستان چیست؟

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در پی اعلام ممنوعیت ورود رانندگان و اتباع ایرانی به منطقه قره‌باغ و لاچین، جمهوری آذربایجان، کامیون‌داران ایرانی را آزاد کرد و به سفارت ایران در باکو تحویل داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در پی بروز مشکلات و اختلافات مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر قره‌باغ، نهایتا این منطقه به خاک آذربایجان اضافه شد. پس از آن اخیرا دو راننده کامیون ایرانی به دلیل ورود غیرقانونی به قره‌باغ بازداشت شده بودند که پیگیری‌های لازم برای آزاد شدن آن‌ها انجام شد.

در این باره جواد هدایتی - مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای- اظهار کرد: دو روز گذشته در بخشنامه‌ای به همه تشکل‌های صنفی و شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی اعلام کردیم که هرگونه ورود به خاک جمهوری آذربایجان خارج از مرزهای رسمی این کشور نقض تمامیت ارضی آذربایجان بوده و ممنوع است.

نامه

وی افزود:‌ پس از جنگ ۴۴ روزه بین ارمنستان و آذربایجان، رژیم حقوقی و مرزبندی‌های جدید تغییر کرد و قره‌باغ به دست نیروهای آذربایجان بازپس گرفته شد. با این اتفاق، نیروهای نظامی آذربایجان در مرزهای این منطقه مستقر شدند که یک بخش آن به حدفاصل پایانه مرزی نوردوز تا ایروان برمی‌گردد.

مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: اخیرا دو نفر از رانندگان کامیون ایرانی که از مسیر نوردوز تا ایروان وارد مسیر فرعی قره‌باغ شده بودند، به دست نیروهای آذربایجان بازداشت شدند؛ بنابراین به همه رانندگان و شرکت‌های بین‌المللی توصیه و تاکید شده تا با توجه به رژیم حقوقی جدید به وجود آمده بین دو کشور ارمنستان و آذربایجان وارد منطقه قره‌باغ نشوند چراکه باید به تمامیت ارضی این کشور احترام گذاشت.

هدایتی گفت: در این بخشنامه اعلام کردیم که رانندگان ایرانی و اتباع ایرانی برای مواجهه نشدن با پیامدهای آن و حساسیت‌های موجود و در راستای احترام به تمامیت اارضی جمهوری آذربایجان – از طریق جمهوری ارمنستان – وارد شهر لاچین و منطقه قره باغ نشوند چراکه در این صورت ممکن است تبعات حقوقی مانند دو کامیون‌دار ایرانی به دلیل ورود غیرقانونی به خاک این کشور برایشان به وجود بیاید.

وی  اعلام کرد: به محض این که این بخشنامه را صادر کردیم، جمهوری آذربایجان دو کامیون‌دار بازداشت شده ایرانی را آزاد کرد و صبح امروز به سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو تحویل داد چراکه به آذربایجان ثابت شد ایران قصدی برای دخالت در این کشور و مسائل به وجود آمده ندارد و به تمامیت ارضی‌اش احترام می‌گذارد.