۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

اخبار مبهم از حضور چین در بازار مسکن ایران / چینی‌ها مسکن را ارزان می‌کنند؟

۲۱ مهر ۱۴۰۰، ۱۷:۴۰
کد خبر: 571184
اخبار مبهم از حضور چین در بازار مسکن ایران / چینی‌ها مسکن را ارزان می‌کنند؟

اخبار مبهم از حضور چینی‌ها در بازار ساخت و ساز ایران مطرح شده است. اقبال شاکری، عضو شورای عالی مسکن گفته بود رایزنی‌هایی با شرکت‌های چینی در جریان است که برای ساخت مسکن حمایتی به ایران بیایند اما او امروز حرف خود را پس گرفته و گفته بحث استفاده از کشورهای دیگر در ساخت مسکن حمایتی مطرح نیست و وزارت راه و شهرسازی برای کارهای خودش با چینی‌ها مذاکره کرده است! اما چه اتفاقی در جریان است؟

اقتصادآنلاین - مریم شکرانی؛ چینی‌ها برای ساخت مسکن حمایتی به ایران می‌آیند. این موضوعی است که اقبال شاکری، عضو شورای عالی مسکن اعلام کرده و به تسنیم توضیح داده بود که رایزنی‌هایی با انبوه‌سازان چینی در جریان است تا آنها برای ساخت مسکن دولتی به ایران بیایند. او با انتقاد از تاخیر در تحویل مسکن مهر و مسکن ملی گفته است که علت این تصمیم عرضه سریع و بدون تاخیر واحدهای مسکونی به مالکان‌شان است اما او امروز دوباره با تسنیم مصاحبه کرده و در ادعایی عجیب گفته است که وزارت راه و شهرسازی برای کارهای خودش با چینی‌ها مذاکره کرده است.

اینکه درست در آستانه ثبت نام مسکن حمایتی، محور مذاکره وزارت وزارت راه و شهرسازی با چینی‌ها چیست، دقیقا مشخص نشده اما اگرچینی‌ها وارد بازار مسکن شوند، می‌توانند اتفاق تازه‌ای در بازار مسکن ایران رقم بزنند؟

حضور چینی‌ها در بازار ساخت و ساز ایران در حالی مطرح شد که مردم ایران سابقه ذهنی چندان مثبتی به حضور چینی‌ها در بازار ایران ندارند. چندی پیش و در جریان بحران آب خوزستان، اخباری درباره نقش چینی‌ها در خشک کردن تالاب هورالعظیم شنیده شد و پیش از آن مزارع بیت‌کوین چینی‌ها در کرمان خبرساز شده بود.

استفاده از برق ارزان ایران برای استخراج بیت‌کوین در مزارع چینی در شرایطی رخ می‌داد که برق مشترکان خانگی و صنایع بارها قطع می‌شد. گذشته از این چینی‌ها در اجرای پروژه‌های زیرساختی و عمرانی، هرگز شرکای خوش‌قولی برای ایران نبوده‌اند و رها کردن آزادراه تهران-شمال و خروج از پروژه قطار برقی از جمله مصادیق این موضوع به شمار می‌آیند.

حالا اقبال شاکری، عضو شورای عالی مسکن به تسنیم گفته است که دولت بنا دارد برای تحویل به موقع مسکن حمایتی، چینی‌ها را وارد بازار ساخت و ساز ایران کند. اتفاقی که دولت محمود احمدی‌نژاد هم تجربه آن را در مسکن مهر داشته است. حضور شرکت ترکیه‌ای کوزو برای ساخت مسکن مهر نه تنها بدون نتیجه خاصی به پایان رسید که اخباری درباره تخلف کوزو در مسکن مهر و دستگیری یکی از مدیران دولتی منتشر شد.

با تمام این اتفاقات آیا حضور چینی‌ها در بازار مسکن به تسریع پروژه‌های انبوه‌سازی و افزایش عرضه مسکن و در نتیجه کاهش قیمت‌ها کمکی می‌کند؟

احتمال بروز فساد وجود دارد

ایرج رهبر، نائب رییس انجمن صنفی انبوه‌سازان در واکنش به این موضوع به اقتصاد آنلاین می‌گوید که نمی‌داند واقعیت این ماجرا چیست؟ اما اگر چینی‌ها قرار بود سرعت ساخت مسکن دولتی در ایران را بالا ببرند که آزادراه تهران-شمال را رها نمی‌کردند و پروژه آن همه روی زمین نمی‌ماند!

او ادامه می‌دهد: در ایران قراردادهای کلانی که با شرکت‌های خارجی امضا می‌شود، شفافیت لازم را ندارد و نه تنها احتمال بروز فساد را تشدید می‌کند که اصولا مشکل عدم تحویل به موقع مسکن، مساله نقدینگی است، نه اینکه چینی‌ها توان فنی و مهندسی بالاتری دارند.

نائب رییس انجمن صنفی انبوه‌سازان تاکید می‌کند: وقتی دست دولت خالی است و توان تسویه بدهی خود را با پیمانکاران ندارد، چه پیمانکار ایرانی باشد و چه چینی، هر دو کار را رها می‌کنند.

رهبر همچنین اضافه می‌کند: جای تاسف دارد که به جای آنکه دولت خدمات فنی و مهندسی ایران را صادر کند و در این بازار راکد فکری به حال 500 هزار مهندس عمران بیکار و شش هزار و 500 انبوه‌ساز ایرانی داشته باشد، بحث‌های این چنینی مطرح می‌شود.

دولت احمدی‌نژاد به شرکت خارجی وام داد!

محمود فاطمی‌عقدا، کارشناس مسکن احتمال می‌دهد که بحث حضور چینی‌ها در بازار مسکن ایران بر اساس توافقات سند 25 ساله همکاری‌های ایران و چین مطرح شده باشد. او به اقتصاد آنلاین توضیح می‌دهد: وزارت راه و شهرسازی باید شفاف کند که محور مذاکره با چینی‌ها چیست و اگر در حوزه بازار مسکن است، چینی‌ها قرار است با چه حساب و کتاب و توافقاتی به بازار مسکن ایران بیایند؟ آیا قرار است مانند دولت نهم و دهم بیایند و از تسهیلات بانکی ایران برای ساخت مسکن استفاده کنند و سود ببرند یا نه قرار است سرمایه به کشور بیاورند؟

این کارشناس تاکید می‌کند: اگر قرار است چینی‌ها سرمایه به ایران بیاورند، مشروط بر اینکه از کارگر ایرانی و مصالح ساختمانی تولید داخل استفاده کنند، این اتفاق بسیار خوب است و باید از آن استقبال کرد اما اگر بنا است از دولت ایران زمین و وام مسکن بگیرند و ساخت و ساز انجام بدهند به هیچ عنوان موافق نیستم و این مساله عرصه را در بازار راکد ساخت و ساز، بر تولیدکننده و پیمانکار ایرانی تنگ‌تر می‌کند.

فاطمی‌عقدا درباره توان فنی چین در صنعت ساختمان هم می‌گوید: چینی‌ها در عرصه ساختمان‌سازی قوی هستند اما سازندگان ایرانی نه تنها دست کمی از آنها ندارند که جز بهترین مهندسان عمران در جهان به شمار می‌آیند.