۰ نفر

رییس سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد؛

اختصاص یک هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض در بودجه برای مسکن معلولان

۲۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۲۶
کد خبر: 572177
اختصاص یک هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض در بودجه برای مسکن معلولان

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: یک هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض در بودجه ۱۴۰۰ برای مسکن معلولان در نظر گرفته شده که جهشی برای ساخت مسکن این قشر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وحید قبادی دانا  در نشست تخصصی با جامعه نابینایان و انجمن های فعال در امور نابینایان به مناسبت روز جهانی عصای سفید، اظهار داشت: بودجه ساخت مسکن برای معلولان هر سال ۴۵ میلیارد تومان بوده که با مساعدت مجلس در بودجه ۱۴۰۰ این رقم به مبلغ یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید.

وی افزود: از این مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان برای جبران درصد سود وام مسکن معلولان در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: تخصیص این رقم هنوز صفر بوده است که امیداوریم با پیگیری های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰۸ هزار نفر از معلولان دارای معلولیت نابینایی و کم بینایی هستند، گفت: این قشر ۱۲ درصد از جامعه معلولان را تشکیل می دهند.

قبادی دانا اضافه کرد: حدود ۱۳۰ هزار نفر از این افراد را مردان و بیش از ۷۰ هزار نفر را بانوان تشکیل می دهند ۸۶ هزار نفر از این افراد دارای معلولیت شدید نابینایی هستند.

رییس سازمان بهزیستی کشور خاطر نشان کرد: در دنیا هم ۲۸۰ میلیون نفر افراد دارای مشکلات نابینایی و کم بینایی هستند و یک پنجم این افراد، نابینای مطلق هستند.

وی با اشاره به مشکلات نابینایان گفت: این قشر در حوزه های مختلف از جمله اشتغال، تحصیل، مناسب سازی و تجهیزات دارای مشکل هستند ولی این مباحث باعث بازماندگی آنان از ادامه زندگی و تحصیل نشده است به گونه ای که اکنون سه هزار نابینا و کم بینا در رشته های دانشگاهی و۲۳ هزار نابینا در مدارس مشغول به تحصیل هستند.

قبادی دانا، اضافه کرد: نابینایان و کم بینایان در ۵۲ تشکل فعالیت می کنند و شبکه ملی تشکل های افراد دارای معلولیت بینایی تشکیل شد و اعضای هیات مدیره آن مشخص شدند تا در تصمیم گیری های کلان، مشارکت فعالانه و حق اظهار نظر داشته باشد.

وی بیان داشت: همچنین مجوز فعالیت ها انجمن های افراد دارای معلولیت صادر می شود.  

رییس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه صندوق فرصت های شغلی ظرفیت مغفول مانده است، گفت: در ماده ۱۰ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت زیر ساخت بسیار خوبی است که باید به آن توجه شود تا به اشتغال این قشر پرداخته شود.

قبادی دانا با بیان اینکه پیشگیری از مشکلات بینایی از سال ۷۵ توسط بهزیستی در حال پیگیری است، گفت: از آن زمان تا کنون ۴۸میلیون کودک بین سه تا ۶ سال غربالگری بینایی شدند.

وی افزود: مسئول کمک به معلولان تنها بهزیستی نیست و همه نهادها در این زمینه باید فعال شوند اکنون همکاری های خوبی در این زمینه با نهاد های از جمله بنیاد مسکن انقلاب، بنیاد مستضعفان و سایر نهادها صورت گرفته است.

قبادی دانا با اشاره به ایجاد مراکز مثبت زندگی، گفت: ۲۲ خدمت در ۲ هزار و ۵۰۰ مرکز ارائه می شود که بیش از ۱۳ هزار جوان دانش آموخته خدمات را ارائه می کنند تا دسترس پذیری معلولان افزایش یابد.

وی خاطر نشان کرد: مددکاران از طریق این مراکز در ۶ ماه گذشته به هر خانواده معلول ۲ مرتبه سر زده‌اند و از نزدیک به مسائل و مشکلات آنان رسیدگی کردند.