۰ نفر

پشت پرده مسکن ملی پرند

۲۰ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۳۳
کد خبر: 570621
پشت پرده مسکن ملی پرند

درحالی حدود ۳ سال از آغاز ساخت پروژه‌های طرح ملی مسکن در کشور می‌گذرد که پیشرفت واحدهای این طرح در شهر جدید پرند فقط ۹ درصد است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، اخیرا جمعی از متقاضیان طرح ملی مسکن در شهر پرند طی نامه‌ای به دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی به وضعیت بغرنج خود شده‌اند. در بخشی از این نامه آمده است؛

« اینجانبان گروهی از متقاضیان مسکن ملی پرند که در سال ۱۳۹۸  پس از تبلیغات گسترده دولت وقت در طرح مسکن ملی ثبت نام کردیم، بدینوسیله و بر اساس استدلال­های زیر اعتراض خود را نسبت به نوع مدیریت طرح فوق الذکر و پیشبرد پروژه به ویژه در شهر جدید پرند خدمتتان اعلام می­داریم و امیدوارم با حسن نظر حضرتعالی و پیگیری‌­های لازم نسبت به برخورد با مدیران خاطی و نیز تغییر سبک اجرای این پروژه تصمیمات سازنده­ای در این رابطه اتخاذ شود.

بسیاری از ما که اکنون اسیر طرح بی سرانجام و فاقد چشم انداز مسکن ملی شده‌­ایم، در سال ۱۳۹۸ و قبل از آن می­‌توانستیم با اندک سرمایه خود در جنوب شهر تهران نسبت به خرید خانه با قیمت­‌هایی نظیر متری تا ۶ میلیون تومان اقدام کنیم. همچنین در آن زمان قیمت خانه­‌های نوساز و آماده سکونت در شهر پرند به زحمت به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان می­ رسید که اکثر آنها نیز دارای وام بودند و به راحتی می‌­توانستیم نسبت به خرید آنها اقدام کنیم.

تعلل و تأخیر پیش آمده در فرایند ساخت پروژه­‌های مسکن ملی آن هم در یکی از شهرهای حاشیه­‌ای شهر تهران و بسیاری از دیگر شهرها در حالی روی داده است که در این دو سال مسئولان امر از بسیاری از متقاضیان چند ده میلیون تومان پول دریافت کرده‌­اند (به صورت مشخص در مورد مسکن ملی پرند حداقل ۸۷ میلیون تومان پول دریافت کرده‌­اند و برای نیمه اول سال ۱۴۰۰ نیز ۴۰ میلیون تومان مطالبه کرده اند) و به طور میانگین هر ۶ ماه از ما مطالبه پرداخت ۴۰ میلیون تومان دیگر دارند و این در حالی است که اساساً هیچ تعهدی به ساخت پروژه در یک زمان مشخص ندارند و بسیاری از پروژه ­ها بدون پیشرفت رضایت بخش بلاتکلیف باقی مانده است.

­در ۲ سال گذشته کشورمان با موج شدید تورم رو به رو بود و قیمت مسکن در این دو سال بعضاً تا ۵ برابر افزایش یافت و این یعنی ما متقاضیانی که به امید طرح مسکن ملی و خانه دار شدن از این طریق از فرصت­های دیگری مثل خرید خانه از بازار آزاد صرف نظر کردیم، اکنون و با شیوه­ نامه هایی که وزارت راه و شهرسازی پیش رویمان گذاشته است، به شدت متضرر شده ایم.

در شرایطی مسئولان مربوطه از ما برای هر ۶ ماه در طرح مسکن ملی پرند درخواست پرداخت ۴۰ میلیون تومان آورده دارند که از آنسو هیچگونه سخت گیری و اولتیماتومی به پیمانکاران و نهادهای مجری برای تسریع در فرایند ساخت نمی­‌دهند و به همین دلیل پروژه با کندی شدید پیش می­رود؛ روندی که موجب ناامیدی بسیاری از ما از نتیجه بخش بودن این طرح شده و برخی را به فکر انصراف از آن به دلیل نداشتن توجیه عقلانی انداخته است. به ویژه به این دلیل که این تأخیر و تعلل­ها به واسطه تورم در قیمت نهایی مسکن تأثیر خواهد گذاشت و این یعنی خسارت کم­کاری مجریان طرح به ما متقاضیان طرح تحمیل می­‌شود... .»

در ادامه این نامه پیشنهاداتی به رییس مجلس ارائه شده تا احتمالا شرایط موجود تغییر کند.

 بر اساس اعلام مسئولان شرکت عمران شهر جدید پرند ۹۲۴۳۰ واحد مسکن مهر در این شهر احداث شده که طبق ادعای مطرح شده تاکنون ۸۴ هزار و ۸۹۰ واحد افتتاح شده و ۷۳ هزار و ۴۵۰ واحد تحویل متقاضیان شده است. به عبارت دیگر ۱۴ سال پس از آغاز ساخت مسکن مهر در پایتخت صنعتی‌سازی ایران حدود ۲۰ هزار واحد این طرح نیمه‌تمام است.

اما در رابطه با پروژه‌های طرح ملی مسکن (طرح اقدام ملی) وضعیت شهر جدید پرند اسفبار است. بر اساس آمار رسمی ارائه شده، در سومین سال آغاز واحدهای طرح مذکور،‌اکثر پروژه‌های شهر جدید پرند (حدود ۷۰۰۰ واحد) از مرحله خاکبرداری و پی‌سازی عبور کرده‌اند. نکته تاسف‌بار در خصوص طرح اقدام ملی مسکن پرند این است که فقط یک پروژه (۴۸ واحد) از مرحله اتمام اسکلت عبور کرده است.

همچنین هنوز برای تعدادی از پروژه‌ها پیمانکار انتخاب نشده است، پروژه‌هایی که احتمال متقاضیان آن آورده‌های اولیه خود را برای آن پرداخت کرده‌اند.

بررسی پروژه‌های طرح ملی مسکن شهر جدید پرند نشان می‌دهد حدود ۷۰۰۰ واحد تا مهرماه مجموعا حدود ۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و با همین روند به نظر نمی‌رسد تا سال ۱۴۳۰ هم به اتمام برسند.  به‌عنوان مثال پیشرفت فیزیکی یکی از پروژه‌ها (سایت ۹ پ پ) فقط ۵.۴ درصد است که  علمیات پی سازی ۲۵۲ واحد آنها نیز انجام نشده است، به عبارت دیگر هنوز روی خاک است.

 فروردین ماه امسال محسن وطن خواهی مدیرعامل شرکت عمران پرند در حاشیه بازدید وزیر وقت راه و شهرسازی از پروژه‌های طرح ملی مسکن شهر پرند، گفته بود: سهمیه طرح ملی مسکن در پرند ۲۶ هزار واحد است که هم اکنون ۱۱۶۰۰ واحد آن فعال است.

وی افزود: با موافقت شورای عالی شهرسازی و معماری ۱۵۰۰۰ واحد  نیز در اراضی الحاقی شهر جدید پرند ساخته خواهد شد که طراحی و آماده سازی آن انجام شده است.

مدیرعامل شرکت عمران پرند گفت: پرونده مسکن مهر پرند با تامین خدمات زیربنایی و روبنایی به زودی بسته می شود.

ارائه آمار اشتباه از پیشرفت فیزیکی

پدرام صمیمی‌فر عضو هیات مدیره شرکت عمران پرند نیز فروردین ماه امسال با اشاره به سهمیه ۲۰هزار واحدی شهر جدید پرند از طرح اقدام ملی تولید وعرضه مسکن، گفته بود: در راستای طرح ملی مسکن، تولید و عرضه مسکن در دو قالب مشارکتی و فروش اقساطی، شرکت عمران پرند برنامه‌هایش را پیش می‌برد.

وی با اعلام این‌که در  ساخت مشارکتی سایت ۸۸ هکتاری به ظرفیت ۳۴۲۰ واحد و سایت ۱۳۰ هکتاری به ظرفیت حدود ۴۰۰۰ واحد مسکونی در دستور کار قرار دارد (حدود ۷۰۰۰ واحد) ادامه داد:‌ سایت ۱۳۰ هکتاری با مشارکت بنیاد تعاون ستاد کل نیروهای مسلح در حال آماده‌سازی است. علاوه بر احداث واحدها، آماده‌سازی و احداث خدمات مرتبط نیز در مقیاس مرکزمحله شامل دو باب مدرسه، یک درمانگاه بزرگ مقیاس، مسجد، واحدهای تجاری و پارک ۳۷هکتاری همزمان با ساخت واحدها در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: برنامه‌های مربوط به واحدهای مشارکتی طرح اقدام ملی مسکن در پرند آغاز شده است؛ در این راستا سایت ۱۳۰ هکتاری نزدیک به ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات اجرایی یک پروژه ۴۶۰ واحدی در سایت ۸۸ هکتاری شروع شده  و سایر پروژه‌ها نیز در مرحله امضای قرارداد و صدور پروانه از شهرداری است.

بررسی‌های صورت گرفته حاکی از آن است که در برخی شهرهای جدید کشور وضعیت پروژه‌های طرح ملی مسکن چندان مناسب نیست که طی روزهای آینده اخبار واقعی مربوط به پیشرفت فیزیکی آنها اطلاع رسانی خواهد شد.